היסטוריה ואקטואליה

בגלל ה'זברה': הרבי סירב להגיד "שלום"

מעשה מבהיל על הרה"ק רבי נפתלי צבי הורוביץ מרופשיץ, שנפגש כשהוא לבוש עם ה'זברה', עם הגה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב - ולא זכה ל"שלום" בגלל מסורת הלבוש (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק ז': אנו ממשיכים עם הפולמוס אודות בגדי הזברה הירושלמים עליהם הובאו מסורת מצדיקי ירושלים שהעידו שהם ראו את האבות הקדושים מתהלכים כך ברחובות ירושלים.

עוררה הדים רבים עדותו של המקובל ראי"ז מרגליות על הרבי הקדוש מלעלוב שראה את האבות הקדושים עין בעין לבושים בזברה מפוספסת כנהוג בישוב הישן ובאימפריה הטורקית.

ראש ישיבת אגלי טל הרה"ג משה רויטמן, המומחה בחקר משנת ותולדות החסידות בשיחה עם כותב השורות, שמע ממנו על העיסוק בנושא וסדרת הכתבות, והוסיף מעשה מבהיל על הרה"ק רבי נפתלי צבי הורוביץ מרופשיץ (חי ופעל בין השנים תק"כ- תקפ"ז, 1760 - 1827) מגדולי אבות החסידות בגליציה ומייסד חסידות רופשיץ שנפגש עם הגה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב (חי ופעל בין השנים תק"ה - תקע"ה, 1745 –1815) מגדולי החסידות בפולין, עליו התבטא המגיד מקוז'ניץ שעומד כנגד כל צדיקי דורו.

באותה הפגישה הרבי מרופשיץ היה לבוש בבגדי זברה כנהוג בארץ ישראל באותם השנים, והרבי מרימינוב "לא רצה לתת לו שלום" כיון שהרבי מרימנוב היה ידוע בהקפדתו על מסורת הלבוש ופעל רבות בעניין, ומסתבר שלכך לא רצה לקבל את פניו כי היה לבוש בבגדי זברה שנודעו באותם השנים כלבוש של מוסלמים באימפריה העות'מנית כמפורסם.

או אז הסביר הרבי מרופשיץ לרבי מרימנוב שגם האבות הקדושים התהלכו עם בגדי זברה, ואף הביא סייע וציטט מדרש חז"ל בענין: "אז נתפייס הררמ"מ ונתן לו שלום".

ראש ישיבת אגלי טל הרה"ג רבי משה רויטמן שגם שלח לי את המקור הנפלא לסיפור זה, הוסיף כי עצם הדבר שהרבי מרופשיץ לבש בגדים אלו, הוא מפליא, הן משום שלא ידוע על מה ולמה לבש אותם, שכן לא היה בארץ ישראל, וכן לא ידוע על מי מצאצאיו שנהג כן. שמא לא היה זה אלא בגד שלבש לפי שעה, ואם כן, מדוע? וצ"ע.

כמו כן, עומד על כך הרב רויטמן שהנה לנו את המסורת של הרבי מלעלוב וריא"ז מרגליות על האבות הקדושים שהתהלכו עם בגדי זברה, קיבל אותה ללא פקפוק הרבי הקדוש הגה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב לאחר שבתחילה לא רצה לפגוש את הרבי מראפשיץ שהיה לבוש כך, ואולם לאחר הסבר זה: "נתפייס הרר"מ ונתן לו שלום".

ספר אוצר ישראל (אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר