בנאומו הראשון באו"ם

רה"מ בנט מאיים: "תמה הסבלנות שלנו לגרעין האיראני"

רה"מ בנט התמקד בשלושה דברים: הקמת ממשלתו, הקורונה - והמאבק בגרעין האיראני, ושלח מסר למנהיגי איראן: "תוכנית הגרעין הגיעה לקו פרשת המים - וכך גם סבלנותנו" (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"א בתשרי תשפ"ב | 27.09.21
בנט בנאומו בעצרת האו"ם (צילום: האו"ם)

לראשונה מאז שנכנס לתפקידו, לפני מעט יותר מ-100 ימים, ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום (שני) בעצרת האו"ם בניו יורק, ביומה האחרון. נאומו של בנט, שאותו ע"פ גורם בכיר בפמלייתו ראש הממשלה חיבר בעצמו, עסק בעיקר במאבק באיראן, המשך ישיר של פגישתו עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. 'כיכר השבת' העביר את הנאום בשידור חי.

נאומו של ראש הממשלה בנט התקיים ביומה האחרון של העצרת, יום שבדרך כלל מוקדש לשגרירים או שרי חוץ ולא לראשי מדינות. הסיבה שבנט 'נקלע' לנאום ביום האחרון היא לוח השנה היהודי: סוכות ושבת שבאו בכפיפה אחת.

ראש הממשלה בנט פתח את נאומו עם רמז דק באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, בחצי משפט: "ישראל היא מגדלור בלב ים סוער. במשך יותר מדי זמן ישראל הוגדרה ע"י מלחמות עם שכנינו, אבל זו אינה מהותה של ישראל. הישראלים לא מתעוררים בבוקר במחשבה על הסכסוך".

אחר כך עבר בנט להתמקד בשני דברים שמלווים את כהונתו מתחילה: הקמת ממשלתו עם יאיר לפיד, והמאבק בנגיף הקורונה. ”שתי מגפות מסכנות את מרקם החברה הישראלית, האחת הוא נגיף הקורונה והשנייה היא מחלת הקיטוב הפוליטי. יש לנו מסר - דברים יכולים להתנהל אחרת. מה שהתחיל בתור טעות פוליטית יכול להפוך כעת למטרה, אחדות".

ראש הממשלה כינה את ממשלתו "ניסיון לנורמליות פוליטית": "בישראל, אחרי ארבע מערכות בחירות תוך שנתיים והיתכנות לבחירות נוספות בפעם החמישית, הגיע הרגע ליציבות. ניסיון אמיתי לנורמליות פוליטית".

רה"מ בנט פירט את דרכי התנהלותו מול הקורונה: "החלטנו שהמדינה חייבת להישאר פתוחה. כולנו שילמנו מחיר עצום מחיר כלכלי, מחיר פיזי ומחיר רגשי על הקפאת החיים שהייתה ב-2020. כדי לגרום לכלכלות לשגשג שוב, להחזיר ילדים לבתי ספר והורים לעבודה, סגרים, הגבלות ובידודים לא יוכלו לעבוד בטווח הרחוק. המודל שלנו מגייס אנשים למאמץ במקום להחזיק אותם במצב סביל של תרדמה".

"הכלל השני", אמר בנט", "הוא: חסנו מוקדם. כבר מההתחלה, ישראלים מיהרו להתחסן. אנחנו נמצאים במרוץ נגד נגיף קטלני ועלינו לנסות להקדים אותו. מתן הבוסטר הייתה החלטה קשה, בהתחשב בכך שבזמנו הוא עדיין לא אושר על ידי ה-FDA. עמדנו מול בחירה בין לגרור את ישראל לסבב סגרים נוסף, גרימת נזק נוסף לכלכלה ולחברה שלנו או להתמקד בחיסונים. בחרנו באפשרות השנייה. חודשיים אחרי - אני יכול לומר שצדקתי".

לבסוף עבר ראש הממשלה להתמקד באיום האיראני: "ישראל, פשוטו כמשמעו, מוקפת על ידי חזבאללה, מיליציות שיעיות, הג'יהאד האסלאמי וחמאס. ארגוני טרור אלה חותרים לשלוט במזרח התיכון ולהפיץ את האסלאם הקיצוני ברחבי העולם", אמר בנט. "מה משותף לכולם? כולם רוצים להשמיד את המדינה שלי והם כולם נתמכים על ידי איראן. הם זוכים למימון, לאימונים ולנשק מצד איראן. מטרתה הגדולה של איראן ברורה לחלוטין לכל מי שעיניו פקוחות: איראן חותרת לשלוט באזור והיא חותרת לעשות זאת תחת מטריה גרעינית. במשך שלושת העשורים האחרונים, איראן הפיצה שפיכות דמים והרס ברחבי המזרח התיכון, מדינה אחר מדינה לבנון, עיראק, סוריה, תימן ועזה".

בנט חשף בנאומו תוכנית חדשה של איראן לפגיעה בישראל: "רק השנה, איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה - נחילים של כטב"מים קטלניים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה".

ראש הממשלה שלח איום ברור לטהרן: "יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצור נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהראן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות".

בנט הוסיף עקיצה למנהיגי העולם: "יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות הזו. אנחנו לא נתעייף. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

הליכוד תקפה בתגובה: "נאומיו של נתניהו באו"ם היכו גלים בכל העולם והביאו את האינטרסים של ישראל לקדמת הבמה העולמית. בניגוד אליו, בנט נתן נאום ריק מול אולם ריק ובזבז מילים ריקות במקום לנצל במה בינלאומית חשובה", תקפו בלשכת נתניהו, והוסיפו: "הוא מדבר על הצלחה במאבק בקורונה בזמן שלקח את ישראל מהמקום הראשון שאליו הביא אותנו ראש הממשלה נתניהו לאחד המקומות האחרונים במלחמה בקורונה. תחת בנט רמת התחלואה שהייתה אפסית לפני שלושה חודשים הגיעה לשיא וקרוב ל-1,300 איש מתו מוות מיותר - בעולם של חיסונים ובמדינה מחוסנת. האסון הזה זה קרה כי בנט איחר כמעט חודשיים בלהביא את מיליוני החיסונים עבור החיסון השלישי שראש הממשלה נתניהו הזמין ושילם עבורם, חיסונים שחיכו במחסנים באירופה במקום להיות מוטסים לישראל בזמן. הוא גם איננו נוקט צעד ממשי למניעת המשך ההתפשטות של התחלואה בארץ ולזה הוא קורא מנהיגות. איזו מנהיגות? בדיחה".

הליכוד תקפה את ראש הממשלה גם על ההתייחסות למצב הפוליטי בישראל: "בנט מדבר על הצורך באחדות ובאחווה פנים ישראלית אבל הוא משסה אזרחים אלו באלו. ובכלל, ממתי ראש ממשלה ישראלי מעלה נושאים פנים פוליטיים לראש הסדר היום מעל במה בינלאומית?".

גם באשר למאבק בגרעין האיראני נתניהו לא נשאר חייב: "המילים שלו על איראן גם הן ריקות ונבובות לאחר שהבטיח לא לנהל מאבק עולמי נגד הסכם הגרעין והכפיף את הפעילות המבצעית שלנו לתיאום מראש עם האמריקנים, בנט ויתר על שני יסודות הברזל ללוחמה בגרעין האיראני שנתניהו מעולם לא הסכים לוותר עליהם. על זה נאמר: מילים ריקות ללא כיסוי והבטחות ללא גיבוי. בדיוק כפי שהוא שיקר לציבור בוחריו. בנט הדגים היום איך רואה העולם פוליטיקאי ישראלי חסר ניסיון שבידיו רק 6 מנדטים - כמו עץ שנופל ביער שאף אחד לא ראה, אף אחד לא שמע ולאף אחד לא אכפת ממנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר