היסטוריה ואקטואליה

"שחורי הכיפה" - כיפה שחורה או סרוגה?

הכתבה על קבוצת 'שחורי הכיפה' בני המגזר החרדי שהתחרו ב'מירוץ אלופי הנדידה' מביאה את ישראל שפירא לעסוק בשאלת השאלות - האם כיפה שחורה או סרוגה? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
כיפות (צילום: Nati Shohat/Flash90)

פרק ב': אמש כתבנו על קבוצת 'שחורי הכיפה' בני המגזר החרדי שהתחרו ב'מירוץ אלופי הנדידה' - תחרות ארצית של צפייה במיני ציפורים שונות.

כהמשך לסדרת הכתבות על האבות הקדושים האם לבשו זברה וכו' נשאל את עצמינו: כיפה שחורה או סרוגה?

הראשון לציון הגר"א בקשי דורון סיפר שבשכונתו בחיפה זכה חילוני להתקרב לדת, ולאחר שהחל לשמור שבת וכשרות הוא החל לחבוש כיפה. איזה כיפה? כיפה בוכרית ענקית. לשאלתו מדוע בחר לחבוש כיפה כה חריגה על ראשו, הסביר בעל התשובה ואמר שמכל המצוות, המצווה הכי קשה הייתה הכיפה. הכיפה, הסביר, היא פוליטית, אם הייתי חובש כיפה שחורה הייתי מזוהה כחרדי. אם הייתי חובש כיפה סרוגה הייתי נחשב כדתי לאומי. ולא רציתי להשתייך פוליטית, ולכן נמנעתי כמה חודשים מלחבוש כיפה כלל, הסביר בעל התשובה לרב בקשי דורון. (ספר בנין אב)

נשאל הרב צבי יהודה קוק בנו של הראי"ה קוק איזו כיפה ללבוש, שחורה או סרוגה?

הרצי"ה קוק ענה למרבה הפלא: "כיפה שחורה", כל זאת למרות שהראו לו כיפה שחורה קטנה, וכיפה סרוגה גדולה וסימן הרצי"ה קוק לעבר הכיפה השחורה (!). (הובא בספר 'פסקי רבנו' הרב צבי יהודה קוק אורח חיים, הרב שלמה אבינר ירושלים תשע"ט עמוד 28)

הרב צבי יהודה קוק (צילום: ישיבת מרכז הרב)

קוראי הדתיים לאומים, ככה"נ לקריאת דברים אלו פותחים עיניים בתדהמה, ומגרדים בכיפתם (ככה"נ הסרוגה), ומתכננים לרוץ לשכונת מאה שערים לרכוש כיפה שחורה, תמתינו... התייחס לפסקו זה של הרצי"ה קוק (בעד כיפה שחורה) ראש ישיבת בית אל הרב זלמן ברוך מלמד (אתר ישיבה א' סיון תשס"ג) שענה בהאי לישנא:

"היום, כשבני ישיבות רבים הולכים עם כיפות סרוגות וכיפה סרוגה בגודל סביר היא סימלן של בני הישיבות יש להניח שרבינו היה אומר שאין עדיפות לכיפה שחורה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר