'רוסיה שמה פס'

770 - נגד הקרמלין: התפתחויות חדשות במאבקים החוקיים

'אוסף שניאורסון' - אוצר הספרים של אדמו"רי חב"ד, עומד במרכזה של סאגה חוקית שמתנהלת בבית המשפט בוושינגטון - בניסיון לכפות על ממשלת רוסיה להשיב את שגזלה מהחסידות (חסידים, אנ"ש)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מאבק הספרים בין 770 לקרמלין, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock, פלאש90. קולאז': כיכר השבת)

פרשת הספרים: התפתחות חיובית במאבקים המשפטיים הממושכים שמנהלת חסידות חב"ד כנגד השלטונות הרוסיים במוסקבה.

שתי חברות בארצות הברית שמזוהות עם ממשלת רוסיה, ככל הנראה תצטרכנה להיכנע לדרישת חב"ד, המבקשת לעקל נכסים במסגרת המאבק ארוך-השנים להשבת רכוש החסידות, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות 'רויטרס'.

רקע

'אוסף שניאורסון' - חלק מאוצר הספרים של אדמו"רי חב"ד, עומד במרכזה של סאגה חוקית שמתנהלת בבית המשפט בוושינגטון - בניסיון לכפות על ממשלת רוסיה להשיב את שגזל הממשל הקומוניסטי, שהחליט להלאים את האוסף היקר כאשר עלה לשלטון.

אמנם לאחר עשרות שנות מאבק עיקש העבירה רוסיה חלק מתוך כ-12,000 הספרים לידי הספרייה היהודית במוסקבה, כאשר הנשיא פוטין הבטיח להשיב את הספרים בהדרגה. קודם לכן טענה רוסיה כי מדובר באוצר לאומי.

הבטיח שישיב את הספרים. נשיא רוסיה פוטין (צילום: Shutterstock)

עם זאת, ישנם עוד אלפים רבים של ספרים שלא הושבו לידיים חב"דיות עד היום. מדובר בספרים נדירים, חלקם עתיקים, בעלי ערך רב מבחינה כספית אך גם מבחינה רגשית עבור חסידי ליובאוויטש, המאמינים כי השבת האוסף כולו תהיה בבחינת 'דידן נצח'.

מי שמנהל את המאבק המשפטי מצידה של חסידות חב"ד היא 'אגודת חסידי חב"ד' (אגו"ח) האמריקנית. העובדה כי היא מקיימת את המאבק בעיקר בבתי משפט אמריקניים, לא תרמה להצלחתו - ואף הביאה למתיחות דיפלומטית רבה בין ארה"ב לרוסיה, שיחסיהן ידעו בעיקר מורדות בעשורים האחרונים.

לאחר שנים בהן בית המשפט האמריקני לא רצה להטיל סנקציות על רוסיה מחשש לתסבוכת דיפלומטית, הוא פסק בשנת 2012 כי על כל יום בו רוסיה לא משיבה את הספרים לאגו"ח היא מחוייבת בקנס בן 50 אלף דולרים.

רוסיה, כמובן, נמנעה מלשלם - ואף בחרה שלא לשלוח ספינות ממשלתיות לחופי ארה"ב בכדי שהן לא יעוקלו לתשלום קנסות העתק.

בשלב מסויים רוסיה אף החליטה לעצור דמות חב"דית מרכזית בפרשה, הרב שלום בער לוין, מנהל ספריית 'אגודת חסידי חב"ד ליובאויטש', בקשר למחלוקת על חלק מהספרים.

כעת, בשנת 2021, עומדים הקנסות על סך למעלה מ-150 מיליון דולרים. מאחר ובשנת 2009 - כאשר הבינה כי ידה על התחתונה - הפסיקה רוסיה לשתף פעולה עם בתי המשפט האמריקניים ואינה שולחת נציגים מטעמה, החליטו באגו"ח לנסות ולפדות את הקנסות מתאגידים אמריקניים-רוסיים הפועלים בארצות הברית.

מתיחות אמריקנית-רוסית, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

המאבק הנוכחי

ישנן שתי חברות שפועלות בארה"ב אך מזוהות ומקושרות עם רוסיה, ואשר בית המשפט בודק אם ניתן להחרים נכסים שלהן בכדי לכסות את החובות של רוסיה.

שתי החברות הינן: Tenex USA - השלוחה האמריקנית של תאגיד אנרגיה רוסי, ולצידה תאגיד בנקים הפועל מטעם החברה הפיננסית הרוסית VEB.RF.

בשנת 2019 פנתה אגודת חסידי חב"ד אל בית משפט פדרלי בוושינגטון, על מנת להכריח את שתי החברות הללו למסור מידע פרטי באשר לנכסים שברשותן, זאת בכדי לבדוק האם ניתן להשתמש בהם עבור החוב. בהתאם לכך, הוציא בית המשפט 'צו גילוי מסמכים' המכריח את הנתבעים להעביר את המידע.

אך עד כה נמנעו החברות מלמסור את המידע שעלול לגרום להן להפסדים גדולים. עורכי הדין ששכרו החברות המזוהות עם רוסיה טענו כי כזרועות של ממשלת רוסיה, לקוחותיהם חסינים בפני סמכות השיפוט של בתי המשפט האמריקניים, וכי חב"ד מעוניינת ב"גילוי מידע פולשני ומכביד".

ההתפתחות החדשה

עורכי הדין של החברות ערערו על צו גילוי המסמכים, ובית המשפט האמריקני לערעורים בוושינגטון דן בכך אתמול (שלישי). כעת נראה כי השופטים נוטים לטובת חב"ד, כאשר אחד השופטים אף התבטא כי החברות הרוסיות תצטרכנה להתמודד מול מאבק קשה.

ביהמ"ש לערעורים בוושינגטון שבו התקיים הדיון (צילום: Shutterstock)

"קשה לראות אותך כנציג קביל של רוסיה מבחינה משפטית, לפחות בדרך הרגילה שבה אנו חושבים על נציגים משפטיים, שהם נאמני בעלי הדין או מישהו שעומד בעצם בנעליהם", אמר השופט הראשי שרי סריניבאסאן, לעורך הדין המייצג את חברת Tenex USA, במהלך הדיון.

כך ניתן להבין שלמרות שתיתכן החרמת נכסיהן של אותן חברות שכן הן נצפות בעיני ארה"ב כנציגות של רוסיה, עדיין אין להן תוקף משפטי לערער על כך כאילו היו באות כוחה של רוסיה - כך עולה בינתיים מהדיון שנערך אתמול; עם זאת יש להמתין עד לפסק הסופי.

לכתב של סוכנות הידיעות 'רויטרס' שנכח בדיון, מסר עורך הדין סטיבן ליברמן שמייצג את אגו"ח במאבק הנוכחי כי "רוסיה פשוט שמה פס על מערכת המשפט האמריקנית, ומסרבת ללא סיבה להשיב את ספרי התרבות והממצאים הנדונים בתביעה".

יודגש כי אם חב"ד אכן תצליח, ונכסים רוסיים המצויים בשטחי ארה"ב יוחרמו במסגרת המאבק, עשוי הדבר להוביל לדרמה דיפלומטית ואולי אף למשבר חמור שבעתיים והפסקת סחר בין שתי המעצמות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר