היסטוריה ואקטואליה

סערת ה'פרי חדש' והחרם; דברי הראשון לציון

היות וקבלנו הרבה תגובות, ביקורות ואיומים על הכתבה, נראה שמקצת הגולשים לא הבינו את הכתבה על רבנו ה'פרי חדש' והחרם; הקשר למוסר השיעור הגאון ודבר הראשון לציון (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ביהכ"נ מוסאיוף. ארכיון (צילום: צילום: Olivier Fitoussi /FLASH90)

היות וקבלנו הרבה תגובות, ביקורות ואיומים על הכתבה אמש, נראה שמקצת הגולשים לא הבינו את הכתבה על רבה של ירושלים רבנו ה'פרי חדש' הגאון רבי חזקיה די סילוה זצוק"ל.

ככלל נבקש מקוראים שאינם תלמידי חכמים - לבל יכנסו למדורינו היומי. דברים שנכתבים פה, הם לא בגדר חדשות אקטואליות, אלא דברי תורה למבינים בעם, וכעין חרם הקדמונים לבל ילמדו פילוסופיה מתחת גיל 25.

רבי חזקיה די סילוה זצ"ל, ה'פרי חדש', כפי שמתואר בציור שנמצא בחדר הרבנים בבית הכנסת הפורטוגזי (צילום: מאת Slinging benjaminite, לפי רישיון cc Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0))

נבהיר את המובן מאליו, שאנו אפילו לא פירור מתחת רגליהם של גדולי ישראל זצוק"ל, ושיבלחט"א שליט"א. במאמרינו אמש, רק רצינו להוכיח את מאמר החכם מכל אדם שלמה המלך: "וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ".

היות שיש בימינו רב שנטען כי הינו בקיא בכל התורה כולה, וחולק בהלכה על גדולי ישראל בסגנון שונה מהמקובל, וכתגובה הוא מקבל תגובות קשות על סגנון דבריו, ואף נטען שגדולי ישראל בקשו לבטל שיעור תורה שמוסר, לכך העלנו את המקורות הללו על החרם שנערך על ספר 'פרי חדש', כפי שנכתב בכמה מקורות, ומפורסם וידוע אצל כל תלמידי החכמים.

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף (צילום: יעקב כהן)

לחינם הותקף כותב השורות. שכן את מעשה זה ראיתי לראשונה, בעלונו השבועי של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א (מצורף צילום), וכך לשונו (כפי שמסר בשיעור השבועי במוצאי שבת):

"כידוע שהפרי חדש חלק הרבה על מרן, ואפילו על ראשונים חלק, והטיח בהם דברים קשים, ולכן כשהוציא את ספרו לפני כמעט 300 שנה, ראו רבני אלכסנדריה שהעולם היה מסודר, כולם לא חולקים על ראשונים, כולם יודעים שקבלנו הוראות מרן, כולם היו אגודה אחת, לא זה עשה כמנהג תוניס וזה כמנהג מרוקו... עשו חרם לאסור ללמוד בספרו של הפרי חדש, אפילו שהיה גברא רבה – היה רבה של ירושלים וגאון עצום – אבל טענו שהוא מבלבל את העולם בכל מיני מנהגים, ולכן עשו עליו חרם".

מתוך העלון של הראשון לציון

בהמשך אמר הגר"י יוסף: "בשו"ת גינת ורדים (חיו"ד כלל ג סימן ג) נשאל כעבור חמישים שנה מהחרם על הפרי חדש, האם מותר ללמוד בספרו? והשיב שיש להתיר את החרם ולאחר שעברו על השנים הללו, 'וביובל יצא', אבל כולם יודעים לא להימשך אחריו בדברים הנוגדים את דעת הראשונים ומרן".

בית הכנסת 'מוסאיוף'. ארכיון (צילום: Olivier Fitoussi /FLASH90)

כאמור, את הדברים מסר בשיעורו השבועי הראשון לציון הגר"י יוסף בו מאזינים וצופים מאות אלפים, כך שאין צורך לצנזר את דבריו, וכך נהג כותב השורות, כל זאת בפרט שבימים האחרונים סגנון הדברים צף ועלה שוב מביה"כ מוסאיוף בירושלים, וממש בגדר 'היסטוריה ואקטואליה', "וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר