היסטוריה ואקטואליה

מאבקו של ה'חפץ חיים' בשלטון הפולני כנגד הרפורמה ברבנות

המשרד לשירותי דת וחינוך ציבורי בפולין, הוציא צו המחייב את הרבנים היהודים לקבל אישור מ'מכללה לרבנות'; מי שיצא להילחם בכך בעוז, היה מרן ה'חפץ חיים' - עד שניצח (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
החפץ חיים זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה)

מעשה שהיה והמשרד לשירותי דת וחינוך ציבורי בפולין, הוציא צו המחייב את הרבנים היהודים לקבל אישור מ'מכללה לרבנות', שתמונה על ידי הממשלה למטרה זו. דבר זה, נטען בכמה מקורות, היה משנה לחלוטין את פני הרבנות בעם היהודי.

החפץ חיים נסע מיד לוורשה, על מנת לבטל את הגזרה שסבר שהיא עלולה להרוס לחלוטין את היהדות הנאמנה. השר הבטיח לבטל את הצו, אך לאחר מכן, לא קיים את הבטחתו.

המשרד לשירותי דת וחינוך ציבורי בפולין אותה תקופה (By Henryk Poddębski - Warszawa stolica Polski, Społeczny Fundusz Odbudowy Stolicy, wyd. II, Warszawa 1949, s. 53, no ISBN, Public Domain)

החפץ חיים לא נח לרגע, הוא הזעיק את מיטב העסקנים, והנציגים בבית הנבחרים בוורשה, שיפעלו בכל הכוחות על מנת להסיר את הגזרה הזאת, שהיא כגזרת שמד.

כוונת השלטון הייתה, לדברי אותם עסקנים, לגרום להתבוללות של כל היהודים, ולכן החליט לחתור תחת יסודות הרבנות בעם היהודי. הוא שלח מכתבים לכל בעלי ההשפעה במדינה, וקרא להם לפעול על מנת לבטל את הגזרה של עריכת רפורמה ברבנות. בסופו של דבר בוטלה הגזרה.

שער חוברת 'הונדערט מעשיות און משלים פון חפץ חיים זצ"ל' (hebrewbooks.org)

את הדברים הבאנו כפי שהובאו בחוברת של הג"ר רבי שמואל גריינמן (מחבר ספרים רבים על הח"ח) בשם: 'הונדערט מעשיות און משלים פון חפץ חיים זצ"ל' שהודפסה בשנת תשי"ב ביידיש, אותה תרגם הרב משה לייב הכהן הלברשטט (ברכת ישר כח לרב מל"ה הלברשטט על הרשות להעלות את תרגומו). ראה עוד ספר 'החפץ חיים חייו ופעלו' כרך שני מעמוד תקנד ואילך.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר