היסטוריה ואקטואליה

הקריקטורה והסערה; מי הזכיר את האפיפיור פטרוס?

הקריקטורה שאייר מלאכי קפש נגד השר לשירותי דת מתן כהנא, וההשוואה האפשרית לאפיפיור פטרוס עוררה תגובות רבות; האם החרדים אכן מכירים את סיפור פטרוס? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הקריקטורה (איור: מלאכי קפש)

חשיפת 'כיכר השבת' אודות הקריקטורה שאייר מלאכי קפש נגד השר לשירותי דת מתן כהנא, שהיו ממבט ראשון שסברו שכוונתו להשוות את השר כהנא לאפיפיור פטרוס, שחלם חלום ביפו בו מלאך מאשר לו לאכול טריפות, עוררה הדים ותגובות רבות.

הקורא אביהו עצר (Avihu Atzar) פרסם כתגובה פוסט בו טען ש"מצב התקשורת הדיגיטלית החרדית כל כך גרוע. מעשה שהיה כך היה. יש איזה קריקטוריסט שאייר את מתן כהנה על מהפכת הכשרות שלו.

"ישראל שפירא... החל לפלפל בעניין הקריקטורה וטוען שהיא עוררה סערה בשאלה כי הקריקטורה מאיירת את פטרוס בחלום שלו ביפו ושהיא באה ללמד על הנוצרים הראשונים שכפרו בעיקר, אך שמרו על כללי הכשרות".

בסיום הפוסט התחייב אביהו עצר: "אני מוכן לשים את ראשי על כך שמספר החרדים המכירים את סיפור החלום על הגג ביפו, נמוך ממספר האגודלים שלי מצד ימין".

לגבי הזלזול של הקורא אביהו עצר בתקשורת החרדית: כידוע, מדור 'היסטוריה ואקטואליה' מתעסק בתחומי ענין תורנים היסטוריים מרתקים קצת יותר לעומק, ממקומות אחרים, ולכך צר לנו על הזלזול של הקורא אביהו עצר.

איננו רוצים חלילה שאביהו עצר יממש את התחייבותו לשים את ראשו... אולם לא ניתן להפריח תגובות לחלל הרשת ללא לקיחת אחריות. לכך אנו נצטט את שמות גדולי ישראל בכל הדורות שהזכירו את האפיפיור פטרוס (עליו נטען שחלם חלום בעיר יפו).

[טרם נתחיל עם המקורות, נדגיש שבנושא תורני כה עמוק נבקש מקוראים שאינם תלמידי חכמים - לבל יכנסו למדורינו היומי. דברים שנכתבים פה, הם לא בגדר חדשות אקטואליות, אלא דברי תורה למבינים בעם, וכעין חרם הקדמונים לבל ילמדו פילוסופיה מתחת גיל 25].

בפרק זה נכתוב את שמות גדולי ישראל שהזכירו את פטרוס, ובפרקים הבאים נתעמק בנושא, ונביא מקורות מדוייקים:

  • "אוצר מדרשים" שליקט ר' יהודה דוד אייזנשטיין ניו יורק. ראה קונטרס "שי"ח השדה" להגר"ח קנייבסקי.
  • פירוש רש"י (ע"פ דקדוקי סופרים) על גמרא (עבודה זרה י') שמצטטת את הנביא עובדיה: "הִנֵּ֥ה קָטֹ֛ן נְתַתִּ֖יךָ בַּגּוֹיִ֑ם בָּז֥וּי אַתָּ֖ה מְאֹֽד". רש"י במקום מזכיר את ספר 'תלית יש"ו', שהינו ספר היסטורי על התפתחות הנצרות מנקודת מוצא יהודית.
  • 'מחזור ויטרי' (שכתב תלמידו של רש"י). סימן שכ"ה הערה ה' עמוד 362 ירושלים תשכ"ז בשם רבינו תם.
  • 'ספר חסידים לרבנו יהודה החסיד.
  • לחתם סופר תחת ידו היה את 'תלית יש"ו' שהזכיר את פטרוס.
  • סידור 'סדר עבודת ישראל' לרבי יצחק בער הודפס ברדלהיים, 1868.
  • ספר תקנות ותפילות לגאון רבי שלמה צבי שיק מונקאטש תר"ן.
  • האדמו"ר מנחת אלעזר זי"ע בספר דברי תורה מהדורא תניינא סימן מז מונקאטש תרפ"ט בשם כ"ק אדמו"ר הגה"ק משינאווע.
  • הגאון רבי ברוך תאומים-פרנקל בהגהותיו השולחן ערוך (סי 'תק"פ).
  • הגה"ק השפע חיים מצאנז בספר "דברי יציב" חושן משפט סימן פ"א, סעיף ו', עמ' רג[1].

הקורא אביהו עצר (Avihu Atzar) הגיב לדברים: "על חלום הגג ביפו אני בספק ממש האם מכירים חרדים בימינו את פטרוס שיש מכנים אותו עם נשמת כל חי (רבי שמעון בן כיפא). מכירים אולי את פטרוס. על עומק העניין, מכל חברי, אף לא אחד".

בפרקים הבאים נתעמק במקורות רבותינו זי"ע אודות שמעון כיפא (פטרוס) עליו נטען שהיה שליח של חז"ל לנתק את הנצרות מהיהדות, ולכך הוא "סיפר" למאמיניו הנוצרים על החלום שחלם על גג בעיר יפו.

לקריאה נוספת: שורש. תעלומת פטרוס הקדוש- יהודי משומד או קדוש? אבנר הרשקוביץ

[1] מלבד מקור זה, ששנוי במחלוקת האם כוונתו לפטרוס או לאחר, כל המקורות הינם ברורים ומבוארים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר