סערת הזיכרון לרבין

נתניהו: "משתמשים ברצח כדי לתקוף אותי; חרקתי שיניים"

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נעדר מטקס האזכרה הממלכתי לרה"מ יצחק רבין בהר הרצל, אך הגיב בכנסת להשתלחויות כלפיו • לפיד תקף את הציונות הדתית - ואלו עזבו את הטקס • צפו (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הנאום של נתניהו (צילום וידאו: ערוץ כנסת)

יום הזיכרון לציון רצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל לווה גם השנה בעימות פוליטי, אך הפעם לווה בסערה נוספת: ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, בטקס הראשון מאז הוחלף מראשות הממשלה, לא הגיע לטקס הממלכתי בהר הרצל - דבר שיצר מהומה.

בנאומו במליאת הכנסת, אליו הוא חייב להגיע, נאם יו"ר הליכוד ותקף את מבקריו: "שנה אחרי שנה יש מי שמשתמש ברצח רבין כדי לתקוף את המחנה שלי ואותי. 26 שנה שמעתי בטקסים את זה וחרקתי שן אך מילאתי את חובתי כראש הממשלה. כשבאתי שאלו למה באתי וכשאני לא בא - למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים".

נתניהו התייחס בנאומו למהלכים שסימלו את כהונתו כראש הממשלה - ואת כהונת האיש שספד לו, יצחק רבין - והסביר מדוע חלק עליו, כשברקע שנה לחתימת הסכמי אברהם: "תמיד האמנתי שאם השלום עם מדינות ערב יהיה תלוי בהסכמת הפלסטינים לעולם לא יהיה שלום. יכול להיות שהם יהיו האחרונים ובטח לא הראשונים ואולי הם לא יבואו בכלל".

ראש האופוזיציה ביקר את ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ואמר: "לפיד מדבר על ממלכתיות? הוא נמנע מלתמוך בהסכמי אברהם. אני הצבעתי כראש האופוזיציה של רבין בעד השלום עם ירדן".

השר יאיר לפיד בנאומו (צילום: ערוץ כנסת)

אגב לפיד, האחרון התבטא בנאומו נגד חברי מפלגת הציונות הדתית, ובפרט חבר הכנסת איתמר בן גביר, שסירב להגיע לטקס האזכרה בכנסת: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת. אלמלא הקמנו את הממשלה הם היום יושבים היום בממשלה".

יושב ראש הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שיצא עם חבריו מהמליאה אחרי הדברים הללו של שר החוץ, אמר: "‏יאיר לפיד עם השנאה וההסתה הנוטפת ממנו, איש קטן שלא מסוגל להתעלות לרגע ולתפקיד ולמעמד הממלכתי שכולנו ביקשנו לכבד במליאה, הוא השותף הבכיר של נפתלי בנט. הוא ראש ממשלה חליפי ושר חוץ 'בזכות' נפתלי בנט. הכתם השחור והאחריות להסתה נגד הימין והציבור הדתי הם על ידיו של בנט. די למשחק הכפול".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בנאומו: "מאז הרצח למדנו כמה מסוכנת האלימות. לא הימין או הדתיים רצחו את רבין, אלא יגאל עמיר. אסור להשחיר קבוצות בישראל ולהאשימן בחטא היחיד. הממשלה שהקמנו - מסר שמעצים את המחבר והמשותף, רוצים שכל האזרחים ירגישו רצויים".

רה"מ בנט בנאומו (צילום: ערוץ כנסת)

בסיעת 'הציונות הדתית' אמרו כי "נפתלי בנט השלים היום את המהפך. בנט חתום ושותף מלא להרס הממלכתיות ופילוג החברה הישראלית ובעיקר להסתה והשנאה נגד הציונות הדתית והימין האידיאולוגי. הוא שהפך את לפיד מקוריוז לשר חוץ וראש ממשלה חלופי והוא חתום על נאום ההסתה והשנאה החצוף שלו. יעידו לחיצות הידיים והחיוכים ביניהם מיד לאחר הנאום. טוב שהמסכה הוסרה היום".

מוקדם יותר היום, יונתן בן ארצי, נכדו של יצחק רבין המנוח, שמדי שנה תוקף את בנימין נתניהו - לרוב כשהוא ישוב לנגד עיניו - התייחס בנאומו בטקס לחילופי השלטון בישראל, שוב עם ביקורת חריפה נגד יו"ר הליכוד.

"אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק", אמר בן ארצי בנאומו הפוליטי, "עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה - עם ישראל ניצח. מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד. אתם מבינים שהרעיון ההזוי ומופרך שאדם אחד, טוב ככל שלא יהיה, ניצב מעל המדינה, שייך לעבר. קרקס הצווחות שייך לאתמול. השלום שלנו, השלום בינינו, שייך למחר".

בליכוד הגיבו לדברי הנכד - ותקפו את ראש הממשלה נפתלי בנט: "שלטון העם ניצח את שלטון היחיד? בדיוק ההיפך. זה היחיד שהונה את העם כדי לגזול ממנו את השלטון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר