המדריך לסקרנים

האם כדאי לכם ללמוד נהיגה על 'גיר ידני'?

"ידני או אוטומט?" זו השאלה הראשונה ששואל כל מי שמתחיל ללמוד נהיגה. האם להשקיע את המאמץ וללמוד נהיגה על רכב בעל גיר ידני, או שבעידן הנוכחי מדובר במאמץ מיותר? (רכב)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שטארסטוק, Vladeep)

אין מי שהתחיל ללמוד נהיגה ולא שאל את עצמו: "ידני, או אוטומט?" האם שווה להשקיע מאמץ נוסף ולקבל רישיון שאינו מוגבל לרכבים אוטומטיים בלבד, או שמדובר במאמץ מיותר? בחלק מהמקומות הלימוד על רכב ידני זול במעט, אך לעומת זאת הסיכוי להיכשל ב'טסט' גבוה יותר. ככלל, נהוג לומר שגיר ידני מצריך בממוצע 'טסט' אחד יותר מאשר בלימוד על רכב אוטומט.

רוב הרכבים בישראל הם בעלי גיר אוטומטי. מדוע נהגים רבים בישראל בוחרים בכל זאת ללמוד נהיגה על גיר ידני?

1. חווית נהיגה - הגיר האוטומטי אומנם אינו מצריך תפעול, אולם נהגים שאוהבים את חווית הנהיגה וקשובים להעברת ההילוכים ברכב עלולים שלא לאהוב את התנהלותו של הגיר האוטומטי. בנהיגה על גיר ידני ניתן לשלוט בצורה טובה יותר על העברת הכח מהמנוע וההאצות, כשהכוח עובר מהמנוע לגלגלים בצורה ישירה יותר. מסיבה זאת, רכבי מרוץ מצוידים בגיר ידני המסייע לנהגים לשלוט על ההאצות והתנהגות הרכב.

2. צריכת דלק - הרכבים החדשים בחלקם הגדול חסכוניים במיוחד, אך למרות שהרכבים ההיברידיים בעלי הגיר האוטומטי לא פחות חסכוניים מהרכבים בעלי הגיר הידני, לא מעט אנשים נרתעים מאחזקת רכבים היברידיים מכיוון שעלות התיקון שלהם עלולה להיות גבוהה יותר.

כך למשל נהגים שנוסעים מאות אלפי ק"מ, ישלמו מחיר גבוה במיוחד על הבלאי של הסוללות ההיברידיות. נהגים אלו יעדיפו להחזיק רכב בעל מנוע דיזל וגיר ידני שצריכת הדלק שלו דומה לצריכת הדלק של הרכבים ההיברידיים, כשעלות התחזוקה נמוכה בהרבה. כמו כן נהגים שמתכוננים לרכוש רכב משומש בשנתון נמוך, לעיתים רבות יעדיפו לרכוש רכב בעל גיר ידני גם במנוע בנזין.

3. אתגר - תלמידים רבים יעדיפו ללמוד נהיגה על גיר ידני בשל האתגר של הגיר הידני. יש אנשים שלמצוא את נקודת החיכוך המדויקת שבין דוושת ה'גז' והקלאץ' ולהצליח לשלב הילוכים תוך כדי נהיגה, ממש עושה להם את זה...

4. אמינות של הגיר - ככל שיש לרכב יותר מערכות, כך גדל הסיכוי לתקלות ברכב. הגיר הידני הוא פשוט ו'טיפש' ואין בו מערכות רבות שיכולות להצריך תיקונים יקרים, בשונה מהגיר האוטומטי שמורכב יותר ובאופן יחסי צפוי ליותר תקלות. עם זאת, חשוב לשים לב שיש רכבים משנתונים גבוהים שבהם גם הגיר הידני אינו 'טיפש' ונוספו בו מערכות נוספות, כמו מערכות שנועלות את האפשרות של הכנסת הגיר ללא דוושת המצמד, וכן הוספת מערכת הידראולית לדוושה.

5. רכבים גדולים - מכיוון שברכבים גדולים הפערים שבין צריכת הדלק בין הרכבים הידניים והאוטומטיים גדולה יותר, הרבה מהרכבים הגדולים או המסחריים מבוססים על הגיר הידני. כך שאם אתם שוקלים לקנות או לשכור רכב גדול (8 מקומות ומעלה), או שיתכן ותזדקקו לרכב מסחרי, כדאי לכם לשקול לימוד נהיגה על גיר ידני.

6. נסיעות לחו"ל - אם חשוב לכם לשכור רכב בחו"ל, כדאי לכם ללמוד על גיר ידני. כל למשל האירופאים אוהבים מאד את הגיר הידני, ובאירופה תוכלו למצוא לא מעט רכבים קלאסיים כמו טויוטה קורולה בעלי גיר ידני. אם לא יהיה לכם רישיון על גיר ידני, יתכן שלא תוכלו לשכור רכב, או שתמצאו רכב אוטומטי במחיר גבוה בהרבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר