כסף וירטואלי

"15 אלף דולר הפכו ל-20 מיליון!"; הכל על טירוף הביטקוין

המטבעות הקריפטוגרפים לא מפסיקים לייצר כותרות • האם מדובר בהונאה מנופחת או שיש בהם גם עתיד חיובי? • ומה אתם צריכים לדעת - רגע לפני ההשקעה • דבר המומחים (מגזין)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"אם היית קונה לפני חודש ביטקוין, היית מרוויח 1000 דולר", אמר לי חבר בהתלהבות. "נכון", עניתי לו, "ואם הייתי קונה רגע לפני שהוא צלל, (וכן, גם זה קרה) הייתי מפסיד 1000 דולר".

רק תחילה, הקדמה חשובה: אני לא יועץ כלכלי, לא יועץ השקעות ולא מתיימר להיות מומחה או מנוסה בשוק המטבעות הווירטואליים. אין חולק שיש אנשים שמשקיעים ומרוויחים מהתחום, אבל ההתלהבות הגדולה והכותרות שהנושא מקבל - הן כר פורה להונאות.

הנה דוגמה משבוע שעבר: קיבלתי פניה מראש כולל חשוב על אדם חרדי שהגיע לדבר עם האברכים על הזדמנות להשקעה מדהימה בפלטפורמות דיגיטליות שיניבו להם עשרות אחוזי רווח. הוא ביקש ממני לברר על ההשקעה הזו.

עניתי לו שאני לא ממש מבין אבל בדקתי בגוגל על האדם שהציע להם את ההשקעה. בקלות רבה גיליתי שמדובר באדם שהיה שותף להונאה ואף ישב בכלא על מעשים חמורים. "תראה", כתבתי לאותו ראש כולל, "אני לא יודע לענות לך על ההשקעה ההיא ספציפית, אומנם יש שם סימני אזהרה אבל הייתי בורח רק בגלל ההבטחה לתשואה של 300 אחוזים, ממטבעות וירטואליים".

בעקבות הפניה שלו, פניתי למספר יועצי השקעות ואנשים המתעסקים בתחום, כדי להבין מהם מה חייבים לדעת לפני שנכנסים להשקיע במטבעות הללו. וגם, על הסיבות לכך שאתם צריכים לחשוב פעמיים לפני השקעה בקריפטו.

• • •

הראשון אליו פניתי הוא ח.ש.. שלחתי לו מספר כותרות שהופיעו אחרי חיפוש קצר בגוגל: "הונאת ענק בדרום אפריקה: שני אחים נעלמו עם ביטקוין בשווי 3.6 מיליארד דולר"; "הונאת מטבע הקריפטו של 'משחק הדיונון': יוצריו נעלמו עם 2 מיליון דולר"; "בעקבות פניית ה-FBI: משטרת ישראל ביצעה גל מעצרים בהונאת קריפטו"; "הונאת ענק בקריפטו: 26 ישראלים עקצו עשרות מיליונים מאמריקאים"; "בכיר בבנק הפדרלי: "95% מהקריפטו זה הונאה, הייפ, רעש ובלבול".

נשמע שיש הרבה הונאות בתחום הקריפטו, האמנם?

"נכון מאוד. אבל הונאות יש גם בתחומי הנדל"ן, המניות, שוק ההון. רק שכאן אנשים לא באמת יודעים מה הם עושים. אפשר לגנוב ארנק דיגיטלי כמו שאפשר לגנוב ארנק פיזי ואפשר להגיד לך לקנות קרקע ולתת לך מסמכים מזויפים בדיוק כמו שאפשר להראות לך 'מסכים' מזויפים כאילו רכשת מטבע".

כסף אמיתי או מציאות מדומה? (צילום: שאטרסטוק)

אז מה הפתרון?

"תראה, אני לא יכול על רגל אחת להסביר לך איך הדברים עובדים. זו גם הסיבה שאנשים נופלים, זה טיפה מורכב וצריך ללמוד. אבל בגדול יש זירות מסחר שאינן מפוקחות, ששם הכל יכול להיות פיקציה. אם כתבת לי על המטבע שהייתה מבוססת על סרט הרי שאני ידעתי להיזהר, צריך להיות טיפה חכם.

"כללי האצבע הם, לקנות ארנק נקי, לדעת איך להשתמש בארנק ואיך להתעסק בבורסה. לשמור טוב על הסיסמאות, ולתת למישהו אמין לשמור לנו על הסיסמאות למקרה חירום".

פניתי גם זאבי לופיאנסקי אשר לדבריו מתעסק 4 שנים בתחום, שמספר לי את הדברים הבאים:

"אני יועץ בתחום הקריפטו של פתיחת ארנקים וקניית מטבעות. נכנסתי לתחום לפני כ-4 שנים אז התגוררתי בארה"ב. באותה תקופה הרבה אנשים נכנסו לשוק הזה, בעיקר בארצות הברית, בארץ עדיין לא הייתה התעניינות גדולה בנושא כמו עכשיו ולא הייתה נגישות קלה לסחר בבורסות, ממש היה קשה על משקיעים בארץ לסחור בזה".

איך הגעת לתחום?

"זה סיפור מעניין... ב-2016 עבדתי כמנהל פרויקט בחברת נדל"ן בארה"ב, וחלקתי משרד עם בחור צעיר, שכל יום היה מגיע עם רעיון חדש להתעשר. אף פעם לא לקחנו אותו ברצינות, יום אחד הוא מגיע למשרד ומספר על איזה מניה מטבע, הוא לא ידע אפילו איך להגדיר את זה, הוא החליט לקחת את כל החסכונות שלו בסך $15,00 דולר, וקנה בזה 30,000 מטבעות של אתריום. כחודשיים לאחר מכן הוא עזב את המשרד וכולנו שכחנו מה'רעיון' שלו.

"אחרי כשנה, הגיע הבחור למשרד עם רכב מפואר וחיוך גדול על השפתיים. מוציא את הפלאפון שלו ומראה לנו את שווי הארנק שלו: $20,000,000 וזה היה כשהאתריום היה שווה $600. מייד לאחמ"כ כולנו התחלנו להיכנס לשוק הזה וללמוד".

מה אדם שרוצה להשקיע צריך לדעת?

"דבר ראשון לדעת באיזו צורה הוא רוצה להשקיע, אם זה קנייה לטווח ארוך, מסחר יומי, או השקעות במטבעות חדשים עם פוטנציאל. ועוד הרבה דרכים שניתן לסחור במטבעות דיגיטליים. חשוב לציין שכגודל הרווח שאתה רוצה כך גודל הסיכון.

"אני אישית לא הייתי ממליץ למתחילים להתעסק במסחר יומי או פוזיציות וכדו' אלא ללכת על משהו יותר לטווח ארוך, ככה פחות צריך להתעסק בזה, ולבינתיים ההיסטוריה מראה שמי שנשאר עם ההשקעה לטווח ארוך, בדרך כלל תמיד הרוויח.

"כמו כן חשוב מאד לדעת איך להתעסק עם הבורסות של הקריפטו, איך קונים ומוכרים, איך מעבירים כסף מאחד לשני, טעות קטנה ותוכלו להפסיד המון המון כסף.

"הרבה עוגמת נפש תוכלו לחסוך אם תעשו שיעורי בית בנושא הזה, מניסיון".

(צילום: Dmitry Demidko on Unsplash)

ממה צריך להיזהר?

"ממה לא?! אני חושב שהנושא הזה הוא הכי חשוב בכל התחום, ואני ייתן מספר דברים שחשוב מאד להיזהר:

1. היזהרו מסקאמים (עקיצות) אני לא חושב שיש תחום כלשהוא עם כ"כ הרבה רעיונות ושיטות איך לעקוץ אנשים, וזה בגלל שמאד קשה לעקוב אחרי העוקצים אז התחום משופע בנוכלים. אגב, היו מקרים של הונאות גדולות שהאף בי איי הצליח למצוא את הנוכלים אבל הוא מתערב רק בהונאות גדולות או בהעלמת מס.

2. חשוב מאד כשמבצעים העברות מארנק לארנק לוודא שההעברה מתבצעת על אותה רשת.

3. לא להתפתות למטבעות חדשים.

4. "פומו", לא להיבהל מתנודות חזקות בשוק. לא נכנסים בעלייה ויוצאים בירידה, מהר מאד תמצאו את עצמכם בלי כסף. תגדירו לעצמכם אסטרטגיה ואל תזוזו ממנה.

5. פוזיציות בשוק תנודתי שכזה, זה מאד מאד מסוכן... תסחרו בזהירות.

• • •

האדם הבא אתו דיברנו הוא דניאל שבקס, CFP מתכנן פיננסי מוסמך ומנהל החטיבה הפיננסית בהרשוביץ פתרונות, מי שאף מגיש את פינת 'יש לי מושג' בתוכנית הכלכלית של 'כיכר השבת'.

"יש דיבור בלתי נפסק סביב נושא הקריפטו ובעיני זה סימן לבועה. כמתכנן פיננסי למדתי שצריך לקחת צעד אחורה כשאנשים שביום יום רחוקים מעולם ההשקעות מתעניינים במחיר של נכס או מוצר ספציפי והאם זה הזמן לקנות. הבעיה היא שאנשים נכנסים כי הם לא רוצים לפספס, לא כי הם בדקו וראו בדיוק במה מדובר".

"הביטקוין", מסביר דניאל שבקס, "לא צמוד למוצר ממשי כגון זהב, וזה נכון. מחירו נקבע על סמך ביקוש והיצע, אין כאן משהו שאפשר להחזיק או לאגור, יש אמנם טכנולוגית בלוקצ'ין שהיא דבר מדהים. אבל אין נכס ממשי.

"מצד שני חשוב להדגיש שכבר כמה עשורים הדפסת הכסף בעולם, לא מוצמדת לזהב. וממילא אין הבדל בין מטבע מקובל כגון דולר לביטקוין. כך שהכל עניין של אמון. אז אם יש מסחר ומאמינים שמדובר במטבע עם כוח קנייה, ויש בו פעילות אמיתית של רכישה ומכירה של מסחר ושירותים, אז המטבע, למרות שהוא וירטואלי, יכול להיות בעל ערך אמיתי. אחרי הכל הקיום של המטבע נובע מהאמון שהמשתמשים נותנים בו, ומהטכנולוגיה שמאבטחת אותו ויוצרת אצל המשתמשים תחושת ביטחון שהכסף לא ייעלם.

"זה בדיוק מה שצריך כדי שהמטבע יצליח – אמון. וזו גם הבעיה. ברגע שהאמון הזה יעלם. מה יקרה אם גוגל או פייסבוק יעשו מטבע משלהם? ומה יקרה אם הרשויות ישנו את הגישה? זה תנודתי ולא ברור בכלל".

(צילום: Executium on Unsplash)

אבל אנחנו כן רואים שבארה"ב מדברים על איך לפקח עליו, אפילו הרשות לניירות ערך האמריקנית תאפשר מסחר בקרנות סל שיתמקדו בחוזים עתידיים; באל סלוודור הופכים אותו למטבע רשמי; אז לכאורה זה מתקדם ליציבות?

"נכון, אבל מהצד השני את הודו וסין אוסרות על שימוש ולא חסר משקיעים שמזהירים כמו וורן באפט שמתייחס לביטקוין כמו לתרמית. הוא הזהיר שזו אחיזת עיניים, שזו בסך הכל שיטה להעברת כספים, ואפשר לעשות את זה בצורה אנונימית. האם המחאות שוות הרבה כסף רק מכיוון שהן יכולות להעביר כספים? באפט גם טען שהמטבעות הללו כמעט ולא מוגנים ממתחרים ולכן הערך שכן יש להן - מנופח.

"בעיה נוספת היא שהביטקוין, כמו יתר המטבעות סובל מתנודתיות מחירים קיצונית ביותר. יציבות השער היא תכונה הכרחית למטבעות, כי מי יבצע עסקאות במטבע שערכו מתרסק או מזנק בימים ובשעות? איך אפשר לעשות תשלומים או קנייה משמעותית?".

אז מה תכלס?

"תכלס, רוב מחזיקי הביטקוין הם כאלה שמעוניינים לקפוץ על העגלה של הרווחים. מתייחסים לביטקוין כהשקעה ולא כמטבע. הם מעוניינים לעשות "סיבוב" ולמכור לכל המרבה במחיר. אני אישית חושש.

• • •

פנינו גם למומחה בתחום שאף מנהל כסף עבור משקיעים, אלא שלהפתעתנו הוא ביקש להישאר בעילום שם.

למה בעילום שם? מה החשש?

"תראה, כל עניין המיסים הוא טיפה מורכב. הכסף שלי מושקע בבורסה שהמקום בו היא רשומה לא נגיש לרשויות בארץ, כך שאני מעדיף להשאיר את זה בשקט".

מה באמת בעניין המיסים?

"בגדול יש הרבה נעלמים, זה שטח אפור. אין בדיוק מיסוי, ואין יותר מידי רגולציה. מס הרווח בקריפטו הוא 25 אחוז ועדיין הבנקים לא נותנים לממש את כסף למרות שחוקית הם חייבים. בצ'יינג' לדוגמה לוקחים תעודה מזהה על כל פעולה מסכום מסוים, זה נכנס עכשיו גם לתחום הקריפטו מנסים לעשות נהלים מסודרים. הבעיה שהמיסוי על נכס הוא יקר ורוב המשקיעים מחכים שזה יוגדר כמטבע בשביל לפדות אותו".

למה?

"תראה, באיזשהו מקום זו מערכת שמאיימת על המערכת הבנקאית. לכן הבנקים שמים להם מקלות ברגלים ומספרים שזה בגלל טרור ומימוני טרור. אבל בסופו של דבר זה יקרה למרות הרצון שלהם. המטבעות נכנסות יותר ויותר ואפילו ראש עיריית ניו יורק מקבל משכורת בקריפטו.

"העניין הוא שיש חברות ישראליות שאפשר להעביר את הכסף ביושר. אבל בגלל שהבנקים מקשים כשאתה רוצה להוציא ולהכניס מהקריפטו אז אנשים קונים בצורה מפוקפקת וכמאמר חז"ל 'ומה יעשה הבן ולא יחטא'. לא נותנים לך אופציה אחרת. זו באמת בעיה של הרבה אנשים".

רגע, אז אתה ממליץ או לא?

"אני ממש ממש ממליץ. יש כאן כסף קל. אבל חשוב לי להדגיש, זה לא שרק נכנסים ומרוויחים, בשביל לעשות את מה שאנחנו מכנים כסף קל, צריך לעבוד קשה. ללמוד את השוק, לבדוק טוב טוב ממי קונים. לא מאלמונים בטלגרם. ללמוד על אופני האכסון השונים, על ארנק קר וחם ובורסה. על היתרונות וחסרונות. ועל שיטות המסחר".

זה בטוח?

"זו שאלה גדולה, מה זה בטוח. הקריפטו בטוח בבלוקצין במיליון אחוז. הוא מוגן במילים ואותיות רנדומליות. גם הכסף שנמצא בבורסה יכול להיגנב אבל גם על זה אפשר לעשות ביטוח. אני לדוגמה לביננס ושם יש ביטוח".

ואיך יודעים באיזה מטבעות ובורסות להשקיע?

"גם זו שאלה גדולה. תלוי מי אתה ומה אתה רוצה. גם המטבעות זה עניין של מזל ועניין של הבנה. גם מטבעות שהתחילו כבדיחה או הונאה פתאום הצליחו. פשוט אנשים הריצו מטבעות וזה הצליח להם. כל האופציות פתוחות ולכן כפי שאמרתי צריך ללמוד ולהכיר. וכמובן לדעת שכמו שאפשר להרוויח ככה אפשר להפסיד.

"נראה לי שיותר מרוויחים. בטח מי שעובד בחוכמה ובזהירות. לא מהמר סתם. יש אנליסטים שטוענים הביטקויין יגיע למאה אלף דולר. זו לא המלצה. אבל יש דיבור כזה".

• • •

מסקנת הדברים כפי שכתב ג'ורג' ברנרד שו: "כדי להיות מספיק חכם בשביל לעשות כסף, אתה צריך להיות מספיק טיפש כדי לרצות בזה".

  • בתוכנית הכלכלית הקרובה נמשיך ונעסוק בתחום. מוזמנים להגיב, להרוויח, להפסיד ולשתף בתובנות מהחיים: moshe@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר