ועדת נאור

הסדרנים ועובדי האבטחה באסון מירון - העידו בוועדה

עדותו של הרב מאיר נחמן אלחדד, ששכל את שני בניו - יוסף דוד ומשה מרדכי ז"ל, באסון הנורא בהילולת רבי שמעון בר יוחאי - נדחתה; הבוקר העידו סדרנים ואנשי אבטחה (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ז בכסלו תשפ"ב | 01.12.21
(צילום: לע"מ)

הרב מאיר נחמן אלחדד, אביהם של יוסף דוד ומשה מרדכי ז"ל שנהרגו באסון הנורא בל"ג בעומר במירון, היה צפוי להעיד הבוקר (רביעי) בפני ועדת החקירה הממלכתית, ועדת נאור, אך עדותו נדחתה למועד אחר.

במקום זאת העידו היום ג'יהאד גיטאן - סדרן באירוע ההילולה מטעם חברת "פרוטקט"; מאיר אפללו ושי בן לולו, מחברת האבטחה "פרוטקט". "כיכר השבת" העביר בשידור חי את העדות.

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

____________

עדות ג'יהאד גיטאן:

"שי בן לולו ומאיר אפללו (מחברת האבטחה) שמו אותי מתחת למדרגות, לאחר מכן אפללו שלח אותי להוציא את הנשים שנכנסו למקום שמיועד רק לגברים, להרחיק אותן מהגברים. לאחר מכן שלח אותי אפללו לסגור את המחסום למטה, אז ירדנו למטה אני ועוד שניים וסגרנו עם שני מחסומים כדי למנוע מאנשים לעלות לרחבה כי היו הרבה אנשים. השארתי מחסום אחד פתוח כדי שיוכלו לרדת משם.

"בהמשך התחילו אנשים לרדת בכמות מטורפת. כל אדם שיורד אומר לי 'תעלה אותו, מה אכפת לך' והוא גם עושה פקק. אמרתי להם 'תרדו, זו ההחלטה שקיבלתי'. באו ארבעים איש ויותר ורצו לעלות למדרגות, לא יכולנו לעשות שום דבר. ראיתי שהם מטורפים, אז שמתי את המחסום בצד. לא רציתי שיקרה משהו, יש מדרגות וזה.

"לא ידעתי מה לעשות, כולם לא רוצים להקשיב, עליתי בקשר מול אפללו אבל היה רעש ואף אחד לא ענה לי. לא היה אף שוטר באזור, אחר כך בצד שמאל כל השוטרים והקצינים יושבים ואוכלים.

"אחר כך הגיע מישהו חרדי, סליחה על המילה, לקח את המחסום למעלה. עליתי ואמרתי לשי, יש בלאגן, שלושה לא מספיקים ואנחנו צריכים עוד עזרה, לפחות שמונה מאבטחים. אמר לי, 'חכה כמה דקות ונבדוק מה עושים'.

"הגיע אפללו ונתן לי תפקיד אחר, לשמור על דלת שלא יוכלו לגשת לאדמו"ר. שני המאבטחים שנשארו שם, לא יודע מה קרה איתם. אחרי כמה דקות, אמר לי אפללו 'תרד למדרגות, יש אסון'. ראיתי את מד"א וכולם שם".

_____________

עדות מאיר אפללו:

"אנחנו כבר שנים במירון, ומתקשרים מול יעקב הלר מתולדות אהרון. לפני האירוע לא קיבלתי שום מסמך או דרישות, רק בתחילת האירוע אמר לי (הלר) כמה מאבטחים לשים ואיפה. בשעה 7 אמר לי, 'אני צריך שלושה מאבטחים לגשר דוב למטה'. אמרתי לו 'אין בעיה, אני אמצמם פה ומצמצם שם ושולח'.

"ככה זה עובד לאורך כל האירוע, מעבירים עובדים מפה לשם לפי הצורך. התפקיד שלהם לווסת קהל בזמני עומס, כי אין לנו אפשרות למנוע מאנשים לעלות, אז אנחנו שולחים אותם לכניסות אחרות. בשלב מסויים הגיעו חסידים של תולדות אהרון והציבו מחסומים לסייע עם הוויסות. ככה זה בכל שנה.

"כשקרה האסון אמרתי בקשר לכל מי שיכול שיגיע לפנות את הציר כדי שמד"א יוכלו להגיע, פתאום הגיע גיטאן (הסדרן שהעיד קודם לכן) ואמרתי לו 'מה אתה עושה פה?', הוא היה בהלם ולא ענה.

"כל שנה כשמסתיים האירוע אני אומר לעצמי, זה נס שלא קרה שום דבר. אבל אין לי מישהו לומר לו את זה, אני עובד רק אצל יעקב הלר".

____________

עדות שי בן לולו:

"כשיצאתי לאירוע לא קיבלתי שום מסמכים. באזור השעה 7.30 הרבה לפני ההדלקה ראיתי שוטר בדרגת פקד, פניתי אליו מיוזמתי וביקשתי ממנו שירד קצת במדרגות, שאם יהיה לחץ יתייחסו שונה מאשר סתם לסדרן. הוא ענה לי שהוא מוצב שם רק לסדר ציבורי.

"אמרתי לו, אני מבין שכולנו עייפים, הוא פשוט לא ענה לי ולא זז מהמקום שלו. הוא הקצין היחיד שראיתי במהלך כל האירוע.

"בסביבות 10 עלה גיטאן (הסדרן) ואמר לי 'תקשיב שי, אני לא מצליח להסתדר'. אמרתי לו 'אני מברר מה לעשות'. ירדתי לשם, לקח לי לא מעט זמן ביחס למרחק בגלל העומס, וגם אז לא ראיתי שם שוטרים.

"אני אחראי כל שבוע על היציאה המזרחית במשחק של בית"ר ירושלים, אין פעם שאני לא מדבר עם השוטר, 'שבוע טוב', לוקח את הטלפון שלו. במירון, כשפגשתי את השוטרים הם היו מופתעים ואמרו שהם לא ידעו שאנחנו כבר בהר.

"בשלב מסויים הלר עלה לרמקול ואמר 'חברה' תפנו, יש פצועים. כל כוחות ההצלה להביא ציוד כבד'. והיו עדיין איזה 5-10 דק' של ריקוד. הבנתי שקרה אסון, לא הצלחתי להגיע עד לשם. הקהל כנראה סקרן מטבעו, רצתי מהמדרגות עד מקום האסון הלוך ושוב, והפרדתי כדי שיהיה ציר פינוי עבור כוחות ההצלה".

___________

עד כה העידו בין היתר בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

בנוסף העידו עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר. גם נציג תולדות אהרן הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם החסידות במירון העיד - עדות שכזכור עוררה הד רב בשל ההצהרות הדרמטיות שהשמיע במהלכה.

בהמשך השמיעו שני תלמידי ישיבה צעירים ששהו במעבר המוות ברגעי האסון במירון את תיאורם מעת התרחשות האירועים. אחד מהבחורים אף פרץ בבכי במהלך דבריו, שהובאו במלואם באתר 'כיכר השבת'. עדויות נוספות נשמעו בידי עוזרת מפקדת המחוז, מפקד המשטרה שהיה ראש המנהלת להכנות לאירוע במירון ונוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר