כך ייבחרו רבני ערים

התוכנית הסודית של כהנא שתיישם את חזון הגיור הליברלי

במשרד לשירותי דת עמלים בימים אלו על רפורמה בבחירת רבני ערים • אחרי עשר שנים - רבני ערים יסיימו את תפקידם • הרבנים המכהנים יודחו • מועצת העיר היא זו שתבחר את הרבנים החדשים (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
מתן כהנא (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)

חשיפת 'כיכר השבת': השר לשירותי דת, מתן כהנא, פרסם הבוקר (רביעי) את רפורמת הגיור שהכין בחודשים האחרונים. במרכזה: פתיחת מערך הגיור לרבני ערים, כך שכל רבני הערים יוכלו לגייר.

ל'כיכר השבת' נודע כי מאחורי הקלעים נרקמת בימים אלו תכנית המשך, הרסנית יותר, בדמות רפורמה הצפויה להשפיע דרמטית על רפורמת הגיור. במרכז הרפורמה החדשה - הגוף הבוחר את רבני העיר יבוטל ובמקומו, מועצת העיר היא זו שתבחר את הרבנים, גוף שבמרבית הערים - רובו חילוני. כמו כן, הרבנים המכהנים יודחו וזה לצד החלטה כי כהונת רבני ערים תוגבל לעשר שנים, כפי שהחוק קובע באשר לרבנים הראשיים.

גורם במשרד לשירותי דת אישר ל'כיכר השבת' את הפרטים והבהיר כי מדובר ברפורמה שנמצאת בימים אלו בדיונים וטרם הוכרע כיצד תצא אל פועל.

לדברי בכירים המעורים בנושא הגיור, מדובר ברפורמה האמיתית העומדת מאחורי רפורמת הגיור: "למעשה מתן כהנא לא בונה על רבני העיר הנוכחיים שיגיירו אלא על רבני ערים שייבחרו בשיטה החדשה. זה האסון האמיתי ברפורמת הגיור".

לדברי בכיר במועצת הרבנות שנחשף לרפורמה: "השר כהנא שלא סומך על רבני הערים בישראל שמאוחדים כולם כנגדו והוכיחו זאת ברפורמת הכשרות, בנה דרך עוקפת שגם תיפרע מהם על התנהלותם כנגדו ברפורמת הכשרות וגם תביא בסופו של דבר ליישום חזון הגיור הליברלי, מועצות העיר שברובן הם חילוניות לגמרי ייקבעו מי יהיה רב העיר בכל מקום, זהות רבני הערים תשתנה מן הקצה לקצה שדרת הרבנים המרכזית תהפוך משמרנית לליברלית ובכך ייפתח שוק סיטונאי של גיור בחסות רבני הערים החדשים".

בארגוני הרבנים, המנהלים את המאבק נגד רפורמות השר כהנא, אומרים בתגובה כי "זהו מהלך חמור מאוד של סתימת פיות השר כהנא מתנקם ברבנים שהעזו להביע עמדה המנוגדת לעמדות שהוא מקדם, מעתה ידע כל רב עיר שהעז להביע את דעתו שהוא מצוי בסכנת הדחה, מדובר בפוליטיזציה של כל הממסד הרבני בישראל והפיכתו לבדיחה".

מקורב לרב חיים דרוקמן אמר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "הרב הציב שורת תנאים כדי להביע תמיכה ברפורמת הגיור. במרכזם: הסמכות תהיה של הרבנות הראשית בלבד, לא ועדות חיצוניות. לפי מה שפורסם הבוקר - הרפורמה לא עומדת בתנאים של הרב".

עיקרי רפורמת הגיור

  • מערך הגיור הקיים יקבל לראשונה הכרה ממלכתית בחוק.
  • רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי.
  • יוקם באגף הגיור מחוז "רבני ערים" שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים.
  • תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים.
  • לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר.

רפורמת הגיור של כהנא למעשה תפתח את האפשרות שרבנים שנויים במחלוקת, כדוגמת הרב דוד סתיו, יוכלו לגייר - וזה החשש המרכזי ברבנות. "למרות שהם רבני ערים, המגמה שלהם ברורה. המשמעות היא פתיחת שערי המדינה לכל דכפין שאולי סבא שלו מזרע ישראל וגיור ילדים סיטונאי", התבטא גורם המעורה בחוקי הגיור. "אם אין לזה הכרה של גדולי ישראל האמיתיים, אותם 'מתגיירים' יהיו יותר אומללים כי לא יכירו להם בגיור כשיבואו להתחתן וכו'".

בניגוד לרפורמת הכשרות, שם ספג כהנא ביקורת קשה מצד בכירי הרבנים החרדים והדתיים, בגיור - כהנא זוכה לתמיכה מלאה מצד זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, שהיה שותף בעבודה על המתווה, כך שבנושא הגיור המאבק צפוי לעורר מחלוקת בין החרדים לאנשי 'הציונות הדתית' ו'ימינה'.

ל'כיכר השבת' נודע כי ועדת הרבנים שתנסח את סדרי הדין בגיור תהיה מורכבת מרבנים מטעם הרבנות-בתי הדין ורבנים מטעם משרד רה"מ. זו הוועדה שלמעשה תקבע את הקריטריונים לגיור ותכריע בנושא הנפיץ של גיור קטינים. עוד נודע ל'כיכר השבת' כי השר כהנא רוצה למנות את הרב דרוקמן ליו"ר הוועדה ובכך בעצם לקחת לרבנות את הסמכות בנושא.

ברבנות ובסיעות החרדיות חוששים שהרבנים מטעם משרד ראש הממשלה יהיו רבני צהר ו"רבנים" רפורמים, מה שלמעשה יכול להיות דומה מאוד למתווה משה ניסים.

השר לשירותי דת, מתן כהנא, אמר הבוקר כי "במדינת ישראל חיים כיום קרוב לחצי מיליון אזרחים שאינם יהודים ע"פ ההלכה". לדבריו, "הגיעה העת לאפשר לכל מי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי ע"פ ההלכה ולעשות זאת בהליך גיור מאיר פנים. עלינו כמדינה החובה והזכות לעשות הכל על מנת שזה יקרה".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, תקף את המתווה ואמר כי "רפורמת הגיור של השר מתן כהנא חושפת את הזהות היהודית במדינת ישראל לסכנה קיומית, של התבוללות. מדובר במתווה מסוכן, פסול ומנוגד להלכה, שיהפוך את הגיור בישראל לקונסרבטיבי, ויאלץ את שומרי המצוות להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי. אנו מאמינים ובטוחים כי נצח ישראל לא ישקר. היו לא תהיה".

ח"כ אורי מקלב אמר כי "השר כהנא מעניק מתנה לגויים ביום אידם, לצערינו זהו מתווה של זילות בייחוס ובכל הכבוד של האומה היהודית, הם בועטים ועוקרים הכל".

ח"כ אוריאל בוסו אמר כי "עד כה בחר השר כהנא להתעלם מהבעיות האמיתיות, ובחר לעצמו רשימת נושאים מתריסים כדי ליצור סדקים במעמדם של הרבנים הראשיים, תוך סתימת פיות, כך לא מתנהל איש מקצוע שהגיע כדי לטפל במצוקות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר