מגזין כיכר

הזמרים שעובדים עלינו עם "סינגל חורפי" / טור נושך

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, בטור נושך במיוחד ממעמקי הבידוד. והפעם על סינגלים "חורפיים" ו"קיציים", ועל החדש של שפירא, האם הפעם זה בול? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שפירא בתמונה חורפית (צילום: יח"צ)

טוב... אז הבידוד בו זכיתי בשבוע וחצי האחרונים, עשה לי רק טוב ולמה שהזמרים והיוצרים לא ירוויחו מזה ובגדול? כמנהגי בקודש, מפעם לפעם, תוקפת אותי רוח עצה ותבונה, מתקפה של ממש, כזו שאינה מניחה לי כיתוש טורדני או רכב ניקוי של העירייה שמחליט לעשות את הסיבובים שלו מתחת לחלון שלי דווקא בשש וחצי בבוקר...

אי לכך ובהתאם לזאת, אפצח במונולוג, שיעסוק הפעם בסינגלים ושיוכם לעונה. רבים מוציאים סינגל חדש בקיץ ובחורף ומעניקים לו את התואר מחמם או מרענן הלבבות - "סינגל חורפי", או "סינגל קיצי".

אז ככה... אני עדיין לא מצליח להבין לחלוטין מה הוא "סינגל חורפי". האם זהו סינגל קר? או דווקא סינגל חם, שאמור לחמם אותנו בימים קרים אלה...? אם הוא חם מה גורם לו להיות חם? האם שימוש במילים משורש "חם" או שאולי זו איזו תכונה סגולית נסתרת שרק אותם יוצרים מכירים? אני יכול להבין שאם צילמתם קליפ בשלג הוא אכן חורפי אבל ברוב המקרים לא לזה מתכוון המשורר(?).

אותה תמיהה תופסת גם על הסינגל ה"קיצי". לא, גם אם עשיתם שימוש במקצב לטיני זה לא הופך את זה לקיצי. ובכלל מה המשמעות של זה... האם כדאי לשמוע שיר קיצי בחורף וכן להפך? האם פעם שמעתם שיר והרגשתם שהוא קיצי או חורפי...?

בקיצור, תפסיקו לבלבל את המוח ותביאו לנו מוזיקה טובה בקיץ ובחורף ובלי הגדרות מיותרות וחסרות כל משמעות, למרות הצורך שלכם לנפח את ההודעות לעיתונות.

• • •

בשבועיים האחרונים אני מקבל פניות רבות במייל (כן כן, תמשיכו בכיף) בבקשות לביקורת סינגלים. אני אוהב להתייחס לסינגלים אבל באמת היבול שלנו בתקופה האחרונה 'לא משהו', בלשון המעטה... וקשה לכתוב על משהו שלא יוצא...

מי שכן הוציא השבוע סינגל חדש הוא הזמר והיוצר מרדכי שפירא שמספק לנו כדרכו להיט פופ חדש "תמיד יש סיבה", שיר בעברית אותו כתבו עבורו שחר הדר (בין קודש לחול ועוד) ומאור שושן (ישי ריבו, אסף הרוש ועוד). אין ספק ששפירא מציב רף טוב הרבה יותר מבעבר בכל הנוגע לטקסטים ולהגייה עברית, הוא עדיין אמריקאי עם מבטא אמריקאי אבל זה בהחלט שיפור משמעותי אל מול השירים ששמענו אפילו משפירא עצמו באלבומו האחרון.

החבירה לשחר הדר ומאור שושן לשיר אמונה גורם לי לתהות האם מדובר בכתיבה שמגיעה באמת מהאמונה הפנימית של שני הכותבים האלה שאינם שומרי תורה ומצוות באופן מוצהר (כמובן שאין לי מושג מה הם עושים בד' אמותיהם), או שמא מדובר בעבודה מקצועית גרידא של כאלה שיודעים כיצד לכתוב שיר והנושא לחלוטין לבחירתו של הזמר.

הלחן של הסינגל החדש כרגיל שייך לשפירא עצמו שממצב את עצמו כמלחין כיפי שיודע היטב כיצד ליצור שיר פופ סוחף. אתם יכולים לאהוב את שפירא או לא לאהוב אבל אתם לא יכולים להתעלם ממנו. הוא מפוצץ בכריזמה שצפה אפילו בקליפ האנימציה העליז שמצורף לשיר. גם העיבוד הפופי והמהודק של דניאל קפלר מסייע לסינגל ועושה את מה ששפירא עושה הכי טוב בעולם - פופ.

• • •

השבוע יצא גם סינגל קליפ חדש ללהקת זושא מארה"ב - "הריני מכוון" לכבוד היארצייט של הרבי ר' זושא זיע"א שהלהקה קרויה על שמו. לפני כשמונה שנים חשבתי שמדובר בלהקה שתשנה את פני המוזיקה היהודית. שני האלבומים הראשונים שלהם היו יצירות מופת של ממש שגרמו לי להנאה עצומה. הם כתבו לחנים מלודיים וביצעו אותם ברגש רב, בסגנון שהזכיר לי את קרליבך בימיו הטובים. ההופעות שלהם היו חוויה ייחודית של ממש והקהל שר איתם את הניגונים שאפיינו אותם באותם ימים במעגלים שאין להם סוף.

אבל אז, כמו אמנים באמת גדולים, הם פשוט המשיכו הלאה מבחינה מוזיקלית והחלו ליצור חומרים אחרים לחלוטין, מבלי להתחשב בהצלחה עד כה או בשיקולים מסחריים.

אני בהחלט מעריך מבחינה אישית את האומץ של חברי הלהקה, שלמה ארי גייסין וזכריה גולדשמידט לעשות ככל העולה על רוחם מתוך שיקולים אמנותיים בלבד אבל בתחושה שלי הם קצת איבדו, לפחות אותי, בדרך. מבחינת 'זושא', המוזיקה היא כלי ביטוי רוחני שמשמש להבעת המקום הרוחני בו הם נמצאים, כך תוכלו למצוא בשירי הלהקה שירים רבים העוסקים בלימוד התורה ואהבה לארץ ישראל (עד לקורונה הם היו פה פעמיים בשנה לפחות). אבל יותר מידי שירים בשנים האחרונות נשמעים כאילו נכנסתי למוחו של משהו, למחשבה הכאוטית שלו, מבלי לקבל רעיון מוזיקלי מהודק. לי זה כבר ממש מפריע ולא מעורר חשק לשמיעה וממש חבל לי כי אני יודע למה החבר'ה האלה מסוגלים.

הסינגל החדש "הריני מכוון" בסגנון הוואלס (שלושה רבעים), נפתח בבית מלודי להפליא, כזה שמזכיר לי את השירים שאהבתי שלהם, אבל איפה הפזמון... מהבית זה הולך למקום מרחף, ילדותי במובן הטוב של המילה, אבל לא מספיק מבחינתי כשיר. הבית המצוין הזה היה צריך לקבל פזמון הרבה יותר עוצמתי. לא מדובר בקטע לא טוב או לא נעים להאזנה, אבל אני מצפה להרבה יותר מזה.

בט"ו בשבט אמור לצאת אלבומה השישי של הלהקה, ואני כל כך מקווה שאראה בו חזרה של הלהקה לחומרים מלודיים וקליטים יותר ולא קטעי מחשבה מוזיקליים חסרי כיוון ברור.

• • •

ולפינת האהובים עליכם...

- במקום הראשון ללא מתחרים ניצב כמובן הסינגל החדש של מרדכי שפירא
- במקום השני
ה'צוזמעניגון' של בחורי ישיבות חב"ד ושמחה פרידמן
- במקום השלישי האחים עילאי וניתאי צרפתי עם הסינגל החדש שלהם "אתם זה לנצח"

  • להערות הארות ואיחולים לסיום עשרה ימי בידוד nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר