היסטוריה ואקטואליה

"ספרו של החכם לפין שווה לספרו של אריסטו"

המחלוקת על ספר "חשבון הנפש" עלתה לדיון במוסף שבת קודש של עיתון "יתד נאמן", הרב ראובן אליצור, סבר שהחכם היהודי מנדל לפין היה משכיל; איזו תגובה הוא קיבל? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אריסטו, פרוטומה משיש (מאת After ליסיפוס - Jastrow (2006), נחלת הכלל)

פרק ח': אנו עסוקים בפולמוס על אודות הספר "חשבון הנפש" ומחברו החכם מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, והטענה של הרב ראובן אליצור בעיתון 'יתד נאמן' שספרו אינו "קדוש", כיוון שהוא היה "משכיל", וכן משום שהעתיק את ספרו מהנוכרי בנג'מין פרנקלין.

***

המשגיח הגה"צ הגר"י בורדיאנסקי הסתמך על החוקר החרדי הרב וויס שכתב את הספר "בואו חשבון" שבו הוכיח באריכות שהחכם מנדל לפין היה יהודי כשר, וח"ו לא "משכיל".

הרב וויס מודע לכך שהחכם לפין התרועע עם ראשי "ההשכלה", והוא טוען שלפין התבטא עליהם לאחר שפגש אותם בברלין: "רשע ערום ופוקר שאינו מאמין בחוכמת האמת, וטורח להכחיש מציאות השם יתברך".

בנוגע לכך שהחכם לפין ישב עם קבוצת "משכילים" בביתו של העשיר ר' יהושע צייטלין ותרגמו ספרי נכרים לאידיש ועברית כדי שצעירי הצאן יוכלו להבין אותם, מעלה הרב וויס השערה נועזת: ייתכן שהם יישמו את חזונו של הגר"א שלא יהיה צורך בלימוד שפות זרות, כמו שהתבטא הגר"א כמה פעמים בשבח תרגום מדע לעברית, כדי לעמוד כתריס כנגד ההשכלה. כידוע החת"ם סופר, גדול הקנאים, כתב הסכמה לספר "שבילי עולם" של המשכיל שמעון בלוך, כי הוא סבר שטוב שיקראו ספרי היסטוריה וגיאוגרפיה באידיש, ולא יטרחו ללמוד רח"ל שפות זרות.

***

המחלוקת על ספר "חשבון הנפש" עלתה לדיון במוסף שבת קודש של עיתון "יתד נאמן", שבו פורסמה סדרת מאמרים על זהות המחבר והשכלתו.

הרב ראובן אליצור, ששימש כספרן בספרית רמב"ם המפורסמת, סבר שהחכם היהודי מנדל לפין היה משכיל (מוסף שבת קודש 44, תשנ"ז).

במאמר מושחז סיפר הרב אליצור על ביקור בבית ידידו, בעל ספרייה גדולה, שם הזדעזע לראות את הספר "חשבון הנפש" במדף של "מורה נבוכים" ו"אורחות צדיקים". הרב אליצור קינא מיד קנאת ה' צבאות, וטען לידידו, שספר "חשבון הנפש" צריך להיות במדף של ספר "המידות" של החכם היווני אריסטו, ולא בין ספרי קודש!! (סימני הקריאה במקור).

הרב אליצור טוען שם שהחכם לפין היה אחד ממשכילי גליציה, והדפיס ספר רפואות בשם "רפואות העם", וכן: "הוא שהוציא לאור את הספר, הכולל פרקי מוסר שתרגם מתוך הספר על מידות הנפש ובחינת האדם של הפילוסוף האמריקאי הנודע בנג'מין פרנקלין, הוסיף נופך משלו, וקראו בשם "חשבון הנפש".

ממשיך לכתוב הרב אליצור שרבי ישראל מסלנט, אשר מסר נפשו להפצת תורת המוסר בעם ישראל, אמנם הדפיס את "חשבון הנפש", שיש בו עצות מעשיות לתיקון המידות, אולם הוא לא העריך את הכותב מזווית רוחנית, והתייחס לכך בתור: "קבל האמת ממי שאמרו, ו"חכמה באדום תאמין". "בוודאי לא התכוון ר' ישראל להשוותו לספר יותר מ"ספר המידות" לאריסטו".

אריסטו. לדעתו של הרב ראובן אליצור, ספר 'חשבון הנפש' שכתב החכם היהודי מנדל לפין, זהה ב"קדושתו" לספר "המידות" של החכם היווני אריסטו (מאת After ליסיפוס - Jastrow (2006), נחלת הכלל)
מאמרו של הרב אליצור במוסף שבת קודש שבו מוגדר החכם לפין כמשכיל, ו"קדושת" מושווית לזו של ספרי אריסטו (אוצר החכמה)

כמה שבועות אחר כך הובא מאמר תגובה על מאמרו של אליצור, שבו טען הכותב שלא ייתכן לכתוב על ספר "חשבון הנפש" שכתב אותו משכיל, בשעה שרבי ישראל סלנטר, רבי אייזיק שר ועוד י"ב רבנים עודדו את הדפסתו וכתבו לו הסכמה.

הכותב טוען שגם הרמב"ם ב"שמונה פרקים" לקח דברי חכמה מאומות העולם, וברור שספריו של הרמב"ם קדושים למרות זאת.

הפולמוס המרתק מתוך "יתד נאמן" האם החכם לפין היה משכיל או צדיק (אוצר החכמה)

הרב אליצור לא נותר חייב, וענה תוך שהוא מציין שקיבל עשרות תגובות חריפות שטענו שלא ייתכן שהחכם לפין הוא משכיל. ראו את תגובתו בפרק הבא.

- נשמח לקבל מכם, גולשים יקרים, מידע על הפצת הספר "חשבון הנפש" בהיכלי התורה ובבתי הכנסיות והמדרשיות. אם מצאתם את הספר בארון ספרי המוסר בישיבה או בכולל שלכם - נשמח שתצלמו זאת ותשלחו למייל sisraerl@gmail.com, כדי שנפרסם את התמונה בכתבות הבאות (אם תרצו קרדיט נעשה זאת כמובן, ואם לא - נכבד את בקשתכם).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר