ההתרסקות הטרגית

מה קרה שם? דו"ח הביניים מהתרסקות המסוק

שני לוחמים נהרגו מהתרסקות המסוק מול חופי חיפה • כמעט שבועיים אחרי, דו"ח ביניים שהוגש למפקד חייל האוויר, פורס את המסקנות וחוזר לאותן שתי דקות גורליות מעל למים (צבאי)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
החיילים שנהרגו בהתרסקות (צילומים: דובר צה"ל)

שבוע וחצי מהתרסקות המסוק מול חופי חיפה: אתמול (רביעי), הוצגו ממצאי דו"ח הביניים הראשון של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת המסוק "עטלף", למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על ידי ראש צוות המומחים, אלוף-משנה ט', ובו פורט מה קרה בשתי הדקות הגורליות מאז התקלה ועד ההתרסקות.

התאונה התרחשה, כזכור, בא' בשבט, במהלך טיסת אימונים מעל הים, מול חופי חיפה, בטיסה חזרה לבסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז"ל ברמת דוד. בתאונה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל וניצל סרן רון בירמן, קצין סיור מוסק מזרוע הים.

מתוך ממצאי דו"ח הביניים, לא ניתן לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית ואת סיבת מותם של שני לוחמי צוות האוויר בשלב זה.

על פי דו"ח הביניים, צוות המסוק חווה אירוע חירום עצים ומורכב, שהתפתח בקצב מהיר בתנאי חושך, בגובה של כ-700-800 מטרים מעל פני הים, כתוצאה מתקלת מנוע. בהמשך לכך, התפתחה אש במנוע השמאלי של המסוק, שהובילה לכניסת עשן לתא, ולאחר מכן התפשטה גם למנוע הימני.

בנוסף לממצאי השריפה במנוע השמאלי, צוות החקירה גילה גם נזקים במנוע הימני. מרגע זיהוי התקלה והכרזת 'מצב חירום' ועד לרגע הפגיעה במים, עברו פחות משתי דקות, במהלכן הצוות הספיק לתפעל את התקלה בקור רוח ולבצע פעולות חירום מהירות בהתאם לנהלים ובניהן: אבחון התקלה, הפעלת מערכות כיבוי אש למנוע, כיבוי חלק מהמערכות החשמליות גם על מנת למנוע את התפשטות האש והפעלת מערכות הציפה בחירום.

בדו״ח צוין כי לא קיימת עדות לניסיון היחלצות של הטייסים מהמסוק. ההערכה היא כי זאת בשל מצבם הרפואי. עוד עולה כי הפגיעה במים הייתה מאוזנת יחסית ותרמה להצלתו של סרן רון בירמן. לצד זאת, בתנאי תאונה זו נראה כי לא ניתן היה להציל את הלוחמים על ידי כוחות החילוץ. בנוסף, לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות המסוק באוויר מציפורים, מכלי טיס אחר או כתוצאה מפעילות עוינת. כמו כן, עד כה לא נמצאו סימנים להימצאות אש בתוך המסוק.

חיל האוויר ממשיך לחקור את התאונה, בשיתוף פעולה מלא עם חברות אזרחיות של מסוק העטלף, אשר נציגיה הגיעו השבוע מצרפת. כחלק מכך, מנועי המסוק יועברו להמשך בדיקה וחקירה בצרפת. במקביל, בוצע שחזור חלקי ממערכת ההקלטה של המסוק.

מכיוון שטרם ידועה הסיבה להתלקחות האש, מערך מסוקי העטלף עדיין מקורקע.

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואמר: "מדובר בתאונה קשה ומצערת שהתרחשה בגיחת אימונים, במסגרתה איבדנו שני לוחמים, אנשי משפחה וחברים לנשק. נוכחותו של סרן רון בירמן איתנו היום, מחזקת ומשמחת אותנו. לאורך כל האירוע פעלו יחד הטייסים וקצין הסיור המוסק, בקור רוח ובשיתוף פעולה מלא, במטרה למנוע את התרסקות המסוק לים. מדובר בדו"ח שנכתב כשבוע ושלושה ימים בלבד לאחר האירוע, דו״ח ראשוני המשקף את הידוע לנו עד כה. עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות, אשר יתבררו בהמשך החקירה".

מפקד חיל האוויר הוסיף כי: "כל תאונה הינה ברת מניעה. נמשיך 'להפוך כל אבן' כדי להגיע לחקר האמת במקצועיות ותוך שימוש בכלל המשאבים הנדרשים, על מנת להבין את הסיבה בגינה נגרמה התאונה".

מצה"ל נמסר: "סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד ורב-סרן חן פוגל ז"ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב' (193), שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מנוסים ומקצועיים אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר