שערורייה | מעקב אחר אזרחים

המשטרה השתילה תוכנת ריגול ללא צו מבית המשפט

תוך רמיסה גסה של זכויות האזרח, יחידה סודית במשטרה, השתילה תוכנת ריגול בניידים של אזרחים ופוליטיקאים וזאת מבלי שקיבלה אישור • כך המשטרה הלבינה את מעשיה (ארץ)

בני סולומון | כיכר השבת |
תוכנת ריגול. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

המשטרה משתמשת בכלים טכנולוגיים שאסורים לה על פי חוק? על פי תחקיר 'כלכליסט', המתפרסם היום (שלישי), עולה כי המשטרה ריגלה ופרצה מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראליים ללא צו חיפוש או אישור משפטי.

על פי התחקיר, בשנה שעברה, בזמן "מחאת בלפור", המשטרה שתלה מרחוק בטלפונים של המפגינים, תוכנת מעקב של NSO והשתלטה על המכשירים שלהם, תוך שהיא מאזינה לשיחות וצופה בכל ההתכתבויות שלהם, זאת בניסיון לשלוט על ההפגנה.

מדובר בתוכנת ריגול כאמור של חברת NSO, תוכנה שעל פי פרסומים, שימשה גם משטרים אפלים בחו"ל - שרצו לעקוב אחר מתנגדי המשטר.

ההוראה לבצע את המעקב באמצעות תוכנת הריגול המתוחכמת, כלפי אזרחי ישראל שאינם עבריינים או חשודים ניתנה על פי התחקיר, על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. המעקב בוצע על ידי אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר המשטרתית הסודית - "סיגינט".

על פי התחקיר, היחידה הסודית גם ביצעה מעקבים גם בטלפון נייד של ראש עיר מכהן, במטרה למצוא ראיות על שוחד - וזה היה בזמן שהחקירה נגד ראש העיר הייתה סמויה, הפריצה מרחוק הובילה למספר ראיות נגד אותו ראש העיר, שבהמשך הן הולבנו כמידע מודיעיני, והוצגו רק לאחר שהחקירה כבר נהפכה לגלויה והמשטרה קיבלה אישור להוציא נתונים מהטלפון הנייד של אותו ראש עיר.

המשטרה השתמשה בתוכנה גם לבצע 'פישיניג', והשתילה תוכנה בנייד של פוליטיקאי בכיר, כדי למצוא נגדו ראיות שהוא מעורב בשחיתות. במקרה נוסף, השתמשה המשטרה בתוכנה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, בנימוק של חשד לעבירות מרמה.

התוכנה הזו גם שימשה את המשטרה, כך על פי 'כלכליסט', גם לשתול זאת בטלפונים ניידים של אזרחים, במטרה לאסוף חומר שאינו קשור לחקירות או לחשדות, אלא כדי להפעיל לחץ על נחקרים וזאת כאמור מבלי לקבל את אישור בית המשפט.

המשטרה רכשה את התוכנה ב-2013, אך החלה להשתמש בו - מבצעית, בתוכנה בזמן כהונתו של המפכ"ל הקודם רוני אלשיך, שהיה בין הדוחפים לשימוש בתוכנת הריגול. על פי התחקיר: "אלשיך דחף לתוצאות מהירות בתוכנה, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים כדי לחזק את המאבק בפשיעה האלימה ובעבירות שחיתות. הוא ביקש לנצל במהירות את היעדרה של חקיקה מסודרת בנושא, תוך התעלמות משאלות משפטיות מורכבות הנוגעות לזכויות אזרח, הפעלת אמצעים בלתי מידתיים נגד אזרחים ובעיקר פגיעה בפרטיות — שאלות שעולות מאליהן בעת השימוש בכלי של NSO".

תגובת NSO: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

גורם מטעם NSO הוסיף ל'כלכליסט': "מבלי להתייחס ללקוח כזה או אחר, אין לעובדי החברה יכולת להיחשף למידע הנאסף על ידי הלקוח בשום צורה".

תגובת משטרת ישראל: "הטענות שנמסרו בפנייתכם חוטאות לאמת. משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים. פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, על ידי היועץ המשפטי לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים. מטבע הדברים אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחב הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט על מנת להגן על ביטחונו ורכושו של הציבור".

ממשטרת ישראל נמסר ל'כיכר השבת': "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום.
כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר