פלאי הטבע: בלעדיהם חיינו יהפכו ללא פשוטים

כל כך הרבה דברים עשויים מהחומר המופלא הזה, שנברא ביום שלישי. שבהחלט ראוי לדבר עליו קצת. במאות האחרונות אמנם, יש לו תחליף פלסטי, אבל עדיין, אנחנו צורכים אותו בכמויות מדאיגות אקולוגית * 'כעץ שתול' הכל על עצים

Mame | כיכר השבת |
ישנם דברים רבים, שבלעדיהם חיינו יהפכו ללא פשוטים, אך מאחר ואנחנו כל כך רגילים בהימצאותם בסביבתנו הפכנו אליהם אדישים והם הפכו עבורנו כמעט ל"בלתי נראים".

ניסיתן פעם לספור כמה 'עצים' עוברים תחת ידיכן כל יום? אנחנו זורקים רהיטים, קונים חדשים, מזיזים, מאבקים, אוספים ערימות של ניירת, גורסים, שורפים, ממיינים. מאיפה מגיעים כל העצים האלה? ומי דואג שמרוב ארונות / כסאות / ניירות / כלי נגינה ועוד ועוד ועוד הם לא ייכחדו?

כמעט מאז ומעולם אנשים השתמשו בעצים באופן קבוע, מבניית בתים (ישנן ארצות בעולם בהם המשאב העיקר לבניית בתים הוא עץ) חימום, בשנים עברו בנו ספינות וסירות שהיוו את כלי התחבורה היחיד - מעץ. העץ שימש מאז ומעולם לבניית רהיטים, גדרות, צעצועים, כלי נגינה וכמובן הנייר שכולנו צורכים בלי סוף.

כדי לספק את כל הצרכים הללו יש צורך לכרות עצים, יערות שלמים של עצים. ולא רק. יש סיבות נוספות לכרות עצים: צורך בשטחי מרעה לעדרי פרות, פינוי שטחים לחקלאות (למשל לגידול סויה או לייצור שמן דקלים) פינוי שטחים לבנייה ועוד ועוד.

מעבר להרס הנוף והיופי של עולמנו, קיימות סכנות רבות בהכחדתם של היערות והעצים: עצים קולטים פחמן דו-חמצני מהאטמוספרה ומייצרים חמצן שדרוש לנו ולשאר היצורים על פני האדמה לנשימה, זו הסיבה, דרך אגב, שמכנים את יערות העולם בשם "הריאות הירוקות" שלנו. אם ייפגעו היערות – תהליך יצור החמצן יצטמצם מאד ומערכות אקולוגיות שלמות ייפגעו.

אז מה עושים?

מדינות רבות מבינות את הצורך בשימור יערות העולם, ולכן הן מאשרות חוקים לשמירה על היערות, מגבירות את האכיפה, מכריזות על שמורות טבע נרחבות ועל מינים מוגנים ונוטעות עצים רבים במקום אלה שנכרתו.

המדינות הודוּ ובַּנגְלָדֵשׁ הבינו כי כּריתת עצי המַנגְרוב ושיחי המַנגְרוב הגדלים על חוֹפיהן גורמת סְחיפת קרקע ומסַכּנת את החוֹפִים ואת מיליוֹני האנשים החיים בקִרבתם. מדינות אלה, כמו רבות אחרות, פועלות לשינוי המצב ולנטיעה מחוּדשת של מאות אלפי עצי מנגרוב ועצים נוספים.

מלבד מדינות אלה, המאשרות חוקים לשמירה על היערות, ישנם גם ארגונים, שאינם פוליטיים שנלחמים לצמצום של כּריתת היערות בעולם ולשמירה על הסביבה. ארגונים אלה הצליחו לגרום לתאגידים ענקיים כמו חברת נסטלה - שמייצרת בין היתר דגנֵי בוקר - להניח ליערות הגשם של אינְדוֹנֶזיָה. אבל יש מדינות אחרות, כמו מדינות אַפריקה המַשׁוונית או בְּרָזיל, אשר יער האָמָזוֹנס העצוּם נמצא בה, שממשיכות להרוס את יערותיהן, והפתרונות אינם נראים באוֹפק.

ומה אצלנו?

בעניין שימור היערות מסתבר שישראל נמצאת במקום לא רע בכלל. כאשר החלה העלייה לארץ ישראל לא היו כאן כמעט יערות, אך קרן קיימת לישראל נטעה במשך השנים יותר ממאתיים מיליון עצים, ועוד היד נטויה. אחת הסיבות שקק"ל מתמקדת בנטיעת יערות טמונה בימים עברו. בזמן השלטון הטורקי החוק העותמאני קבע כי ניתן לשלול בעלות על קרקע מאדם שלא עשה כל שימוש בקרקע שקנה במשך שלוש שנים מיום הרכישה. מכיוון שקק"ל רכשה אדמות רבות, אך לא תמיד הצליחה או רצתה ליישב אותן, היווה הייעור פתרון נוח.

למרות בעיות סביבה כמו שׂרֵפות, צפיפוּת אוּכלוּסין ובנייה מוּאֶצת. כיום שטח היער במדינה הוא מיליון דונם בערך, ועוד היד נטויה. מִדי שנה ננטעים אלפי עצים חדשים. חוקרים רבים סוברים כי ללא יערות מצבנו יהיה בכי רע. אולי זה ישמע מפתיע, אך גם בתקופה הטכנולוגית של היום אנו תלויים מאד בשימור היערות. אם לא נחדל להשתמש בעץ ובמוצריו ובד בבד נמשיך להשמיד יערות לצרכנו, ניתקל בבעיות קשות בעתיד הקרוב, כגון סחיפת קרקעות, שיטפונות (בשל סחיפת הקרקעות לאפיקי נהרות) ופגיעה במערכות אקולוגיות שלמות.

ובחופש..

כדאי וחשוב לדעת שגם בידינו יש את הכוח לעזור לשמור על העצים והיערות. פעולות קטנות יכולות לעשות שינויים גדולים.
אז ראשית, והכי חשוב, לא להבעיר אש ובטח שלא להשאיר אש דלוקה בסביבה (גם אם נדמה שמספיק רחוק) של עצים. כך, דרך אגב, מתוך רשלנות שכזו, פרצה השריפה האיומה והקשה ביערות הכרמל לפני כמה שנים.

שנית, צריך לדאוג לאסוף אחרינו את הפסולת. פסולת פוגעת באקולוגיה העדינה של היער. ואחרון חביב, את הנייר והקרטונים כדאי וחשוב להשליך לפח המיחזור המיועד לכך – כך תזדקק תעשיית הנייר לפחות חומרי גלם וייכרתו פחות עצים.

הידעת?

- נטיעת עצים היא הדרך האקטיבית היחידה לעצור את אפקט החממה האחראי להתחממות כדור הארץ.

- עץ אחד סופח במהלך חייו בממוצע 0.7 טון פחמן דו-חמצני המזהם את האטמוספרה

- על אדם אחד לטעת כ-200 עצים כדי "לקזז" את הזיהום שיצר במהלך חייו

- בארץ ננטעו מאז כ-240 מליון עצים על פני כמיליון דונם המסייעים לבלימת התחממות כדור הארץ.

- קק"ל התחייבה במסגרת תכנית "מיליארד העצים" (Plant the Planet) שיזם האו"ם (UNEP) לטעת 6 מיליון עצים במהלך 10 השנים הקרובות, כמובן שלזכר 6 המיליון שנספו בשואה.

- חברה בריטית פיתחה רעיון כדי לתפוס "פושעי עצים": לכל עץ שמאושר לכריתה יוצמד בר קוד מיוחד. כך אפשר יהיה לזהות עצים שהם חסרי ברקוד ונכרתו בדרך לא חוקית ולעלות בקלות על עקבותיהם של מפרי החוק.

- עץ הסקוויה שוקל אלפי טון והוא היצור החי הכבד ביותר בעולם. אם ניקח עץ סקוויה ונניח אותו על אחת מכפות המאזניים, לשם האיזון, נאלץ לשים בכף האחרת כ-35 לוויתנים כחולים או לחלופין, כמה מאות פילים אפריקנים..

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית