פסיכולוגיה סמויה: "גברת, אפשר צדקה?"

בזמן שאתן נועלות את העקבים, רצינו קצת לספר לכן על הקורה לבעלים שלכם (שליט"א) בביקוריהם בשטיבלכים, בבוקר. ישנה תופעה של אנשים 'כבודי חזות' הנוטלים את רשות הדיבור ללא רשות, באמצע התפילה. אלא אם כן לדעתם השולחן עליו הם דופקים כדי להסות את כולם – הוא הגבאי בעצמו, והדפיקה היא הבקשה (נשי אישי)

נועה בר זוהר | כיכר השבת |
אכן, זה קורה בקטע מהתפילה שלא חייבים להקשיב לחזן. הם מספרים בקול על מצוקותיהם, או מצוקת קרובם, שכנם, שהם באים לאסוף צדקה עבורו. הם אף מוסיפים ואומרים, שמי שאין לו פה כסף, יכול לתרום לקרן מספר... בקופת הצדקה של... ששם נמצאים פרטים מלאים והסכמות מגדולי ישראל בנושא שלהם.

הם מדברים בפאתוס ובקול מתחנן. בדר"כ, הם לא שוכחים לסיים ולומר: ויהי רצון, שבזכות העזרה שלכם, לא תצטרכו אתם בעצמכם. מבחינת חלק מהגברים, מדובר בהטרדה של ממש. באנו להעביר תפילה באווירה ורצינית, עטויי טלית, ופתאום מגיע מישהו ומפגין פה את כישורי הבמה שלו באופן תיאטרלי ו'מרגש..' ואח"כ הוא עוד מכניס את כל המתפללים לתזזית: הם חופרים בכיסים ובנרתיקי הטלית כדי לקושש 'מרשרשים' לצדקה.

הגברים האביריים מתגלים פה בנדיבותם ובחמלתם: רובם ככולם פותחים את הלב ובעקבותיו את הכיס. יש פה פסיכולוגיה סמויה: חלק מהשומעים נזכרים בנאמר 'צדקה תציל ממות' והם אומרים 'לך תדע..' בוא ונבטח את עצמנו.. והם תורמים לאדם זה.

אז בהחלט שיש פה הרבה מהאמת, וזו בהחלט הפתעה. אומר המכתב מאליהו דבר מדהים. את כספו של העני, הבורא מפזר אצל אנשים שונים. אלו שנותנים לעני, הם נותנים לו את מה שהיה שייך לו מלפני כן. למה הבורא יתברך שתל זאת בכיסם?? זאת, עבור 'ישועה' אופציונאלית כלשהי שהם זכאים לה, ולהפעלתה, הם צריכים לעורר על עצמם זכות מסוימת. העניים, אומר הממ"א, הינם בנק של ישועות.

כיום, הרבה מארגוני הצדקה, כבר פונים ישר לנשים. הם מניחים את עלוני הבקשות לתרומה ישר בתיבות הדואר – היכן שידה של הגברת הכבודה מגיעה. הסיפורים שם מרגשים. הסכמות הרבנים המערות את העלונים, מוכיחות עד כמה הדברים הללו אמתיים וקרובים למציאות חיינו. לא עלינו, לא על משפחתנו.

השקעה כפולה, תשואה גדולה

כתוב בפרשת תצווה: להעלות - נר – תמיד. 'ללמדנו, שלעולם הצדקה איננה מחסרת'. למרות שזו זריעת כסף בפק"מ הנצחי 'גם פה' זה עוד יחזור אלינו.. כתוב וייקחו – לי – תרומה. למה 'וייקחו' ולא 'וייתנו'? התשובה היא כך: כשאומרים 'אבל איך זה יסתדר עם שאר ההוצאות שלי'? בעצם אנו חושבים שיש פה שתי קופות נפרדות; שלי ושל הצדקות שאתן. זו טעות. כאשר מבינים שהשפע שקיבלתי מבוראי, איננו מיועד רק לחיים השגרתיים ו'לפינוקים' אלא גם כדי שאהיה נדיב עבור זריעה בעולם הנצחי, אז כבר הרבה יותר קל לתת.. זו בדיוק האמת!

רוצה להשתתף בצדקה חיונית זו? דחפי לנרתיק תפילין בעלך מטבעות עם שווי שונה (שהוא כבר יחליט למי להביא וכמה) ובכך, תהיי שותפה לעוד ישועה לאחד מבני המשפחה באותו יום: להורים, לאחים. למי שיש ילדים, כבר יודעת היא כמה מצב הילדים שברירי במישור החברתי, הבנת החומר, מציאת חינו של הילד בעיני מורו, הבטיחות בדרכים, הצלת הילד ממורה עצבני או כזה המשפיל תלמידים לפני כולם. הילדים זקוקים לסנגור אקטיבי בשמיים, לסנגור מאד אקטיבי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית