מהי מחלת ה"אפלאונזה"?

חודש שבט הוא חודש שמביא עמו בראשי תיבותיו שפע ברכה וטובה, לפעמים שפע רב מביא עימו תוצאות הפוכות ממה שנדמה לנו * מהי המחלה הזו? ומדוע היא כלכך מדבקת? האם השפע הנוכחי טוב ליהודים?והאם הצרות של העשירים עכשיו גם אצלינו? * השפעת של דור השפע (תרבות)

שרי שטיינרמן | כיכר השבת |
אצלינו בבית לא זורקים לחם! נקודה. לא כשהוא אינו טרי, לא שאריות ולא פרורים .אנו אוספים הכל לתוך שקית נילון שממוקמת בארון מתחת לכיור החלבי. אחת לשבוע מתקיים טקס הזנת הברבורים הרעבים באגם שמול ביתנו.

אין פעם שאני מוסיפה תוכן לשקית ולא חושבת לעצמי תוך שליבי נחמץ, איך השאריות הללו שרובנו זורקים לאשפה בלי להניד עפעף, יכלו להציל ממוות שכונה שלימה בגטו. אני קצת מוזרה כנראה, כי אותה מחשבה רודפת אותי גם כשאני קולפת ומשליכה קליפות תפוחי אדמה. ולא אני לא בת או נכדה ליוצאי שואה, אבל הספיק לי לגדול על סיפורי פראגר וזריצקי.

זה לא היה מזמן כל כך אבל נסיון השפע המוגזם של דורנו השכיח בין רגע את נסיון המחסור של הדור הקודם. כאילו בהתרסה לאלו שמעדו בנסיון ההישרדות (ואני לא שופטת) נו, בואו נראה אתכם מתמודדים בדבקות עם השפע שאנחית עליכם? שואל הקב"ה, והוא ממש כועס כדברי הנביא כאשר ישורון שמן ובועט.

איך אנחנו בועטים?

אצלינו באמריקה למשל פורסם דו"ח שאומר שהאמריקאים כיום עשירים פי שניים מאשר בשנות החמישים אבל פחות מאושרים! שיעור הגרושים הוכפל, מספר ההתאבדויות של בני הנוער שולש ושיעורי הדיכאון הרקיעו שחקים.

מה שייך אלינו? החברה הישראלית היא בבואה של החברה האמריקאית ומהחברה החרדית לצערנו הרב לא נעדרים לחלוטין סממני הדו"ח הכללי. כי מדובר פה במחלה מידבקת מאד שפורצת גבולות של יבשות ומגזרים. זוהי השפע-ת של דור השפע.

אנחנו רואים בהצלחה כלכלית את אחד ההישגים החשובים ביותר. אתה עשיר, אתה קיים. אתה מפורסם, אתה נוכח. ואם אינך עשיר או מפורסם אתה סתם לוזר ומי סופר אותך בכלל. פלחים גדולים בקהילה היהודית האמריקאית נדבקו ב"אפלאונזה" שפעת השפע. זהו מצב פתולוגי חברתי שמתבטא בפשעי שובע שעוד אספר לכם עליהם בהמשך.

מהיכן מגיעם הפשעים הללו?

הפתולוגיה החברתית הזו נובעת מרעב שאינו יודע שובע לעושר והצלחה. תולדה מקוללת של מרוץ העכברים אחרי עושר ופרסום. ואל תגידו לי שאינכם מבינים על מה אני מדברת. רובנו נדבקנו במידה זו אחרת בהסתכלות מעוותת ומסולפת של מיהו מאושר? העשיר הידוע ככוכב התורן, השחקן המהולל, שלא לדבר על יוצאי תוכניות ריאליטי למיניהם ועושי כותרות.

ממש לא יכולה להתאפק מלצטט כאן מה שקראתי ממש לאחרונה בשם שחקן מפורסם שזכה בעושר רב ובתהילת עולם. וכך הוא אמר: "משאלתי היא שכל בן אנוש יזכה בשלב מוקדם בעושר ובתהילה כדי שיבין ויפנים בזמן שזו לא התשובה"

ומכיון שזו אינה התשובה, אנשים המוגדרים כחולים באפלאונזה מאופיינים בכך שהחתירה הבלתי נלאית אחרי ההצלחה הכלכלית מותירה אותם בהרגשה של חוסר סיפוק נפשי ומכאן ועד הפשע הדרך קצרה. ככל שאנשים שבעים יותר הם שואפים יותר למטרות חיצוניות מספר הבעיות שלהם עולה וחוסנם הנפשי יורד.

הסיפור ההזוי ביותר שהרעיד את אמות הסיפים, עומד כרגע במצוד שנערך אחרי איתן קוץ'. נער מפונק מבית עשיר מאד. מעולם לא נענה בסרוב לדרישותיו ומעולם לא נענש על שום מעשה. הנער גונב עם חבריו ארגזי שתיה אלכוהולית מסופרמרקט מקומי. לוקח את טנדר הפורד החדש והמפואר של אביו, דוהר שתוי במהירות של 130 קמ"ש לתוך רכב תקוע בשולי הכביש ומסיים את חייהם של בחורה צעירה, חבררתה ואמה שבאו לחלץ אותה וכומר בן 40 אב לתינוקת שעצר גם לעזור. מעצמת ההתנגשות עפו מהטנדר הדורס גם שני חברים שלו ונפצעו קשות. אחד מהם יישאר משותק לכל החיים.

הנהג אפילו לא טרח לעצור הוא המשיך לדהור ואמר לארבעת הצעירים שנשארו ברכב וצרחו בהיסטריה: " אל תדאגו, קוראים לי איתן קוץ', נצא מזה בלי בעיות".

הוא ידע מה שהוא אומר. במשפטו עלה לדוכן מטעם ההגנה פסיכולוג בתשלום וטען שאיתן "סובל" מתסמונת אפלואנזה. מצב פסיכיאטרי שבו אנשים שגדלו בעושר רב ולא ידעו מעולם מחסור או להתמודד עם בעיות ושהוריהם מפנקים אותם יותר מדי, אינם מסוגלים להבדיל בין טוב לרע ועל כן הם אינם אחראיים למעשיהם. אפשר להתפלץ לשמוע שההגנה השתמשה בהקלטת וידיאו מזעזעת שבו נראה איתן משתעשע עם חבריו, וממשיך לשתות גם לאחר שדרס למוות והרס את חייהם של חצי תריסר בני אדם כדי להדגים שהוא אינו מסוגל להבין את חומרת מעשיו.

איתן קוץ' קיבל רק עונש על תנאי ואישפוז במוסד טיפולי של המדינה, אבל גם הפארסה הזו נראתה חמורה מדי להוריו שהמירו את האישפוז למרכז גמילה פרטי בעלות של מליונים שם הוא יהנה משיעורי יוגה ורכיבה על סוסים, כרגע מסתבר שגם משם כנראה עזרה לו אמו לברוח אל מחוץ לגבול, והמצוד אחריו נמשך.

טוב אתם אומרים הזוי ורחוק, הנה סיפור שהסעיר אנטרופולוג ישראלי ידוע ואת קירות הפייסבוק. חוקרת נוער סיפרה לו שחקרה ילדים בני ארבע עשרה מסביון שהתעללו במבוגר מוגבל נפשית ופיזית לפני חודשיים. הם אמרו לה "הבכי שלו הצחיק אותנו" או סיפור של מחנך בשילה, על שני ילדים בכיתה ח' ששרפו לילד אחר את האצבע תוך שהם צוחקים.

הוא קורא להורים תתעוררו שימו לב אם הילדים שלכם צוחקים במקומות הלא נכונים! וזה קורה דווקא בישובים מבוססים עם אוכלוסיה מרקע סוציו אקונומי גבוה.

אצלינו ב"ה זה לא מתבטא בקיצוניות שכזו אבל הכל יחסי. גם אצלינו יש עליה בשיעור הדיכאון וירידה בשיעור האושר כשאנחנו לא פוסקים לצרוך ולצרוך. כל שני וחמישי מתפוצצת פרשיה אחרת של מתעשרים מדומים ורודפי ממון שהוליכו שולל אברכים תאבי התעשרות אינסטנט, שמסרו להם את חסכונותיהם וכספים משיעבוד קורת גגם ונשארו ברחוב בלי פת לחם. בתי אב מתפרקים ונהרסים בגלל תאוות התעשרות שאינה יודעת שובע.

יש ב"ה הרבה יהודים עשירים בקהילותינו וקיים יותר ויותר לחץ חברתי להפגין את הכסף. אנשים מוציאים כספם על מכוניות יקרות בתי נופש ונמצאים בתחרות ובלחץ מתמידים. השפע שלנו הוא נסיון. אנחנו אולי בתקופה הקשה ביותר לחנך את עצמנו וילדנו לערכים הנכונים. עלינו כהורים לשמור על עצמנו וילדינו משפעת השפע, היזהרו מהידבקות!

יה"ר שתשרה עלינו רוחו של חודש שבט שיהיה לנו השפע הרב שהשם ברכו בנו אך ורק לברכה ולטובה. אמן.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית