הנערה שרוצה לשנות את העולם בקליפת בננה

כשהייתה רק כבת 16, היא זכתה בתחרות עולמית, תחרות המדע של גוגל. ההמצאה שלה: פלסטיק שמיוצר מקליפות בננה. המטרה שהציבה לעצמה: לשנות את העולם, לא יותר ולא פחות (מהעולם)

נטלי פולג | כיכר השבת |
יש לה חזון: אליף בילגין בת ה-16

אליף בלגין, היא הייתה רק כבת 16 כשהמציאה שיטת ייצור חדשנית של פלסטיק המורכבת מקליפות בננה. לפי דבריה, כל אחד יוכל לייצר את הפלסטיק בביתו באמצעים פשוטים יחסית. בשנת 2013 היא הציגה את ההמצאה ביריד המדע של גוגל, וזכתה בו במקום הראשון. פרס התחרות הוא מענק של חמישים אלף דולר, הפלסטיק החדשני שיצרה הילדה מאיסטנבול, יוכל לשמש בעתיד לייצור פרוטזות ולבידוד חוטי חשמל.

התחום הזה, ביו-פלסטיקה הוא תחום שצובר תאוצה כחלק מפרוייקט עולמי שמטרתו שמירה על איכות הסביבה, ההמצאה המיוחדת של בילגין בלטה במיוחד, מפני שלא רק שהפלסטיק נוצר מחומרי גלם טבעיים, הוא גם נוצר מחומרים שנזרקים לפח! השופטים בתחרות מצאו ברעיון קליפת הבננה, את כל מה שהם ביקשו.

כפיינליסטית של היריד כולו, בנוסף לפרס נסעה בילגין יחד עם עוד 14 מתמודדים נוספים שהגיעו לגמר, לאירוע שהתקיים בקליפורניה באירוע נוצץ במיוחד לכבודם.

מה שיפה בבלגין, זה כשהחלה לעבוד על הפרוייקט, היא כלל לא ידעה על עצם קיומה של התחרות. היא עבדה על זה כבר כמה חודשים וכשהכל היה גמור, רק אז חיפשה ברשת האינטרנט תחרויות לממציאים צעירים, היא שלחה את הפרוייקט וזכתה.

אז איך היא הגיע לזה בכלל? מדוע דווקא קליפות הבננה? משתי סיבות: הראשונה: מדי יום מושלכות לפח כ-1.5 טון קליפות בננה רק בתאילנד. השניה: קליפת הבננה מכילה כמות רבה של עמילן, חומר שממנו ניתן להפיק פלסטיק.

"בגאון יש אחוז אחד של השראה, ו99 אחוזים של זיעה"

זה נשמע תהליך פשוט, אך מסתבר שהתהליך שעברה בילגין עד שעלתה על המתכון המנצח, היה סיוטי ומתיש במיוחד. שנתיים שלמות של עבודה יומיומית, נסיונות רבים שנכשלו והושלכו לפח, פיסות פלסטיק שיצרה הרקיבו והתפרקו לגורמים לאחר כמה ימים. אך זה לא מנע אותה מלהמשיך ולנסות שוב ושוב עד שהגיעה לנוסחה המושלמת. כשהציגה את הפרוייקט המוכן בתחרות, סיכמה בילגין את התקופה במשפט: "לא נכשלתי, מצאתי רק 10,000 דרכים שלא עובדות".

ההמצאה של בילגין נקראת המצאה לא פחות ממהפכנית, כל האמצעים בה הם טובים ועוזרים לסביבה, הפלסטיק מופק מזבל שמושלך לפח, שיטת הייצור היא זולה מאד ופשוטה, והכי חשוב, הפלסטיק המיוצר הוא אורגני, ולא מנפט שפוגע בסביבה, השופטים בתחרות התלהבו והתפעלו לא רק מההמצאה, אלא מהחזון שנמצא אצל הגברת הקטנה.

"מנסה לשנות את העולם"

את האמת, בילגין היא לא סתם עוד ילדה, בגיל 10 היא אובחנה כילדה מחוננת, ולמדה במגמה מיוחדת למדעים בעלי חזון ופוטנציאל, שם גם קיבלה את הכלים לנסות ולפתח את ההמצאה שלה. שופטי התחרות ראו בה כפוטנציאל מדעי לא קטן, והתפללו שהגברת הצעירה תמשיך בדרכה ותנסה לפתח דברים חדשים, ושזה לא יהיה עוד שגעון ילדות, או שיגעון נעורים. בילגין לטענתה אומרת כי העתיד עוד לפניה, והחלום שלה הוא להמציא חממה עשויה מחומרי פסולת. אין ספק..יש לה עתיד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית