מהי 'לולאת ההרגל'?

לכולנו יש איזה הרגל אחד או יותר שאנחנו תגלגלים איתו כמעט עד מאה ועשרים. אבל יש דרך לצאת מכל אותם הרגלים משונים שמונעים מאיתנו דברים אחרים * כוחו של הרגל - פרק ב'

מיכל סגל | כיכר השבת |
כוחו של הרגל..
לתהליך המתרחש במוח, מה שהופך בסופו של דבר להרגל, ישנם שלשה שלבים:

1. שלב הגירוי - ישנו גירוי חיצוני הנותן פקודה למוח לבצע פעולה מסוימת
2. שלב ההתנהגות - זוהי הפעולה שמתבצעת בעקבות הגירוי, היא יכולה להיות גופנית שכלית או רגשית
3. שלב הגמול (התגובה) - ההשפעה של הפעולה על הגוף, שקובעת בסופו של דבר האם כדאי לזכור את הפעולה הזו לעתיד.

כלומר, כשיש קשר חוזר בין גירוי, התנהגות ותגובה, הנוירונים המעורבים בתהליך נכרכים יחדיו, ויוצרים רצף של הרגלי פעולה משותפת שלהם, כך נוצר ההרגל האוטומטי בגזע המוח. שינוי של הרצף האוטומטי בנוי על יכולת הגמישות של המוח, יכולתו ליצור פעולה משותפת של נוירונים חדשים, דרך תרגול של התנהגויות חדשות.

כך למשל, אותו איש עסקים שהתרגל לאכול מאפה שוקולד בכל בוקר, עובר דרך כל שלבי הלולאה הגירוי- הוא הריח שמגיע לאפו מדוכן המזון שנמצא בסמוך למשרדו, היישום- רכישת המאפה ואכילתו הגמול,- תחושת המתיקות, השובע והאופוריה שמייצרות פחמימות עתירות סוכרים, ברגע שהוא חולף על פני הדוכן, הוא כבר חש את האופוריה ההיא שמתקבלת לאחר האכילה הזו, וזה מה שמביא אותו ללכת באופן אוטומט לדוכן ולרכוש את המזון ההוא שיביא את ההרגשה שהגוף משתוקק אליה.

כאשר מנתחים את שלבי פעילות המוח בעת ביצוע פעולה מקטגורית ההרגל , השליטה בו תהיה קלה יותר. וניתן יהיה לערוך שינוי ולבטל את הפעולות האוטומטיות, חוקרים מאוניברסיטת UCL, ובראשם פיליפה דאלי, מצאו כי דרושים 66 ימים בממוצע כדי להיפטר מהרגל, כאשר התווך נע בין 45 ימים ל-245 ימים.

נשמע מיאש?

אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו, רמיסת ההרגל נכללת בכלל עבודת המידות והעניקו לנו גדולי בעלי המוסר אין ספור עצות והכוונות לרמיסת ההרגל- הטבע השני.

וכמו שכתב הפלא יועץ בעניין המידות, אמנם מה יעשה הבן שמידותיו רעות ודעותיו כעורות, ותועה מדרך השכל ואומר לרע טוב ולטוב רע ודרכו ישר בעיניו...

1. ישפך נפשו לפני ה' יום ליום יביע אמר, ערב ובקר וצהרים בתוך תפלת שמונה עשרה (ובעזרת השם אניף ידי אף לזאת וסמכתיה בבית תפלותי, בסיעתא דשמיא) שיתקנהו בעצה טובה להיות שלם במדות ובדעות, ובכל מיני שלמות, ויעשה הטוב והישר בעיני אלוקים ואדם.

2. וגם יתמיד ללמד בספרים המלמדים לאדם.

3. ויתאבק בעפר החכמים וילמד ממעשיהם, ואל יסור מדבריהם, אפילו אם נראה לו שאומרים על שמאל שהוא ימין, אל בינתו אל ישען.

4. ויבטל דעתו ורצונו מפני רצון אחרים.

5. ויתחזק ביד חזקה ובזרוע נטויה ברב עז ותעצומות לעשות נגד טבעו או נגד דעתו זמן וזמנים, עד שההרגל יעשה לו טבע, ויפקח ה' את עיניו, ויראה בעיניו, ולבבו יבין איזוהי דרך ישרה, ושב ורפא לו, ולפם צערא אגרא. וגומר הבא לטהר מסייען אותו.

אז קדימה לעבודה..

בהצלחה רבה!

>>כוחו של הרגל - פרק א' - http://mame.kikar.co.il/103426.html

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית