עלה והצלח - איך ללמוד מהשנה הקודמת ולהשתפר בשנה הבאה בלימודים?

הגעתם למצוות ותודה לאל הציונים בלימודים טובים. אך, עם זאת, אתם יודעים שאם תתמידו מעט יותר תוכלו להשתפר ולהגיע להישגים טובים יותר בשנה הבאה. אספנו עבורכם המלצות חשובות שיסייעו בידכם למצוא את דרך המלך בתחום הלימודי (שיווקי)

אילוסטרציה (צילום: pixabay)

מאתרים את החוזקות והחולשות שלכם

כל תהליך של תיקון מתחיל במבט לאחור, ללא שיפוט וניסיון לשפר את הדרך בה ננהג בעתיד. גם בתחום הלימודי אנו מסוגלים לזהות את החולשות והחוזקות שלנו ולשפר את הדפוסים השגויים שנוצרו עם השנים. לדוגמה: אם אנו מזהים קושי בניהול זמן או ביכולת להתרכז בזמן שהמורה מלמד נוכל למצוא את הדרכים לשפר זאת. הבה ונתחיל למצוא את התחומים השונים בהם ניתן לבצע "בדק בית".

חוסר יכולת להבין בין עיקר לתפל

כאשר אתם קוראים דברי תורה או מעשיות שונות ונדרשים לסכם את הכתוב – האם אתם מצליחים להבחין בין עיקר לתפל? היכולת לסכם את התכנים לפניכם מתפתחת עם השנים בתחום שמכונה אוריינות. חלק מהתלמידים מגלים כי הם מתקשים לעשות זאת בצורה טבעית בעוד אחרים מזהים מיד את ה"פנינים" החשובות בכל עמוד.

הסיבה שאינכם מסוגלים לסכם בקלות את החומר הלימודי יכולה להיות קשורה לכך שעדיין לא למדתם את הטכניקות לסיכום, לחוסר יכולת להתרכז או לליקוי למידה המשפיעים על יכולת הבנת הנקרא. נסו לזהות אם התופעה הזו מתרחשת כאשר אתם מתמודדים עם תכנים שאינם מעניינים אתכם וחשים "שעמום" – דבר העשוי להעיד על הפרעות קשב וריכוז או ADHD. היום בכל גיל ניתן לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז ולטפל בליקוי באמצעות הדרכה מתאימה או טיפול תרופתי מתאים.

חוסר יכולת להתרכז בשיעור עצמו

בדקו כיצד התנהגתם במהלך השנה החולפת במהלך השיעור. נציין דוגמה למבחן שתוכלו לבצע על מנת לזהות חוסר ריכוז אופייני: כאשר הרב או המורה מדברים ומסבירים דבר תורה האם אתם מביטים בהם או שעיניכם נודדות מעלה לתקרה או החוצה לחלון? פעמים רבות אנו מגלים קושי להתרכז בשיעורים ארוכים כאשר נראה שהזמן לא עובר – אם אתם סובלים מהפרעות קשב וריכוז תחושו כי חלפו שלוש שעות כאשר בפועל מחוגי השעון נעו כעשר דקות בלבד.

אם אתם מזהים את התופעה הזו מומלץ להתחיל לפתח טכניקות שונות לריכוז. למשל, כאשר גיליתם כי עיניכם נודדות למקומות אחרים בחדר היו מודעים לכך והחזירו את המבט למורה. אם אתם אוחזים בעיפרון או בעט כתבו את הנאמר ולאחר מכן תוכלו לקרוא שוב את תכני השיעור ולהיזכר בהם על מנת לשננם שנית.

ניהול זמן – האם למדתם בזמן לבחינה והספקתם להכין את שיעורי הבית?

האם בשנה שחלפה הצלחתם להספיק ללמוד את כל החומר למבחן בגמרא? אם אתם מזהים כי אחד האתגרים שלכם נובע מחוסר יכולת לנהל זמן כדאי לנסות ולטפל בתופעה. קיימות סדנאות ניהול זמן המיועדות לתלמידים ולסטודנטים וכן ספרות ענפה בנושא.

טכניקות לניהול זמן כמו חלוקה נכונה של המשימות לפי ימים, הימנעות מהסחות-דעת ואפילו תגמול על עמידה ביעדים שהצבתם לעצמכם יוכלו לעזור. אם בצעתם אבחון הפרעות קשב וריכוז וגיליתם כי אתם לוקים ב-ADHD יתכן וזו הסיבה לקשיי בניהול כמות גדולה של משימות. במקרה זה תופתעו כיצד טיפול תרופתי קצר בתקופת הלימודים יכול לעשות פלאים.

שנה הבאה תהיו יעילים יותר

לאחר שזיהיתם את החולשות והאתגרים שלכם בתחום הלימוד בשנה שעברה נסו למצוא גם את החוזקות שלכם. האם אתם לומדים בעל פה בקלות? מסוגלים להתנסח בצורה רהוטה כאשר אתם כותבים חיבור משלכם? לצד הקשיים כדאי להתעודד גם מהחוזקות שלכם ולנסות להתפתח בתחומים שבהם אתם מרגישים חלשים. רבי נחמן ציין כי "אם אתה מאמין שאתה יכול לקלקל, תאמין שאתה יכול לתקן". בתחום הלימודי ניתן ליישם כל זאת בהצלחה.

לסיכום, בכל שנה כדאי לעשות חשבון נפש מחודש ולהביט בקשיים שעברנו בשנה הקודמת בתחום הלימודי על מנת להסיק מהם אילו תחומים תוכלו לשפר בשנה הבאה? במידה ואתם מזהים כי אתם מתקשים להתרכז יותר מאחרים, מתקשים בניהול זמן או אינכם יכולים לשבת וללמוד זמן רב למבחן, מומלץ לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוזולטפל ב-ADHD באמצעות סדנאות וטיפול תרופתי בעת הצורך. אם יש לכם ילדים הלומדים במוסד לימודי כלשהו יתכן והם ירשו מכם את הליקוי ואם הם מציגים סימנים דומים כדאי לאבחן גם אותם.

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר