תרומה לחברה הישראלית

האונ' העברית העניקה השנה תואר דוקטור לארבעה חרדים

מיכל ברק, ראש היחידה לקידום מגוון ורב-תרבותיות באוניברסיטה העברית: "אנחנו גאים לקחת חלק בתהליכים של יצירת קהילה אקדמית חוקרת חרדית". (אקדמיה)

חרדים מקבלים תארים באוניברסיטה (דגלס גתרי, האוניברסיטה העברית.)

לפני מספר ימים התקיים טקס קבלת תארי דוקטור מהאוניברסיטה העברית כשלא פחות מ-383 בוגרים קיבלו את התואר האקדמי הנכסף – יותר מכל מוסד אקדמי אחר בישראל. רובם המכריע של בוגרי התואר מסיימים את לימודיהם במדעי הטבע (77), במדעי הרוח (78) ובמדעי החברה (62). בין מקבלי התואר ניתן היה להבחין בארבעה מסיימי תואר חרדים, ובניה טבילה מהמגמה לחינוך יהודי בביה"ס לחינוך, שכתב את עבודתו על "שורשיה של הישיבה התיכונית החרדית". כל מקבלי התארים החרדים כתבו את מחקריהם בנושאים הקשורים לחברה החרדית, ותורמים להבנה האקדמית של נבכי חברה זו.

שלושה ממקבלי התואר השנה הם בוגרי תוכנית המנהיגות לאקדמאים מהחברה החרדית - 'שלוחי ציבור'באוניברסיטה העברית. ד"ר נעמי פרל, חרדית בעלת תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית, המנהלת את התוכנית,מסרה בהקשר זה כי "העובדה שארבעה ממקבלי התואר דוקטור באוניברסיטה העברית הם חרדים, המצטרפים לחרדים נוספים שסיימו את לימודיהם לתואר זה, מהווה עבורי שמחה גדולה וסיפוק עצום. אנשים אלו הם הם ההוכחה שניתן לקיים חיים אקדמיים תוססים, לפתח אופק אקדמי רחב, ובמקביל לשמר את אורח החיים, אמונה ושמירת הלכה, וזהות קהילתית תורנית זקופת קומה, עשירה ושלמה עם עצמה. לא צריך לוותר על עולם בשביל עולם. אנו רואים ממש מול העיניים שלנו פריצת דרך בכניסתם של צעירים חרדים מוכשרים לזירת היצירה המחקרית והאקדמית".

עוד ציינה ד"ר פרל: "אנשים ונשים אלו מביאים עמם כשרון, תסיסה אינטלקטואלית וערכית, תרבות למדנית, אהבת 'תורה לשמה' וכוחות יצירה עצומים, זו תרומה אדירה לא רק לאותם אנשים, ולקהילה שלהם - אלא לקהילייה האקדמית בארץ ובעולם, ולחברה הישראלית כולה. זו מגמה שחיוני לטפח ולעודד, לסייע להם גם לפרוץ ל'מחזור הדם העולמי' של המחקר ולהוסיף את הגוון הייחודי שלהם לעושר המחשבה האנושי. כיום שבעה מבוגרי תכנית 'שלוחי ציבור' מחזיקים בידם תואר דוקטור – ואני מאמינה שבשנים הקרובות נראה רבים נוספים. אני מאמינה ומקווה שבעתיד הקרוב נראה אותם לא רק בקמפוס, אלא אף בסגל האקדמי".

מיכל ברק, ראש היחידה לקידום מגוון ורב-תרבותיות באוניברסיטה, ציינה עוד כי "יש לנו באוניברסיטה כ-50 דוקטורנטים מהחברה החרדית. אנחנו גאים לקחת חלק בתהליכים של יצירת קהילה אקדמית חוקרת חרדית ומקווים שחלקם יקלטו כחברי סגל אצלנו ובמוסדות אחרים".

חרדים מקבלים תארים באוניברסיטה (צילומים: דגלס גתרי, האוניברסיטה העברית.)

176 מתוך מקבלי התואר (כ-46%) הן נשים, ומעל מחציתן מקבלות את התואר בתחומי המדעים הניסויים. התחומים בהם יש אחוז בוגרות גדול יותר מגוונים מאוד וחולשים על כל הפקולטות והחוגים, החל מרפואה, חקלאות ווטרינריה וכלה בעבודה סוציאלית. ברפואה למשל, ישנן 30 בוגרות שהן פי 2 ממקבלי תואר הדוקטור הגברים.מסיימת תואר הדוקטור המבוגרת ביותר היא בתיה רחמילביץ, בת 76 (ילידת 1945), שסיימה תואר במדעי החברה. מסיים התואר הצעיר ביותר הוא דן ורשקוב, בן 28 (יליד 1993), שסיים תואר במדעים ביו-רפואיים.

דן ורשקוב (צילום: יוסי זמיר)

בגזרת "המפורסמים" ניתן למצוא את נעם גבריאלוב, הבן של המוזיקאי מיקי גבריאלוב, שקיבל את התואר שלו לאחר שסיים את לימודיו בחוג לפיסיקה. עבודת הדוקטורט שלו הייתה בין הבודדות שנבחרה למצטיינת במיוחד בתחומה. האב מיקי, שקיבל לפני חמש שנים תואר לשם כבוד מאותה אוניברסיטה, נצפה מרוגש בקהל, ירד לאחר מכן לחבק את בנו, וחשף לאחר האירוע בטוויטר כי מדובר בדור השלישי במשפחתו שמקבל את התואר הנחשק.

נעם גבריאלוב הבן של המוזיקאי מיקי גבריאלוב (צילום: יוסי זמיר)

מחקריהם של כלל הדוקטורים החדשים משתרעים על פני מרחב עצום של נושאים ודיסציפלינות, ואלה כמה מהם: ד"ר נטע יצחק מהפקולטה למדעי החברה תקבל את פרס האנס וינר על עבודת דוקטור בנושא "הרגש נמצא בפרטים הקטנים: מנגנונים לזיהוי הבעות פנים בקרב משתתפים בריאים ובקרב חולי הנטינגטון". פרס על עבודת מחקר מצטיינת יוענק לד"ר הילה פרידמן מהפקולטה לרפואה, על עבודת דוקטור בנושא "התועלת הקלינית של בדיקות גנומיות המתבצעות בטכנולוגיית ריצוף הדור הבא לצורך הערכות סיכון לאוכלוסייה בריאה". ד"ר הדר לוי אהרוני מהמחלקה למדעי המוח חקרה מה קורה במוח האנושי בזמן הפתעה. ד"ר אוהד אבירם מהמחלקה לסוצויולוגיה ואנתרפולוגיה חקר את השפעת הכישלון במיון המקדים ליחידות מיוחדות בצה"ל על מרכיבים זהותיים ותפיסת חיים. ד"ר מוחמד אבו נסרה מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה חקר את מסע הצמיחה הכלכלי של יזמים ערביים בשדות טכנולוגים ובחברות עתירות ידע. ד"ר אסף ניסנבוים מהמחלקה לתקשורת ועיתונאות כתב על הומור מקוון בעידן של תרבות גלובלית. ד"ר הילה סגל מהמחלקה לפסיכולוגיה חקרה יחסים בין תאומים מהילדות המוקדמת ועד הילדות האמצעית.

רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה, בירך את כל מקבלי התואר: "אנחנו שמחים מאד להעניק את תארי הדוקטור לחוקרים ולחוקרות המעולים של האוניברסיטה העברית בירושלים, דור העתיד של ההשכלה הגבוהה בישראל ובמוסדות המחקר המובילים בעולם. עבודת הדוקטורט היא פרויקט קשה ומורכב, וההצלחה שלכם להגיע לקו הסיום, להשלים את הפרויקט הגדול הזה, היא דבר שאתם רשאים להיות גאים בו. אני מאחל לכולנו שתעשו חיל, בקידום הידע האנושי".

הוא הוסיף לגבי חשיבות תרומתם לחברה הישראלית: "היו ביקורתיים, יצירתיים, אל תשתקו לנוכח עוול או מצוקה. תרמו את חלקכם להפיכת החברה שלנו לטובה יותר ולשמירה על הדמוקרטיה שלנו. הושיטו יד לאחרים, היו אזרחים ואזרחיות."

לחצו לפרטים ומידע נוסף על התוכניות לדוקטורט באוניברסיטה העברית

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר