פרשת תצווה

אקטואליה בפרשה עם הרב וייס: חיזוק חיובי

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: הבעת הערכה לאדם גורמת לו דירבון לעשייה (יהדות)

(צילום: אברומי לינשה)

ה' מצווה את משה על בניית המשכן וכליו וגם את הבגדים שמשרתי ה' הכוהנים ילבשו, כאשר הוא אומר (שמות כ"ח, ג), ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מילאתיו רוח חכמה ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי .. י. ." פירוש הפסוק שתן הוראה לחכמי לב לעשות בגדי אהרון.

יחד עם זאת, לחתם סופר יש גישה חדשה בהבנת הציווי הזה למשה. ומה שכתוב "ואתא תדבר אל כל חכמי לב" - דברו אל אותם בעלי מלאכה חכמים ומוכשרים, ואמרו להם... תזכיר להם "אשר מילאתיו רוח חכמה" - תדבר ותודיעם שהם מלאים רוח חכמה שהם אנשים שמלאים בחוכמת אלוקים תחזק אותם ותאמר להם אני ה' מלאתי אותכם ברוח חכמה.

תן להם את החיזוק החיובי הזה ושלא סתם הבאתי להם את כל הרוח חכמה הזאת אלא כדי שישתמשו בזה לצרכי המשכן .ואם תעשה את זה ותיתן להם עידוד אז, "ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי" – אז הם יצליחו להגשים וליצור דברים גדולים,-בגדי הכהן הגדול.

לפי ה"חתם סופר", ה' אמר למשה רבנו להודיע לחכמי הלב שה' מילא אותם בחכמה, שרק על ידי שמשה רבנו יודיע להם על כך שיש בהם חכמה, מכוח ההודעה של משה שניתנה בהם חכמה אלקית יהיה בהם הכוח להכין את בגדי אהרן והכהנים. רק כשמישהו מעריך את האדם ומביע לו את ההערכה במילים – הוא ידע על הכוחות ש פועלים בו ויוכל להפעיל אותם.

זה מלמד אותנו את החשיבות של חיזוק חיובי... כדי לעזור לטפח צמיחה, ולחשוף את היכולות החבויים בתוך כל אדם.
אדם שלא העריכו אותו ולא הביעו בפניו את ההערכה, יהיה לו קשה להתמודד בחיים ולהוציא את הטוב הטמון בתוכו אל הפועל גם אם ירצה לא יהיה לו כוח מדרבן.

וכדי לקחת את האמירה הזו צעד קדימה, עלינו לזכור מי היו החכמים - חכמי לב האלה. אנו למדים אחר כך שבצלאל נקרא בשם הראוי בגלל שהוא עמד בצל קל -בצל ה'. אדם גדול זה, בצלאל, כונה איש חכם לב. ובכל זאת גם הוא ירוויח מהחיזוק והעידוד החיובי שיעניק לו משה.

מזה לומדים את הצורך להרעיף את המשפחה, החברים, הקולגות והתלמידים שלנו בדיבור חיובי כדי לעזור להם לצמוח ולהגיע להישגים באמצעות הערכה עצמית מוגברת וחיזוק חיובי. עידוד זה הוא משהו שלכולנו יש את היכולת לעשות - וזאת צריכה להיות הדרך בחיינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר