משחקי כסאות

הקואליציה מעדיפה לדחות משברים; סער מטפח קו אישי

הפלישה הרוסית לאוקראינה 'הצילה' את הקואליציה • דחיית חוק הפנסיות נועדה להרדים את הציבור ולצמצם את הפגיעה בפוליטיקאים • ולמה סער 'שומר מרחק' מבנט? (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט, שטרן וגנץ, השבוע בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדחייה היא העיקר

שרי הממשלה וחברי הכנסת היו עסוקים בימים האחרונים בעיקר בפלישה הרוסית לאוקראינה, ופחות בפוליטיקה השוטפת. לקואליציה זה בא גם די טוב, בדיוק כשהיא מקרטעת.

בנט הציע לתווך בין פוטין לז'לנסקי; לפיד בחר בצידה של אוקראינה, אבל השתדל לשמור על זהירות; ראשי ועדות בכנסת ניהלו דיונים על איך מסייעים להציל את יהודי אוקראינה הנמצאים במשבר הומניטרי - אבל כל אחד בוועדה שלו ולא בדיון משותף, כי מה לעשות - בסוף הכל פוליטיקה וצריך לשמור על המיתוג.

אבל בכל זאת, שני דברים פנימיים כן קרו: הראשון הוא מעשה קלאסי בפוליטיקה הישראלית, התנהלות מוכרת מאוד דווקא של ראש הממשלה הקודם נתניהו, והיא: דחייה.

"אל תדחה למחר מה שתוכל לדחות למחרתיים" זה משפט שפוליטיקאי כנראה לומד ביומו הראשון בכנסת, ובקואליציה כל כך שברירית הוא אחד מאבני הבסיס.

חוק הפנסיות הצבאיות, שמגיע בתקופה כלכלית קשה מאוד לאזרחי ישראל, בוודאות לא יוציא מישהו טוב - בין אם זה שר הביטחון גנץ שיתקפל או מפלגת העבודה בראשות שרת התחבורה מיכאלי או סגן השר קארה, שנבחר בקולות העצמאים של "אני שולמן".

אביר קארה. התקפל, אבל עדיין יכול לומר "לא הפסדתי" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ספציפית את קארה יש לציין כחבר כנסת שהבטיח ללא הרף שלא ייתן לחוק הזה לעבור, גם שעות לפני ההצבעה, ובסוף הפר את הבטחתו למצביעים הישירים שלו. אלו שממש בחרו ימינה רק בגללו.

אז מה עשו? פשוט: דחו. ההצעה עברה בקריאה ראשונה, שעוזרת רק למנוע מבג"ץ להתבטא בנושא, אבל גם הובטח שהחוק יתוקן בהמשך. מתי? עד סוף כנס הקיץ. או במילים אחרות: עד שתהיו פחות עצבניים על ההטבות לפורשים משירות הקבע.

סער ובנט כבר לא?

הדבר השני הוזכר בפינה זו בעבר, כשנראו רק הניצנים, ומאז נראה שרק מתפתח: מחלוקת פנימית בין שר המשפטים סער לראש הממשלה בנט, שניהם מהצד הימני בממשלה השוויונית.

יושב ראש תקווה חדשה מרגיש שנתן ליושב ראש ימינה את התפקיד היוקרתי ולא בטוח שהוא מקבל משהו בתמורה, אז הוא סוגר דיל על מינוי שופטי בית המשפט העליון בלי איילת שקד; תוקע חוקים של ימינה בוועדת השרים לחקיקה ומצהיר שלא ירוץ בבחירות הבאות עם מפלגות אחרות.

גדעון סער. שומר על קו משלו, להוכיח הישגים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סער מבין שרצון נתניהו הוא ללכת לעסקת טיעון ושהוא זקוק לפעולות שירימו את תקווה חדשה בסקרים מעל אחוז החסימה, ולכן לוקח דברים טיפה קדימה. זו הסיבה גם לכך שסער הרים את קולו על בנט בישיבת הממשלה. לומר: אני כאן.

בחודשים האחרונים נוהגים לזלזל בהבנת סער, אבל מדובר באחד הפוליטיקאים המשופשפים בכנסת הזו. לפעמים די להבחין בצעדיו - ולהבין את בעיית הממשלה הזו.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר