"מפרקים את הרבנות"

הרב שמואל אליהו בריאיון: "בנט עם התפילין? זה תיאטרלי"

המלחמה ברפורמת הכשרות; התשובות לשר מתן כהנא; החשש ממתווה הגיור; האכזבה מבנט ושקד; המאבק ברפורמים והשת"פ עם הראשל"צ הגר"י יוסף • הרב שמואל אליהו בריאיון מיוחד (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה)

על רקע מאבקי דת ומדינה שמחוללת ממשלת בנט-לפיד, התארח הגאון רבי שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, לריאיון מיוחד ל'כיכר השבת', בו הוא מתייחס בהרחבה לרפורמת הכשרות המסוכנת של השר מתן כהנא ולמינוי נפתלי בנט לראש הממשלה; הרב גם מספר על שיתוף הפעולה עם הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והמאבק ברפורמים. צפו בריאיון המלא.

קטעים מהריאיון

רפורמת הכשרות: "בעיני יש נקודה אחת שהיא האפשרות לתת לשלושה רבנים את הסמכות לקבוע את הקריטריונים לכשרות, לדעתי זה המפתח, זה לא מוריד את מחיר הכשרות, רק מעלה, לא משפר בכלום. אבל ברגע שאתה קובע שכל שלושה רבנים... היו תמיד רבנים שסרחו, יש את זה בכל מערכת. די בכך שאחד מהם יקבע קריטריונים שאין בנהלי ההלכה ובפיקוח לא טובים וכל המים ייצאו מהדלי. זה מפרק את הרבנות הראשית. זה מפרק את הסמכות של הרבנות, גם בגיור אותו דבר הוא רוצה לעשות ולהשאיר את הרבנות ככלי ריק מתוכן".

התייעצו עם הרב על המתווה הזה?

"ממש לא. לא איתי, לא עם מחלקת הכשרות הארצית, לא עם כל מי שאני מכיר ויש לו יד ורגל בנושא הזה".

לדברי הרב: "יש מאבק מקום המדינה ועד היום כמה נהיה מדינה יהודית או מדינת כל אזרחיה. מתן כהנא לא מבין בנושאי הכשרות, משתמשים בו כדי לטשטש את הזהות היהודית של המדינה. השר מתן כהנא טייס טוב אבל הוא לא מבין בכשרות, הרבנים שעוסקים - הם הדרג המקצועי המבין בנושא הזה".

הרב שמואל אליהו בריאיון לישי כהן

שינוי גוף הבוחר את הרבנים הראשיים כדי להבטיח רב ראשי מהציונות הדתית: "הזהות הציונית או לא ציונית היא חשובה, אבל היא בסדר החשיבויות במקום מאוד מרוחק מהשאלה המרכזית: תהיה שמירת כשרות? תהיה שמירת שבת? הכיפה, צבע כזה או אחר, זה דבר משנה?".

ראש ממשלה דתי: "זה לא מה שמשמח אותי, בעיניי זה תיאטרלי. מה שחשוב זה עולם המעשים. זה דבר חמור מה שהם עשו, הם רימו את הבחורים שלהם, וזה דבר שבעיני שלא ייעשה. מה שהם עושים היום זה לא דבר שמקדם לא את הכשרות, לא את השבת, לא את ההתיישבות ביו"ש, לא את עולם הישיבות".

מצב היהדות במדינה: "אני מאוד אופטימי, מדינת ישראל מאז שאבא ע"ה היה בחור ישיבה בקום המדינה, המדינה רק מתקדמת בנושאי היהדות, הרבה יותר מתחזקת. הכיוון של המדינה הוא התחזקות. ברור שיש דברים צעקניים, אבל עולם התורה גדל, ההתעניינות ביהדות גוברת. ההתיישבות בשומרון מאוד חזקה, מאוד דתית".

שיתוף הפעולה עם הראשל"צ הגר"י יוסף לאחר המאבק ההלכתי בין מרן הגר"ע יוסף והראשל"צ הגר"מ אליהו זצ"ל: "אני מאוד שמח מזה, אני מאוד רוצה לשמור על זה, אני גם רואה שהרב יצחק יוסף מאוד משתדל בתחום הזה, אני בטוח שאבא בשמיים מאוד שמח. הייתה מחלוקת, אבל הם ישבו יחד בבית הידן שנים ארוכות, למדו באותו בית מדרש במשך שנים, שיחקו באותו רחוב, מותר שיהיו שתי דעות, זה בסדר גמור".

הרב שמואל אליהו בריאיון

המאבק ברפורמים: "נכון להיום הציבור הרפורמי בישראל שהוא קמצוץ - הדגלים שלו זה להילחם ברבנים, נגדי כבר הפסקתי לספור כמה בג"צים הם הגישו, אני לא היחידי. מה שהם עושים בישראל זה לרדוף את היהדות הדתית. ובארה"ב הם במקום להבין את גודל הבעיה שהם נמצאים בה, של התבוללות - הם נותנים הכשר שזה הטוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר