פרה פרה | צפו

הכל מתייקר, ובכל זאת - המוצר שבעשור האחרון מחירו ירד

בעוד יוקר המחיה מכה בכיס של כולנו, נראה כי בעשור האחרון כמעט כל תחום התייקר | ב'תכנית הכלכלית' הופתענו לגלות מה המוצר שדווקא מחירו הוזל (התכנית הכלכלית)

סערה בשוק החלב, מצד אחד המחלבות בהם תנובה וטרה מעלים מחירים, מצד שני בזמן שהעלתה מחירים - תנובה חילקה הון עתק לבעלי מניות, אך מהצד השלישי מי שלכאורה נושאים בעול של היצור, של הפיקוח וכעת אולי גם יסבלו מפתיחת השוק ליבוא - הם היצרנים הקטנים. הרפתנים והחקלאים.

והשבוע במסגרת התוכנית הכלכלית היה לנו את הכבוד לארח את נתן בר, רפתן ממשואות יצחק. שלום וברכה.

ספר קצת על פועלך.

"אני רפתן 25 שנים. כבר מגוש קטיף, בקטיף. עברנו למשואות יצחק ואנחנו מיצרים חלב. כמו בכל החקלאות המרכזית שנמצאת בפריפריה, בעוטף עזה בצפון. כל יום 3 פעמים ביום כדי שיגיע חלב טרי ואיכותי. "

אני מוכן לשלם יותר לחלב, אבל הכסף לא הולך אליכם? החלב הרי מוצר בפיקוח, כמה אתה מקבל לליטר?

"2.40"

ואנחנו משלמים עליו כ 6.23. אז לאיפה הולך הכסף? זה אנחנו הצרכנים שלא גומרים את החודש. אולי פתיחה ליבוא היא פתרון?

"קודם כל צריך להבין שיצור חלב מקומי הוא נכס לאומי. הוא הכרחי. ראינו את זה בקורונה. כשהסתמכנו על יבוא. אם אם אתה מסתמך במוצרי צריכה בסיסיים על יבוא אתה בבעיה. ראינו את זה גם בביצים שבשנייה האחרונה למזלנו לא פתחו. הוא חייב להיות פתוח"

אבל אולי המחיר הוא גבוה מידי? בדרך לצרכן יש עליית מחיר.

"בוא נדבר על המוצרים שבפיקוח. על השאר אין לי מה לדבר. לא אני מקבל את הכסף. המוצרים שבפיקוח עלו ביחס נמוך, כל המוצרים עלו כתוצאות מעלויות יצור. לדוגמה המזונות שאנחנו מאכילים את הפרות עלו עשרות אחוזים. רק ביום שישי אחרון התפרסם שבמדינות העולם המערבי עלו המוצרים החלב בחמישים אחוז. אז כאן יש עליה אבל כאן זה הכי נמוך באירופה."

ולמה המזונות עלו?

"קורונה. ומלחמת רוסיה ואוקראינה שמהוה את אסם התבואה של העולם. לגבי מחיר החלב אחרי העליה. אנחנו עדין מנמוכים ממחירו לפני 10 שנים. מוצר הצריכה היחיד לצרכן שמחירו ירד. כיום זה עולה 6.23 ולפני 10 שנים זה היה 6.27 וזה כי במועצת החלב דורשים מאתנו להתייעל. כל שנה יש דרישה מהמדינה להוריד מחיר."

תראה אני גאה ומאוד אוהב את מה שאתם עושים. אנשים ערכיים, עבודת כפיים אמיתית. אבל אולי פתיחה ליבוא זה הפתרון? יש לך פתרון אחר?

"פתיחת היבוא היא לא פתרון. החמאה שעד לפני שנה הייתה בפיקוח כתוצאה מלחץ רשתות השיווק, נפתחה ליבוא. אז גם האיכות ירדה וגם מחיר ליבוא כסיסמה של הורדת המחיר לא עובדת."

בפועל מי עשה את הרווח? רשתות השיווק?

"ברמה מסוימת של העלייה... יש עליה סבירה שאין אשמים כפי שהסברנו כרגע מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות על הענף הזה. לעודד. יש מחלבות שצריכות לעודד. תתייחסו לחקלאים ולרפתנים ליצור מקומי איכותי. זה יעזור ליציבות. יהיו המון רפתות שייצרו מה שיוריד מחירים."

אבל יש 4 יצרנים גדולים שקובעים את המחיר.

"אתה מכניס אותי לפינה. אולי אין תחרות. אולי צריך יותר תחרות אבל כפי שדיברנו. פתיחה ליבוא לא מהווה פיתרון."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר