מלחמה בפשיעה הכלכלית

"אינטליגנטיות וחדורות מטרה"; המשטרה מחפשת חוקרות חרדיות

"הנשים החרדיות אינטליגנטיות, חדורות מטרה, ענייניות ומסורות" • ראש זרוע חקירות להב 433 במשטרה, נצ"מ מוטי שיף, בריאיון מיוחד לתוכנית הכלכלית מספר על פניית המשטרה לחיפוש חוקרות חרדיות שיעמדו בחזית הלחימה מול הפשיעה הכלכלית • ויש גם עבודה לחרדים • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |

במסגרת העיסוק המתמיד בתחומי תעסוקה בדגש על תעסוקת נשים חרדיות, אירחנו את ראש זרוע חקירות להב 433 במשטרה, ניצב מוטי שיף, לריאיון מיוחד ל'תוכנית הכלכלית' בו הוא מספר על פניית המשטרה לחיפוש חוקרות חרדיות שיעמדו בחזית הלחימה מול הפשיעה הכלכלית, מה נדרש, כיצד הם מתרשמים מהנשים החרדיות והאם יש גם תעסוקה לגברים חרדים?

הריאיון המלא

תודה שבאת. אתה בא מלה"ב 433 בלוד, אודה לך אם תציג את עצמך ותפקידך...

"אני משרת ביל"כ - ר"ת של היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית שנמצאת כמו שאמרת בלהב 433".

צריך לומר שאתה לא סתם בא לבקר, אלא אתה בא כי אתה אומר - לנו כמשטרה נורא חשוב תעסוקת נשים חרדיות במסגרת המשטרה, אתה גם בא עם הצעה עם מודעה שפרסמתם

"יש לנו הצעה שהיא מאוד אטרקטיבית ומתאימה גם לאנשים שיזכו לשרת ולהגיע ולעבוד אתנו, מה שנותן תועלת לקהילה שלהם וגם אנחנו כמובן נהנה מלגייס נשים בעלי איכויות מאוד גבוהות".

כל העניין של גיוס למשטרה זה נושא מורכב, אבל עוד לפני שנדבר על מה הולך לקרות עכשיו, בוא נחזור טיפה אחורה. לפני כמה שנים המשטרה מפרסמת שהיא רוצה נשים חרדיות ודווקא נשים חרדיות. למה?

"בערך לפני עשור, בשנת 2014, הבינה המשטרה שהיא חייבת לשלב בתוכה גם את האוכלוסייה החרדית והיא עשתה את זה במגוון מאוד רחב של דרכים שלא כאן המקום לפרט. אחד מהם היה וזה היה צעד באמת נחשוני - קראו לציבור הנשים החרדיות לבוא להתגייס למשטרה ולהצטרף לשורותינו. אז הגיעו אלינו בערך 15 נשים ששובצו בתוך תחנות היושבות בתוך המגזר החרדי - בני ברק, מודיעין עילית, ביתר עילית ובמקומות כאלה.

"בזמנו, הרעיון היה של רב מחוז מרכז של משטרת ישראל, שהבין את הצורך, הוא זיהה באמת פער וקושי של נשים בעיקר חרדיות להיכנס בתוך תחנת משטרה ולהגיש תלונה בנושאים מסוימים כמו פגיעות או אלימות במשפחה. והוא הבין שאם תשב שם חוקרת שהיא בעצמה חרדית, לבושה ומדברת את השפה ומבינה את הרגישות בתוך הקהילה, יהיה לה הרבה יותר קל לשתף פעולה ובכך גם יקל עלינו לעצור ולמנוע את אותן עבירות וגם הקהילה כולה תרוויח.

"הדבר הזה עובד עשור והוא בגדר הצלחה מסחררת, זה בא לידי ביטוי - ראשית מתוך ה-15 נשים 14 עדיין בתוך המשטרה. שנית, אם תפגוש את אותן נשים תגלה שכל אותן נשים הן חרדיות ושמרו על אורח החיים והצביון שלהם בדיוק כמו ביום הראשון שלהם במשטרה. והכי חשוב, אם תדבר עם הקהילה שלהם, הרבנים, המטפלות הסוציאליות ומנהלי הישובים תגלה שהם מילאו את מטרתן.

"כולם מכירים את אותן נשים ויודעים להפנות אליהם את אותן בעיות, יש שפה משותפת והן צברו את אמונם לאורך השנים. אם פעם היו מנסים לסגור את הבעיות בתוך הבית - דבר שלכולם ברור שזה לא אפשרי, זה לא קורה, והבעיה רק מסלימה ומי שנפגע זה הקהילה והמשפחה - החוקרות האלו הן פתרון מצוין לפתור את הבעיות. ומאחר וראינו כי טוב החליט מפכ"ל המשטרה לעשות את אותו פרויקט בשנית".

אני רק רוצה להעיר ולהסתייג, לפעמים זה עניין של בחירת מילים. כשאתה אומר על לגייס נשים חרדיות, מיד יהיו כאלו שיקפצו - על זה שנשים לא מתגייסות במשטרה. בעוד שאם אנחנו מדברים על לעבוד במשטרה, זה נשמע אחרת לגמרי. גם אז כשהמשטרה פרסמה על 'בואו לעבוד אצלנו, אנחנו צריכים אתכם' והם עשו פעולות ושפה על פי מה שמתאים והתאימו את עצמם לאותן נשים...

"נכון. אז עכשיו בא המפכ"ל ואמר בוא נחדש את התהליך וקרא לציבור הנשים החרדיות להירתם עוד פעם ולהשתלב באותה יוזמה בסיבוב נוסף אחרי עשור, ובתוך הפרק הזה בא ראש להב ניצב מוטי לוי ואמר: אני רוצה לעשות עוד תחום ולפתוח אותו לציבור הזה מבחינת תעסוקה. שהשתלבות תגיע מתוך הקהילה. בוא נגייס ונביא אלינו נשים חרדיות שלמדו מקצוע כלכלי כל שהוא, יועצות מס, כלכלה, מנהל עסקים, הנהלת חשבונות - והאנשים האלו ישתלבו אצלנו ויעזרו לנו לחקור עבירות כלכליות שמבוצעות בחברה הישראלית".

אם זה בתחומים של בתוך המשפחה, אני יכול להבין למה חשוב למשטרה דווקא אישה חרדית שיודעת לדבר ומבינה את הרגישות והדקויות, אבל כאן בנושאים כלכליים, אמרת לי שאתם מוכנים לעשות מעל ומעבר. למה אתם רוצים ומתעקשים דווקא על חרדיות?

"קודם כל יש לנו ניסיון מאוד טוב עם אותן נשים שהגיעו. אנחנו מגלים נשים אינטליגנטיות, חדורות מטרה, ענייניות, יודעות לקלוט טוב מאוד ולהבדיל בין עיקר וטפל. הן באות בוקר בוקר לעבודה במסירות אין קץ ואנחנו רואים את התוצרים שלהן, לכן מבחינת התעסוקה זה טוב לנו. הן גם תורמות לקהילה שלהן ומשתלבות עם המרקם הקיים. אנחנו רואים את אותן נשים שמאוד מרוצות ממקום העבודה, אמרת בהתחלה שזה לא מובן מאליו אבל הן מגלות על מקום עבודה מבוסס ומסודר עם אופק והכשרות והשתלמויות מותאמות עם למידה והתקדמות.

"הרי ברור שאישה שיושבת כבר ארבע וחמש שנים ומוציאה תלושי משכורת בחברה חודש אחרי חודש ופתאום באה ומטפלת בפרשיות שפותחות את מהדורות החדשות - גם של המגזר החרדי - ברור שהעניין הוא אחר. יש ערכיות אחרת חוץ מהמשכורת והפרנסה. ודבר שלישי אנחנו חושבים ומאמינים במשטרה שאנחנו נותנים שירות לכל הקהילות וקוראים ורוצים לשלב גם חרדים בתוכנו".

בעבר ראיינתי מישהו שעוסק בשילוב חרדים בתעסוקה ואחר כך מישהו תקף אותי ברחוב על הלגיטימציה להוציא חרדים לעבוד. כשדיברתי אתו הוא אמר לי - אם אתם רוצים עבודה לחרדים זה בסדר, אבל אתם רוצים לחלן אותנו...

"המשטרה לא באה לחלן אף אחד או אחת, הוכחתי לך ואתה יכול לפגוש ולראיין את הנשים. אנחנו עושים צעדים שאנחנו מוותרים מבחינתנו בשביל היוזמה הזו. כמו שאמרתי לך, האנשים שיגיעו יצאו לקורסים קצרים יותר ולא בתנאי פנימייה כמו בדרך כלל. אם יש שיעורי ספורט הם כמובן בהפרדה לפי הוראות הרבנים. אנחנו מתחייבים בחוזה העסקה שהם לא עובדים בשישי, שבת ובחגים והם יצאו בשעות קבועות בניגוד לשוטרים הרגילים כי אנחנו מודעים שהן יוצאות ומטפלות בילדים".

אוקי, אז מה העבודה שהן יצטרכו לעשות?

"כבר ראיינו קרוב ל-15 נשים. אני אומר להן: יכול להיות שהרווחתם סכום כסף טיפה יותר, עבדתם פחות, אבל דבר אחד אני יכול להבטיח לכל מי שיגיע, דתיים וחילונים כאחד - עבודה מעניינת כזו אין בשום מקום אחר. הרגשת סיפוק שאתם עושים משהו ערכי".

דוגמאות?

"כל מי שגונב ועושק את הציבור, את מדינת ישראל והקופה הציבורית, אנחנו נגיע ונטפל בו, מי שתגיע אלינו ליחידה תגלה חקירות הכי מעניינות שמתחילות הרבה פעמים במסלול מודיעיני. תראה אמצעים מיוחדים בהם הראיות נאספות, טכנולוגיות מאוד. תרגילי חקירה מתוחכמים עד שאנחנו מגיעים לשלב השיא שבו אנחנו עוברים לחקירה גלויה שאז הבלשים שלנו תופסים את המחשבים ופרטי החשבונות, ואותן נשים חרדיות יצטרכו עם תוכנות מיוחדות להיכנס ולנתח את מסלולי הלבנת ההון, חשבונות ותדפיסים ולעקוב אחרי מסלולי הכסף בבנק ובציינג'ים. במקום העבודה בה הן עסקו עד היום בחשבונות שפעלו בצורה לגיטימית, הן יצטרכו לראות את האפל והשחור. איך אנשים שגונבים ועושקים עושים את זה ולהוכיח בכתובים. כמובן שזה ממשיך בכך שהחוקרים ניגשים לחדרי החקירות ומטיחים גרסה, לפרקליטות וכתב אישום".

אין ספק, תחום מרתק. אם הייתי אישה אולי הייתי בא...

"אני חייב לציין שיש לנו גברים חרדיים שראו את המודעה וגם פנו אלינו, גם אותם אנחנו מראיינים. ועוד דבר חשוב, גם אנחנו יצאנו לתהליך הזה עם חששות. כבר ראיינו 15 נשים. כולן ישבו אתנו אחת אחת. אוכלוסייה מאוד רצינית ואינטליגנטית. באו, שאלו ורשמו וחקרו אותנו יותר מאשר חקרנו אותם. כשסיימנו את הריאיון, אמרו תודה על היחס ועדכנו שהן הולכות להתייעץ עם הסמכות הרוחנית, הרב. אני יכול להגיד לך שכל ה-15 נשים שהיו כאן חזרו ואמרו 'הרב שלי אישר לי'. וזה מכל החסידויות, ליטאים, ארדקור של חרדים".

ובכל אופן, בפרויקטים הקודמים לא היו התנגדויות ורעשי רקע?

"היה, יש רעשי רקע בחברה החרדית ואני יכול יכול להודות שגם בתוך המשטרה. כי יש סגנון רגיל בעבודת המשטרה ופתאום נכנסת אוכלוסייה אחרת שדורשת דברים אחרים וכל תחנה ויחידה צריכה להשתנות ולהתאים את עצמה לצרכים שלהן. אבל היום אני יכול להגיד שאין מפקד אחד שלא שמח, כולם מברכים על המהלך, כולם היו שמחים שיבואו לעבוד עוד חרדיות. בנוסף, אחרי מחקר מעמיק בו בדקנו וסקרנו מול המפקדים והקהילות, מפכ"ל המשטרה וראש להב החליטו שרוצים לצאת לדרך עוד פעם ולגייס את אותה אוכלוסייה מצוינת".

אז לסיום שוב, מה הדרישות?

"נעביר לכם מודעה, בעיקרון נבדוק שצריכים אישור מרופא על בריאות ושאין שום מניעה ביטחונית ומבחינת הכשרה, בנות שגמרו מסלול כלכלי - ראית חשבון, הנהלת חשבון, מנהל עסקים ויעוץ מס".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר