פרק ראשון

"ועל המלחמות" | יצאנו לחקור את סיפור המכבים • צפו

כדי להבין לעומק את הסיפור של חג החנוכה, אלי דן ואברומי לינשה, יצאו לאזור מודיעין - שם פעלו המכבים, כדי ללמוד על ההיסטוריה המרתקת | צפו בפרק הראשון מ'ועל המלחמות' (כיכר TV)

אברומי לינשה (מימין) ואלי דן (צילום: דודי פלוג | מפיק: אשר רוט)

"ועל המלחמות" - תוכנית חדשה מבית 'כיכר השבת' על חג החנוכה. כתבי 'כיכר השבת' - אלי דן ואברומי לינשה יצאו לשטח - כדי להבין מה קרה עם המכבים.

הפרק המלא - פרק ראשון

אנחנו יוצאים למסע 2300 שנה אחורה, להבין את סיפור חג החנוכה, בשביל להבין את החג צריך להבין את הרקע למרד של החשמונאים.

לפני 2300 שנה אלכסנדר מוקדון כבש בסערה את כל העולם אך אז מת בגיל צעיר ומלכותו התחלקה בין יורשיו. 2 מהם קשורים לסיפור שלנו "מלכות בית תלמי" ששלטה בעיקר במצרים, ומלכות בית סלאוקוס ששלטו בעיקר באזור של סוריה. אלה הם "היוונים" אבל הם לא באמת יוונים אלא מרקע יוונים השם הנכון שלהם הוא "הלנים".

המלחמה בין בתי המלוכה על ארץ ישראל היא הרקע לסיפור המרד החשמונאי.

בתחילה השלטון היווני-הלני של בית תלמי שלט בארץ ישראל במשך תקופה ארוכה ושקטה יחסית, באותה תקופה תורגמה התורה ליוונית ב"תרגום השבעים" המפורסם. היהודים הונהגו ע"י הכהן הגדול. אך משעברה השליטה לידי בית סלאוקוס החלו אט אט הצרות להגיע.

כעבור כמה דורות של שלטון בית סלאוקוס על למלוכה המלך אנטיוכוס אפיפנס, בתקופתו התרבות היוונית-הלנית כבר חדרה עמוק לתוך חיי היהודים בתחילה ללא כפיה, יהודים רבים התפתו לעוצמה והיופי שבתרבות היוונית והחלו לחקות אותה. להם קוראים "מתיוונים".

המתיוונים בדרך כלל משתייכים למעמד הגבוה והעשיר שמתגוררים בערים, ואילו העם שבשדות נשארו נאמנים לתורה. אנטיוכוס מנצל את הקרע בעם בכדי למנות את הכהנים הגדולים המתיוונים הקרובים אליו על מנת לשלוט באוצרות בית המקדש.

התסיסה הגדולה מגיעה כאשר אנטיוכוס שולח את שליחו לגנוב כסף מבית המקדש, היהודים רתחו מזעם, על חילול הקודש מלאך הופיע משמים והיכה נמרצות את הליודורוס השליח היווני, שניצל ברגע האחרון.

רק אז מבין אנטיוכוס שעל מנת להכניע את היהודים הסוררים עליו להילחם במה שמעניק להם עוצמה רוחנית כלומר בתרבות שלהם, תורת ישראל, כך מגיעות לעולם גזירות הדת של אנטיוכוס שנועדו לדכא את היהודים הסוררים.
זהו הרקע למרד, יתר הסיפור בפרקים הבאים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר