מה היה ומה יהיה

אסון מירון היה בזיכרון, גם של כוחות הביטחון וגם של הציבור

ראיון אולפן עם מושיקו מוסקוביץ לסיכום הלווית הרבבות • החידוש עם מערך המרפאות והתנהלות הציבור • על שיתוף הפעולה התקדימי והתקווה לעתיד • המבצע העצום עם פליטי אוקראינה • וגם, מה יקרה במירון השנה (חדשות)

משה מנס | כיכר השבת |
מתוך הראיון (צילום: דודי פלוג)

בפעם האחרונה שהתראיינו כאן מאיחוד הצלה זה הסתיים בהתראה לפני תביעה משפטית, הפעם הכותרות הם חיוביות. איתנו באולפן מושיקו מוסקוביץ ראש אגף המבצעים של איחוד הצלה.

נתחיל עם סיכום שלך, סיכום מסע ההלוויה של שר התורה הגר"ח קנייבסקי, לקחים ותובנות.

קודם כל, מסע גדול מאוד. מאות אלפים. הייתי שותף ההיערכויות כבר ממוצאי שבת ונערכנו עם כוחות מאוד גדולים. 300 מתנדבים, 40 אמבולנסים ובפעם הראשונה בעקבות החשש מעומסים בצירי הפינוי, מרפאות לאורך כל הציר עם רופאים ופרמדיקים שיוכלו לתת מענה ראשוני וטיפולים קטנים, זה דבר שעבר. אנשים הגיעו ואפילו הגיעו בשביל לנוח.

זה לא הלוויה ראשונה או אירוע משמעותי שלך, מה היה שונה הפעם?
תראה, לכוחות הביטחון עמד בראש אירוע מירון. אבל לא רק להם, גם למשתתפים. אני ניהלתי את החפ"ק בבית העלמין ובסוף כשהגיעו לחלק של הקבורה היה טיפה כאוס ובעיניי ראיתי ושמעתי את האנשים שויתרו על להגיע לקבר. צעקו לאנשים להתרחק כדי שלא יהיה אסון. זה היה בראש. הציבור ברובו היה ממושמע ברובו ובחסדי השם מעט מאוד נפגעים.

צריך באמת להדגיש על הבגדול, כי באמת היו בעיות נקודתיות שאני ראיתי עם קריסות של גדרות או כאלו שעמדו על הגגות. אבל בגדול הציבור היה ממושמע.

נכון, וכאן צריך להגיד מילה טובה לכוחות הביטחון, למשטרת ישראל והתוצאות בסוף טובות. לא אגיד לך שלא היו רגעים מלחיצים, אבל בגדול היה בסדר.

אם מדברים על כוחות הביטחון, בראיון הקודם דיברנו על המאבק בין איחוד למד"א ואתמול בעיני ראיתי שעבדו יחד בצורה נהדרת. ראיתי מלאכים וכתום ובלבן רצים ומטפלים ועוזרים בצורה מדהימה.

קודם כל בשטח מאז ומתמיד יש שיתוף פעולה, המטרה המשותפת היא להציל חיים. לצערי בהנהלה של מד"א לא רואים את זה באותה צורה. אני יכול להגיד שבאירוע הזה, אחרי שבהתחלה ניסו לגמד את הפעילות של איחוד הצלה, בסוף בסיוע של המשטרה היה שיתוף פעולה טוב, היה נציג של איחוד הצלה בחפ"ק של מד"א.

פעם ראשונה?
כן פעם ראשונה ואנחנו מברכים על כך.

אז יש לנו כותרת מהראיון. אתה חושב שזה דבר שיכול להמשיך הלאה?
אני מקווה שזה ימשיך גם לשגרה, כי אני חושב שבסוף צריכים לעבוד ביחד. היה צריך להשים את המשקעים בצד ואחרי זה להתווכח אם ייקחו את הנקודה הזו למשהו בהמשך. היה שיתוף פעולה טוב ונגמר בלחיצות ידיים ואפשר להגיד מילה טובה למד"א שהתעלו לרגע הזה ובסוף כולנו היינו לאותה מטרה.

אולי כל זה קורה בגלל שדברים השתנו בכנסת, אתה אחד המעורבים. החוק של סילמן שלא עבר. דברים השתו הארגונים התגמשו?

תראה אני הייתי בוועדה שהרב גפני אמר 'בוא נפתח את חוק מד"א ובוא נפתח עוד דברים', זה סימן להם שכדאי לעצור את זה פה ולהגיע להסכמות. אנחנו מוכנים לוותר. תראה, אנחנו לא אכפת לנו איך נקבל את המידע, במוקד שלנו, במוקד של מד"א או במוקד מאוחד כמו 911. אנחנו צריכים לקבל את המידע. לא נוכל להסכים לזה שמתנדב ירוץ בשתים בלילה ויחפש את הכתובת, לא יקבל את המידע וזה לא נגמר בטוב.

אז מה בפועל השתנה?
אין שינוי מהותי. אתמול היה שיתוף פעולה אבל דברים לא השתנו. בפועל הרבה לא השתנה משהו מהותי חוץ מרצון טוב של 2 הארגונים. יש חיבורים נקודתיים לאפליקציה הלאומית. אני מקווה שאחרי הפגרה החוק יעבור בצורה מסודרת. שיהיה חוק שלא יקרה מציאות שבגלל אירוע כזה או אחר

בוא נדבר עכשיו על אוקראינה, יש כאן משהוא בקנה מידה משמעותי, מה קרה שהחלטתם לרוץ על הדבר הזה ומה עשיתם בפועל?

קודם כל זה מהלב, שלחנו לקישינב צוות שהלך ואפיין מה צריך. יחד עם הרב של מולדובה הרב זלצמן עזרה בגבולות, לפליטים, אוכל, הגעה לארץ. הקמנו מחנות פליטים ואנחנו מביאים מטוסים לארץ, אתמול רק אתמול ראינו תמונה מרגשת של סבא אוקראיני שבא לארץ וראה את נכדו שמשרתת כאן. אני הייתי שם שבועים וזה אחד הדברים המרגשים שחוויתי.

מה אתה שומע מהאנשים שם?

קודם כל מתרגשים שישראל הקטנה עושה כאלו דברים גדולים. אנחנו מביאים את הלב שלנו. מביאים אותם לארץ, אבל גם הבובה הקטנה, המרק החם. וכולנו שותפים בזה אנשים מתנדבים, עוזבים עבודה ומשפחה ונוסעים שבועיים לשם. שלחנו לשם מטוסי ציוד שלמים, קרגו שלם של מטען ויש המון חברות שנותנות יד בתרומות ועשיה.

אני רוצה לסיים עם מירון, דיברנו על ההיערכות המוצלחת ואתה סיפרת על החשש. אתה התראיינת כאן כמה ימים לפני מירון שנה שעברה מה אתה משער שיקרה השנה?

מקווה שהולכים לטוב. תראה הייתי שבוע שעבר בכינוס ראשון, שולחן עגול של כל הגופים, החסידויות, נציגי ההדלקות התחבורה, כולם מבינים שהשנה הולך להיות אחרת, אני מקווה שיהיה שיתוף פעולה של כולם, גם שלנו ושל מדא. כולנו לאותה מטרה, להצלת חיים.

אז אנחנו מסיימים הפעם בנימה אופטימית. תודה רבה לך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר