עקב בצד אגודל

איך נלמד מדרכו של מרן / הרב אוהד יוסף

שמונה שנים להסתלקות הגר"ע יוסף, נכדו מבקש מלומדי התורה הצעירים ללמוד מענק הרוח לפי גודלם ולפי דרך התפתחותם, שאילו יתלו רק בגדולתו - יתייאשו חלילה (חינוך)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
הגר"ע יוסף זצוק"ל. צמח ממכשולים להיות אורו של עולם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבת הקרובה יחול יום פטירתו של סבי מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצוק"ל, שנסתלק מעמנו לפני שמונה שנים. במשך השנים סופרו ומספרים בגדולתו, מעשיו ופועליו האדירים. ספרים רבים נכתבו אודותיו - קורות חייו, הנהגותיו, מנהיגותו והשפעתו הרבה על הדור כולו.

אך המתבונן בדברים אלו, השואף להתעלות בעבודת ה', יחוש חלישות הדעת לשמע התמדתו העצומה ושקיעתו המוחלטת בתורה, ידיעותיו וזכרונו המופלג בכל חלקי התורה. בפרט אצל צעירים ובחורי ישיבות ששומעים על גדולתו, מתגנב לליבם מחשבות של ייאוש ותחושות שליליות כמו ''לי אין יכולת ואין סיכוי לצמוח להיות גדול בתורה'' - הרי מגיל קטן הרב עובדיה היה מתמיד עצום וכו'. וכדרכם של סיפורים על גדולי ישראל - מקטנותם ניכר עליהם שעתידים הם לצמוח לגדולי תורה.

וככל שמעצימים את גדלותו והופכים אותו לעל אנושי כך מרחיקים אותו מאיתנו לאמור "הוא קרוץ מחומר אחר, הוא נולד עם כישרונות ויכולות אחרים, ואם כך אין לנו אפשרות ויכולת ללמוד ממעשיו, ללכת בדרכיו ולנהוג כמידותיו". במקום שהדיבור אודותיו יעורר לחיזוק ודבקות במעשיו, יצא שכרנו בהפסדנו.

לעומת זאת ישנם כאלו המנסים להיות כמוהו להדמות ולחכות את מעשיו, אך ברגע שנתקלים בקשיים ובכישלונות נופלים לייאוש. שכן המעשים והסיפורים אודותיו הם בעיקר ההצלחות וההישגים שהוא השיג במהלך חייו, אך אינם מודעים לדרך רצופה מכשולים, קשיים וניסיונות רבים שהיה עליו לעבור ולעמוד בהם עוד כנער צעיר, העוני הרב ששרר באותה תקופה בירושלים, האווירה והסביבה שבה גדל, אלו אשר ניסו להצר את דרכו וכו'.

אכן הקשיים והניסיונות שהתמודד עימם בצעירותו אינם הקשיים והניסיונות שדורנו מתמודד, כל דור וניסיונותיו וכל דור גם מקבל יכולות וכלים אשר יוכל להתמודד עימם, וגדלותו של אדם נמדדת לפי דורו.

פעמים תלמידים צעירים אשר ברצונם ועם שאיפתם הטהורה בכדי להדמות אליו עושים מעשים קיצוניים ומקבלים על עצמם קבלות שאינן תואמות למידותיהם ולכוחות נפשם. מה שנגרם מכך שאותם נערים מגיעים למצב נפשי קשה.

חשוב לספר ולהרחיב אודותיו ועל מעשיו הגדולים אך בד בבד יש לתת את הדעת ולשים לב ולהעריך את המעשים הקטנים כגדולים ללמדנו קצות דרכיו שניקח איתנו צידה לדרך אשר נלמד ממעשיו.

סבי מרן זצוק''ל בהקדמה לספרו ''ענף עץ אבות'' על פרקי אבות, כתב בשם האר''י הקדוש וזה לשונו: ''מעשה קטן מאוד בעסק התורה והמצוות בדורות אלו, שקול כנגד כמה מצוות גדולות שבדורות לפנינו כי בדורות האלה הסטרא אחרא גוברת מאוד עד לאין קץ ולכן המעט יחשב להרבה מאוד'' ואם בדורו נאמרו דברים אלו בדור שלנו על אחת כמה וכמה. וכנאמר (אבות דרבי נתן ג,ו) ''יפה פעם אחת בצער ממאה פעמים שלא בצער''.

צריך לזכור ולדעת כאשר שמים דגש והערכה רק למעשים גדולים מעבירים מסר שלילי שלמעשים הקטנים אין ערך ואין חשיבות וע''י כך מפספסים את הדברים הקטנים שמהם צומחים לאנשים גדולים.

סבי מרן זצוק''ל היכן שאתה מוצא גדולתו שם אתה מוצא את האנושיות שהייתה בו. כל מי שמכיר את ספריו ויודע את פסקיו והלכותיו שמע את שיעוריו הרבים, רואה עד כמה אנושיות הייתה בו, עד כמה היה חשוב לו להנחיל את התורה לכל העם גדולים כקטנים תלמידי חכמים לצד פשוטי העם. הוא ידע איך להתאים ולהטעים לכל אחד לפי מידותיו שפתו ולשונו, ידע איך להנחיל את התורה באופן כזה שהדברים יהיו ערבים על שומעיו, וכמו שהוא היה אומר שתורתנו ''דרכיה דרכי נועם...''.

שיהיו דברים אלו לעילוי נשמתו ויהיה מליץ יושר בעדנו ונזכה לגאולה השלימה ולתחיית המתים אמן.

הרב אוהד יוסף, איש חינוך, מטפל, ומאמן רגשי master nlp.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר