צפו בריאיון המיוחד

חג הסיגד: "יש גזענות ספרדית כלפי הקהילה"

לרגל חג הסיגד, מנהיג קהילת עולי אתיופיה בשכונת נווה יעקב, הרב משה בלאי הגיע לאולפן 'כיכר השבת' לשיחה על יהדות אתיופיה, יופיה וקשייה. בנוסף, סקר על גזענות (VOD)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: אברומי לינשה)

לרגל חג הסיגד הזמנו לאולפן את הרב משה בלאי, מנהיג קהילת עולי אתיופיה בשכונת נווה יעקב לשיחה על יהדות אתיופיה, להראות את-יופיה ואת קשייה.

ביקשנו להציג לו נתונים מתוך סקר שבדק עד כמה אנחנו חוטאים בגזענות, במודע ושלא במודע, ואיך אפשר לשפר את המצב.

אנחנו מתכנסים לכבוד חג הסיגד מה המשמעות של החג?

הרב בלאי : חג הסיגד הוא מסורת עתיקה של יהודי אתיופיה ובו היו משחזרים את מעמד הר סיני וקבלת התורה, כשהם עולים להר הכי גבוה מכוונים לירושלים, מתפללים ומשתחווים-סוגדים ומחזקים את הקשר למסורת.
היום החג מתקיים בארמון הנציב, וזקני העדה מובילים את המסורת הזאת ומתפללים לכיוון הר הבית.

מה מקורות הקהילה היהודית באתיופיה?

הרב בלאי : יש מסורות שונות, שלוש המרכזיות שבהן כדלהלן.
1. יהודים שירדו למצרים ומשם דרומה בתקופת מלכות שלמה בתחילת ימי בית ראשון.
2. יהודים שברחו מארץ ישראל אחרי חורבן בית ראשון ורצח גדליה בן אחיקם.
3. כפי שכתב הרדב''ז מקורם בשבט דן שהלכו לאתיופיה אי שם באמצע תקופת בית ראשון.

מה ההבדל בין ביתא ישראל לפלשמורה?

הרב בלאי : ביתא ישראל היא קהילת יהודי אתיופיה הברורה והמוכרת ששמרה על המסורת היהודית שלה לאורך כל השנים בקנאות. הפלשמורה, הם צאצאים של ביתא ישראל שעברו לחץ מצד שכניהם הנוצרים, וחלקם התבוללו לצערינו, קצת כמו אנוסי ספרד, או חלק מעולי רוסיה שיש חוסר בהירות לגבי שורשיהם היהודים.
אבל אנחנו מתייחסים אל הקהילה כמאוחדת ומשתדלים שלא לייצר הפרדה, מה גם שרבים מהם מתקרבים לצור מחצבתם בעוצמה רבה בימים אלו.
ניתן לומר שמתוך כמאה אלף עולים מאתיופיה לישראל, כמחצית משתייכים לביתא ישראל ומחצית לפלשמורה.

ובכן לשאלה שמבלבלת רבים, הקהילה האתיופית היא קהילת גרים או יהודים לכתחילה?

הרב בלאי: לפי פסיקת מרן הרב עובדיה, יהודי אתיופיה צריכים גיור לחומרא בלבד, יש בזה שיטות נוספות, אבל זה העיקר וכך אנחנו נוהגים. אך יש כאלו בעדה הנמנעים מגיור לחומרא, ויש כאלו הדורשים מבני העדה גיור רגיל.
כבעל תשובה, איפה חוויתם יותר גזענות אצל החרדים או החילונים?
הרב טגניה: לצערי אצל החרדים הרבה יותר.
הרב בלאי: כואב לי לומר את זה כי אני חלק מהציבור החרדי ומחובר אליו, אבל הציבור שמקבל אותנו בצורה הכי טובה זה הדתיים לאומיים, גם במוסדות, וגם בשידוכין. הציבור החילוני גם בצורה סבירה יחסית, הכי קשה זה בקרב החרדים, שם לצערי הרב מאוד אנחנו נתקלים בגזענות הכי חמורה.

במה היא מתבטאת הגזענות?

הרב טגניה: בעיקר בקבלה למוסדות, אנחנו צריכים להילחם שיקבלו אותנו למוסדות חינוך.
הרב בלאי: נכון, אתה היית הוכרחת להביא הורים אתיופים ולתבוע ולדרוש מתלמודי תורה ספרדיים, שיכניסו את הילדים שלנו אליהם, זה כואב, מה שעשו האשכנזים לספרדים עם המכסות, עכשיו הספרדים עושים לנו האתיופים.

•••

במסגרת סקר של מכון ''נתוני אמת" עבור כיכר השבת בדקנו את הסיבות לגזענות, ואת הרמות שלה בקרב מגזרים שונים בחברה החרדית.

מהנתונים עולה כי למרות שרק כ-18 אחוזים מהציבור מודה שיש לו תחושות גזעניות כלפי עולי אתיופיה, חלק גדול יותר מראה סימנים של גזענות, בעיקר בכל הנוגע ליחסי קירבה לקהילה, כגון שכנות, לימודים משותפים, ובעיקר סירוב לשידוכים עם בני העדה.

הגורם המרכזי עליו הצביעו המשיבים כסיבה לגזענות, הוא הצבע השונה, והגורם המשפיע ביותר על הפחתת הגזענות, היא היכרות קרובה עם בני העדה האתיופית.

בנוסף המגזר הספרדי מחזיק בעמדות פחות גזעניות כלפי העדה האתיופית, אך המגזרים הליטאי והחסידי, מחזיקים בעמדה גזענית יותר באופן מובהק.

דבר שיכול לאשש את הסיבות לגזענות כפי שעלו בנתוני המחקר, דהיינו היכרות קרובה והבדלי הצבע, בשניהם הציבור הספרדי קרוב יותר לזה האתיופי.

ומכאן אולי סלולה הדרך, לשיפור עתידי, להתעלם מהבדלים חיצוניים ולא מהותיים, ולנסות להכיר וללמוד על הקהילה האתיופית מקרוב ובאופן אישי.


חג סיגד שמח לכל החוגגים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר