הדרשן במסר מאלף

קרבות באוקראינה: איך נחזק את יהודי המדינה ואת המנהיגים?

המלחמה מדאיגה את העולם כולו • הדרשן הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון בדברים מיוחדים לנוכח המצב. על יהדות אוקראינה בהיבט היסטורי, ועל הדרך בה נוכל לסייע למנהיגים (יהדות)

הרב ג'ייקובסון (צילום: ללא קרדיט)

הדרשן הנודע מארה"ב, הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון, מגיש מסר מיוחד לנוכח המצב באוקראינה, בו הוא מתאר את עוז הרוח של יהודי אוקראינה ומנהיגיהם, מספר על ההיסטוריה היהודית באוקראינה ומעורר באמונה לנוכח המצב.

"ברגעים של בלבול, חושך ופחד", פותח רבי יוסף יצחק, "צריך גם לשים לב לאירועים מעוררי השראה עמוקה.

"שוחחתי עם חמשה מנהיגים יהודים, שלוחי חב"ד באוקראינה, שבנו ומנהיגים קהילות בעיירות אודסה, חרקוב, מריופיל, סומי, צ'רניגוב.

"סיפרו לי על השבת הקשה, והימים לפני זה ולאחרי זה, פצצות במשך היום והלילה, התפילות, הסעודות, הניגונים והריקודים במרתפים, במקלטים המגונים.

"יש באוקראינה היום 183 שלוחי חב"ד, כלומר משפחות, אבא ואמא וילדים, בנו עשרות קהילות ישראל לשם ולתפארת, פזורים בשלושים וחמש עיירות, כולם אזרחי ישראל או ארצות הברית.

"שאלתי אותם: כמה מהשלוחים והשלוחות עזבו את אוקראינה בימים והשבועות האחרונים?

"התשובה הדהימה אותי: אף אחד לא עזב! הם החליטו שנשארים עם קהילותיהם, דואגים להם ולכל צרכיהם, הפיזיים והרגשיים, לאוכל ולמקלט.

"דיברתי עם אחד מהשלוחים באודסה, רבי מענדל מוסקוביץ, שאלתי אותו: אתה נשמע רגוע. וענה: כל מה שלמדתי במשך כל ימי חיי זה היה עבור תקופה זו. כל התורה שלמדתי עשרות שנים על אמונה, על אומץ, על אהבת ישראל, על בטחון, על מנהיגות, על שלוה פנימית, על איכפתיות – הכל היה עבור רגעים אלה. הוא אומר לי: נכון, זה קשה מאוד, אבל כשאתה מכיר ומודע למשימה והשליחות שלך בחיים, אתה רגוע. יש כאן שלש מאות וחמשים אלף יהודים באוקראינה, איך נעזוב אותם?!

"השליח של חב"ד בצ'רינגוב סיפר לי מהמקלט שלו שיש חוסר באוכל. הוא ממתין לקמח מהרחיים, שעועית. שעורים".

אוקראינה בעומק ליבנו

"יהדות אוקראינה נוגעת בנו, בכל אחד מאתנו, בעומק הלב", ממשיך הרב ג'ייקובסון, "מכל הגלויות סבלה יהדות אוקראינה סבל אחר סבל. אין קהילה או מדינה אחת בעולם בה סבלו כל כך כמו באוקראינה. כל סנטימטר באוקראינה רווי דם יהודי. יהודים חיים שם כמעט אלף שנה וברוב הדורות עם שנאת ישראל ואנטשימיות נוראה".

הרב ג'ייקובסון מפרט ומתאר את הסבל שעברו היהודים החל משנות ת"ח ת"ט, כאשר נרצחו כשלש מאות אלף יהודים על ידי הקוזקים; הפרעות של תרכ"ח; הפרעות הנוראיות של 1881, לאחרי הריגת אלכסנדר השני, היו נוראות; מלחמת האזרחים לאחרי המהפיכה בשנת 1917 שגבתה מאה אלף קרבנות; ועד לשואה הנוראה, כאשר מיליון ושש מאות אלף יהודים נרצחו ביריות.

"ומאידך, מאוקראינה יצא אור גדול כל כך. ענקי הרוח, גדולי הדורות של עם ישראל גם נולדו וגדלו ויצאו מאוקראינה, שהשפיעו על עם היהודי לדורותיהם.

שני המאורות הגדולים שהאירו את עם ישראל ושינו את העולם גם נולדו באוקראינה – רבי ישראל בעל שם טוב נולד וגדל באוקראינה. אוקראינה היא ערש החסידות. גדולי ומאורי החסידות שהפיחו רוח חיים חדש בעם היהודי, זה ביצבץ וצמח מאוקראינה. הבעש"ט, תלמידו המגיד ממעזריטש, נכדו רבי נחמן מברסלב ועוד הרבה צדיקים קדושים, טהורים, בעלי רוח, נשמות גדולות.

"גם בדורנו – הרבי מליובאוויטש ששינה את פני העולם היהודי נולד וגדל באוקראינה.

"הבעש"ט והרבי מליובאוויטש, שני המאורות הגדולים, יש בהם צד השווה: לאחרי אלפי שנות גלות, אלפי שנות חושך ועלטה, בלבול, הפיחו רוח של תקוה ואומץ בתוך העם המדוכא, מודעות של גאולה פנימית בתוך כנסת ישראל הדוויה, הבעירו את נשמת האומה, ואת לב העם היהודי, ולימדו את כולם שהרוע הוא הקליפה החיצונית של האדם והעולם, כי הפנימיות מלאה טוב, זוהר, אור, תענוג, קדושה, טהרה. הם לימדו שהכבלים הכי חזקים של החיים זה האמונה העיוורת שאני לא מיוחד ודבוק בכל רגע ורגע עם הקב"ה, עם האין-סוף, עם הקב"ה".

תחיית המתים

"ואכן, לאחרי נפילת הקומניזם היתה פה תחיית המתים. העצמות היבשות חזרו לתחיה.

"מאות שלוחי חב"ד, ורבנים ומנהיגים מארגונים וקבוצות שונות ונפלאות של העם הנפלא שלנו, יצרו פה קהילות לשם ולתפארת. בתי ספר, גני ילדים, מוסדות לקשישים, לבני נוער, בתי כנסיות, מקוואות, מחנות קיץ, תוכניות לכל הגילים, בפרט בשבתות וחגים.

והיום גם ראש הממשלה יהודי. ולדימיר זלנסקי. שסבא שלו הלך עם שלושה אחים למלחמה. רק הוא שרד. סבתא ברחה מאוקריינה וחזרו לאחרי השואה.

השלוחים אמרו לי שבמשך עשר השנים האחרונות המצב השתפר בהרבה באוקראינה מבחינת היחס ליהודים. בנו קהילות לתפארת ומגוונות לשם ולתפארת, בפרט שזלנסקי כפי שמספרים לי גאה ביהדותו ותומך בישראל".

עם ישראל - גוף אחד

"בתקופה כזו אני נזכר מה שזכיתי לשמוע כמה וכמה פעמים מהרבי מליובאוויטש, שציטט את התלמוד ירושלמי – שעם ישראל הוא כמו גוף אחד. אורגניזם יחיד ומיוחד. כמו שבהתעמלות מחזקים אבר אחד וזה משפיע על כל הגוף כולו. כי מהלך הדם עובר דרך כל האברים והגדים, והעצבים והמוח מקשרים את כל הגוף לחטיבה אחת ויחידה.

"והרבי אמר: אם אני רוצה לחזק יהודי שנמצא ביבשת אחרת, מדינה אחרת, מצב אחר, אני שואל איך אני יכול לעזור לו? הוא במדינה אחרת. הוא אומר: זה בדיוק כמו בגוף. כשמחזקים חלק אחד בגוף, כל השאר מתחזק. כמו בהתעמלות. כשאנו מתחזקים בתפילה. בלימוד התורה. בקיום המצוות. במעשים טובים. במצוות. באהבת ישראל, באחדות ישראל. זה מחזק את כל העם ונותן השראה וחיזוק ליהדות אוקראינה במודע ותת-מודע, בהכרה ותת הכרה.

"וכמובן זה הזמן לתמוך. לתמוך ברוחניות ולתמוך כספית, בגשמיות, ב350,000 אחינו ואחיותינו שנמצאים במצב קשה זה באוקראינה.

"ולכל השלוחים והמנהיגים שנשארו ונשארים ומעודדים את הקהילות, אנו אומרים לכם: עם ישראל גאה בכם, חזקו ואמצו, אנו חושבים עליכם. אוהבים אתכם. מחזקים ידיכם. מתפללים עליכם.

"איזו אכפתיות! העוצמה, האמונה, הביטחון, המנהיגות מעניקים לכולנו השראה".

אסור לסמוך על העולם

את משאו מסיים הרב ג'ייקובסון בשני מסרים חשובים. הראשון הוא שהמצב הנוכחי מלמד אותנו לאן אגו יכול להביא אדם, לאיזה שפל יכול להידרדר אדם, אף אם הוא חכם.

המסר השני הוא שבמשך שנים אומרים לנו שאילו רק נמסר שטחים מארץ ישראל, ישרור שלום והעולם כולו יגבה אותנו – האו"ם, מעצמות העל. המציאות הנוכחית, כאשר כל העולם אינו יודע מה לעשות לנוכח כניסת רוסיה לאוקראינה, מוכיחה ש"אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלקנו נזכיר", אבל אין סומכין על הנס, כפי שאומרת הגמרא, והבא להרגך השכם להרגו. עם ישראל צריך להיות חזק מבחינה רוחנית ופיזית".

לסיום, משתף הרב ג'ייקובסון בסיפור מופלא על הבעש"ט הק' ועל בטחון ואמונה מוחלטים בהשי"ת.

צפו בדברים המלאים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר