פרשנות מרתקת

שנה להתנקשות בסולימאני; איראן מאיימת

איראן מעצימה היום את המתח באזור, על ידי הודעת הדובר, כי ארצו החלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז, נדמה כי דרוש רק גפרור אחד על מנת להצית תבערה גדולה (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
סולימאני, עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה (צילום ארכיון: מתוך פייסבוק)

על רקע המתיחות הגבוהה במפרץ הפרסי סביב יום השנה להתנקשות בקאסם סולמאני, מודיעה איראן כי היא החלה להעשיר אורניום לדרגת 20% בפעם האחרונה שאיראן העשירה אורניום ברמה הזאת ישראל התכוננה למתקפה על מתקני הגרעין.

בעוד האווירה במזרח התיכון אפופה אדי דלק, איראן מעצימה היום את המתח על ידי הודעת דובר ממשלת איראן כי ארצו החלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז, נדמה כי דרוש רק גפרור אחד על מנת להצית תבערה גדולה.

כזכור, לאחר חיסולו של מדען הגרעין האיראני פאח'ריזאדה לפני כחודש, העביר הפרלמנט האיראני החלטה להגביר את רמת העשרת האורניום, תחילה ספג המהלך התנגדות בקרב הממשל האיראני לאור הרצון להימנע מהסלמת האווירה בשלהי כהונתו של טראמפ לאור ציפייתה של איראן לחתימת הסכם גרעין חדש עם הנשיא-הנבחר ביידן.

בפועל ידם של התומכים בהעשרה על העליונה, והמהלך המסוכן יצא אל הפועל, כך מאשרים גם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

לפי הסוכנות, אורניום המועשר מעל ל-20 אחוז מוגדר כשימוש לצורך צבאי. במסגרת ההסכם שנחתם עם איראן נאסר עליה להעשיר אורניום לרמה 3.67 אחוז. למעשה הפרה איראן את ההסכם בעבר לאחר פרישתה של ארה"ב מההסכם ב-2018 אז החלה להעשיר אורניום לרמה של 4.5 אחוז, כך שההפרה הנוכחית של ההסכם היא החמורה ביותר.

לפני כשבועיים פורסם תצלום אוויר המתעד בנייה תת קרקעית באתר בו החלו היום בהעשרה המוגברת בפורדו, לא ברור אם יש קשר למהלך האיראני הנוכחי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר היום כי "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית, ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

שר המודיעין אלי כהן, מסר "הודעת איראן כי תעשיר אורניום לרמה של 20% היא עוד הפרה בוטה של הסכם הגרעין, שמעידה כי משטר הטרור בטהרן ממשיך לשקר ולדהור לנשק גרעיני. רק מדיניות נחושה של הנשיא הנכנס ביידן, והמשך הסנקציות, ישמרו על היציבות ויקדמו מהלכים מדיניים. ישראל מצדה לעולם לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני!"

האיחוד האירופי שמבחינתו ההסכם עדיין תקף, הודיע היום כי יהיו להחלטה האיראנית "השלכות משמעותיות"
ככל הנראה על רקע המתיחות דווח היום כי טראמפ החליט להשאיר את נושאת המטוסים האמריקאית "נימיץ" ששהתה באזור המפרץ הפרסי כהרתעה מפני תוקפנות איראנית.

ההחלטה של טראמפ הקבלה, למרות שלפני כמה ימים הורה מזכיר ההגנה האמריקאי בניסיון להרגיע את המתיחות, קיבלה אניית המלחמה פקודה להתפנות מהאזור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר