ריאיון נדיר

שר בכיר ב'טליבאן' - מתחנן למערב: "טעינו, תנו לנו צ'אנס"

שר החוץ החדש של אפגניסטן פנה למנהיגי ארה"ב ומדינות המערב, וביקש 'רחמנות וחמלה' והסרת הסנקציות • "עשינו כמה טעויות - אבל מיום ליום אנחנו נתקדם ונצבור עוד ניסיון" (העולם הערבי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
שר החוץ מוטאקי (צילום מסך מתוך YouTube)

באורח נדיר, שר בכיר בממשלת הטליבאן שהשתלטה על אפגניסטן מתחנן בפני המערב ומבקש מהם 'רחמנות וחמלה' - זאת בראיון טלוויזיה אמש (ראשון).

מי שאמר את הדברים, בראיון לסוכנות הידיעות הגדולה בעולם AP שבסיסה בניו יורק, הוא אמיר חאן מוטאקי - שר החוץ האפגני החדש. מאז השתלטות הארגון שבו הוא נחשב בכיר, ניסה מוטאקי לשקם את תדמית ארגונו בעיני מדינות המערב, ולקיים איתן יחסים כלשהם.

מתוך בניין משרד החוץ בלב הבירה קאבול, טען מוטאקי כי מדיניות ארגונו השתנתה מאז הפעם האחרונה שבה שלט באפגניסטן, וכי עתה מאמין הטליבאן בחינוך ותעסוקה של נשים.

מטרתו העיקרית של הראיון, היה לבקש ממעצמות המערב לבטל את הסנקציות שהושתו על הממשל החדש. כך למשל, כ-10 מיליארד דולרים בדמות תקציבים אמריקניים ואחרים, מעוכבים כעת - ואינם מועברים לקאבול בשל הסנקציות על ארגון הטרור.

לוחם טליבאן (צילום: Shutterstock)

בראיון טען השר כי "לסנקציות נגד אפגניסטן לא תהיה כל תועלת. אין לאף אחד עניין לערער את יציבות המדינה או הממשלה".

באשר למהלך של הארגון שעורר את זעם המערב, שבמסגרתו אולצו בנות ונשים באפגניסטן להישאר בבית ונאסר עליהן לעסוק בשוק העבודה או ללמוד במוסדות החינוך, אמר מוטאקי כי הארגון ישיב אותן לשוק ולחינוך - אך הדבר יארך זמן, שכן יש צורך ביצירת הפרדה מגדרית בהתאם לחוקי האיסלאם.

"התקדמנו בממשל ובפוליטיקה, כמו גם באינטראקציה עם האומה האפגנית ועם העולם", טען. "מיום ליום נצבור יותר ניסיון ונתקדם יותר".

לשאלת המראיין, אם הארגון כה נאור - מדוע היתה בריחה המונית וניסיון לעלותעל מטוסים ברגע שעלה לשלטון, ענה השר בעקשנות: "העוני והחלום לחיים טובים יותר הובילו אותם לנסות להימלט לארה"ב. לא היה פחד".

קרית הממשלה במרכז קאבול (צילום: Shutterstock)

השר הודה כי "בחודשים הראשונים עשינו טעויות, אך אנו עובדים על רפורמות נוספות לתועלת האומה". הוא לא פירט מה היו הטעויות, ומהן הרפורמות.

כחלק מהתדמית הידידותית שהוא מנסה לקדם, טען מוטאקי כי אין לארגון כל בעיה עם ארצות הברית או מדינות המערב שהחרימו את הטליבאן. לדבריו, "אמריקה תשנה, לאט לאט, את יחסה כלפי הטליבאן".

השר סיים את הראיון במסר לוושינגטון: "את הנקודה האחרונה שלי אני רוצה להפנות לאמריקה, לאומה האמריקנית: אתם אומה גדולה ודגולה, וחייבת להיות לכם מספיק סבלנות ולב גדול בזמן שאתם קובעים מדיניות באשר לאפגניסטן, המבוססת על כללים בינלאומיים והדחה, לצמצם את הפערים ולקצר את המרחק בינינו ולבחור ביחסים טובים עם אפגניסטן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר