משא ומתן נדיר במזרח התיכון

הסכם חשאי: העברת נפט מאיראן לסוריה במעורבות ישראל

לקראת חידוש השיחות על הסכם הגרעין, ורגע לפני ביקורו של ג'ו ביידן, ישראל מאפשרת העברת נפט מאיראן לסוריה, ומתנה את המעבר בפיקוח אמריקני • מזהירה: לא נעמוד מנגד אם יועבר נשק (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
מכלית נפט בלב ים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הסכם משולש וחריג מאוד במזרח התיכון: ישראל מעורבת במעבר נפט מאיראן לסוריה ובוחנת לאפשר את המעבר בזמן הקרוב. כך לפי חשיפת ניר דבורי אמש, בחדשות 12.

מדובר בהסכם הנעשה לקראת חידוש השיחות על הסכם הגרעין, במסגרתו ארצות הברית בוחנת לאפשר לאיראן נתיב של העברת נפט - כחלק ממגוון הקלות למדינת האייתוללות בדרך לשולחן המשא ומתן.

ישראל, לפי הדיווח, מעורבת מאוד בנתיב העברת הנפט, ומסכימה לו בתנאי שיהיה פיקוח אמריקני, שקיפות איראנית ווידוא כי בנתיב יעבור רק נפט ולא אמצעי לחימה. 3 מכליות של נפט כבר עושות את דרכן מאיראן לסוריה דרך המעבר.

בעבר הועברו דרך הנתיב אמצעי לחימה, על כך ישראל העבירה מסר ברור וכן אזהרה, כן לאמריקנים והן לאיראנים, כי לא תעמוד מנגד אם כך יתרחש גם הפעם. לדברי ישראל ישנו צורך פיקוח ובהוכחות לכך שרק נפט עובר במעבר.

אתמול דווח בעיתון הנחשב 'וול סטרייט ג'ורנל' כי ארצות הברית יזמה וביצעה פגישה סודית במצרים יחד עם מפקדי צבאות של מדינות ערביות שונות וכן עם הרמטכ"ל כוכבי. על פי הדיווח בעיתון, הרמטכ"ל כוכבי נפגש בין היתר עם עמיתו הרמטכ"ל הסעודי ונציגי צבא מקטאר, ירדן, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות.

במהלך סבב הפגישות, כך על פי הדיווח, השתתף הקצין בדימוס פרנק מקנזי כנציגה של ארצות הברית. הפגישה באה ברקע הסכמי אבהרם ובכדי לנסות ולמצוא דרך להילחם בתופעת כלי הטייס הלא מאוישים - כטב"מים, וכן בצל הטילים האיראנים.

היום בבחריין צפויה להתקיים פסגת המשך אחרי 'פסגת הנגב' בהשתתפות מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז לצד נציגים משאר מדינות 'פורום הנגב' - ארה"ב, איחוד האמירויות, מרוקו ומצרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר