חלום הדירה מתרחק

בנק ישראל מזהיר מפני ירידת מחירי הדירות

בבנק ישראל מעוניינים לשמור על רמת המחירים הגבוהה של הדירות וזאת במטרה למנוע זעזועים בשוק הפיננסי על חשבון שמירה על יוקר הדיור המאמיר ב-120% תוך עשור (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מחכים שמחירי הדירות ירדו? תשכחו מזה. בנק ישראל מזהיר כי הציבור, הבנקים והמוסדות הפיננסיים חשופים לסיכון הנשקף מירידות חדות במחירי הדירות. במסגרת הדו"ח החצי־שנתי של יציבות המערכת הפיננסית, צוין כי עלייה בריבית תגדיל סיכון לחדלות פירעון של רוכשי דירות ונוטלי משכנתאות, במיוחד של זוגות צעירים מהעשירונים התחתונים.

דו"ח היציבות החצי־שנתי מתייחס למחצית השנייה של 2016 ומועד פרסומו נקבע מראש. מחברי הדו"ח מזהירים מהמשך עליית מחירי הדירות ומסמנים עקב כך את הירידה במחירי הדירות כגורם סיכון מרכזי לגופים הפיננסיים. "מאחר שסביבת הריביות נמוכה כבר תקופה ממושכת - מדיניות נחוצה לנוכח ההתפתחויות המאקרו־כלכליות - ומאחר שיש לה השפעה מתמשכת על מחירי הנכסים, הציבור והמוסדות הפיננסיים חשופים לסיכון הנשקף מירידות חדות במחיריהם של הדירות ושל הנכסים הפיננסיים", נכתב בדו"ח.

עוד לפי הדו"ח, הירידות המדוברות עלולות להתרחש אם משקים מרכזיים בעולם יגלשו למיתון נוסף, או שתתערער יציבותם הפיננסית, מה שעלול להדביק גם את המשק הישראלי. גם החמרה במצבה הגיאופוליטי של ישראל עלולה להוביל לעלייה בפרמיית הסיכון של המשק, או אם זעזועים יובילו לירידה משמעותית בהכנסה הפנויה של משקי הבית.

"הסיכון הנשקף מירידות חדות במחירי הדירות נובע מכך שהבנקים מתאפיינים בחשיפה גבוהה למשכנתאות ולאשראי לענף הבינוי והנדל"ן, כמו גם לאשראי הצרכני, המתואם עם סוגי אשראי אלו", צוין בדו"ח.

עוד נכתב כי "ירידה חדה במחירי הנכסים עלולה להתגלגל לצמצום הפעילות והצריכה, תהליך שעלול לפגוע בכלכלת ישראל כולה. פגיעה כזאת עלולה להקשות על לווי המשכנתאות לעמוד בהחזרי המשכנתא או למכור את הנכסים, כדי להתגבר על קושי בהחזר".

בדו"ח מודגש כי אם הכנסת משקי הבית לא תשתנה, ואם הריבית על המשכנתאות תוסיף לעלות ומחירי הדירות ימשיכו להאמיר - שיעור ההחזר מההכנסה יעלה, מה שעלול לערער את יציבותם הפיננסית של משקי הבית.

"אם לתרחיש זה תתלווה עלייה בריבית בנק ישראל, יגדל הסיכון לחדלות פירעון של הלווים, במיוחד אם הם משתייכים לעשירונים התחתונים, משום שלווים אלה חשופים יותר לאבטלה ולריבית המשתנה הלא צמודה", נכתב בדו"ח.
בדו"ח יש גם בשורות טובות לבנקים שכמובן ממשיכים לצבור הון, ולשמור על רווחיות ורמת מינוף נאותה כשהאזרחים נאנקים תחת יוקר המחייה.

יצוין, כי לפי הנתונים של בנק ישראל, ריבית המשכנתאות התייקרה כבר ב־1.5% במצטבר בשנה וחצי האחרונות, מה שהביא להכבדת נטל החזרי המשכנתא בעוד 900 שקלים לחודש. כמו כן, מחירי הדירות זינקו בעוד 8% בשנת 2016 והשלימו עליית מחירים כוללת של כ־120% בעשור האחרון מאז 2007.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר