על חד פעמי וחרדים

מס ה'חד פעמי' לא יפתור את הבעיה // דעה

האם גזירותיו של ליברמן באים מתוך דאגה לאיכות הסביבה, ומה הסיבה שהמס על מוצרים חד פעמיים לא יפתרו את הבעיה. וגם - על ההכנות רגע לפני עליית המחירים (טור דעה)

משה מנס | כיכר השבת |
מדפי החד פעמי בסופרמרקטים, הבוקר (צילום: חיים גולדברג כיכר השבת)

נכון לעכשיו: מס חד הפעמי של ליברמן, גרם להצפת השוק בכמות עצומה של מוצרי חד פעמי. הבעיה: גם כשזה יכנס לתוקף זה לא באמת יפתור את הבעיה.

אבל רגע לפני שאסביר ואוכיח. רק אבהיר שלי אישית חשובה הסוגיה של השמירה על איכות הסביבה. בכל פעם שאני צולל אני פוגש את הזיהום בים, ואני מבין את הטרגדיה הסביבתית עצומה שאנחנו גורמים לעצמנו. היו לי על כך דיונים אין ספור ובעבר בעקבות פניה שלי לאדם שמשליך את פסולת הבניה שלו לרשות הרבים (או שאפנה לרשויות) הוא כתב לי שאני "ידוע כ0מולני יפה נפש שדואג לצבים יותר מאשר לבני אדם" נו נו.

אז הנה קצת רקע ועוד טיפה הכללה על חרדים וחד פעמי:

החרדי הממוצע הוא צרכן העל של מוצרי החד פעמי. יש לו בלי עין הרע משפחה גדולה, יש גם קצת ענייני כשרות. החד פעמי מקל לו על החיים בצורה משמעותית. זה לא 4 כוסות וצלחות לשטוף - זה תשע נפשות! כך שזה מקל לו על החיים בצורה משמעותית.

מה לעשות ויש פלח מסויים במגזר שהסוגיה של איכות הסביבה פחות מטרידה אותו. זה בדרך כלל גם אלו שיש לו משפחה גדולה ופחות אמצעים. ככה זה שעסוקים בחיים עצמם לפני הדאגה לאיכות. תאוריית הצרכים של מאסלו מלמדת אותנו שככל שהאדם רגוע ומסופק לגבי הצרכים הבסיסיים שלו כך יש לו זמן לשאר.

ערימת הפסולת שהוצאנו במהלך אימון יחידת הצלילה של זק"א ת"א. זה כלל המון פלסטיקה. (ליהי פליישר)

עכשיו, אם תצאו לרחוב ותעשו משאל - בדיוק כמו שעושה שלומי מלוביצקי המוכשר בתוכנית הכלכלית של כיכר השבת - תגלו שאחוז נכבד מהנשאלים יענו ש"גזירת החד פעמי" נעשתה כדי לפגוע בציבור החרדי. "לא איכות ולא סביבה, הכל עניין של רדיפה".

התוצאה: מוצאים את הדרך להתמודד עם הגזירות. הנה תראו את התמונה שצילמתי הבוקר במודיעין עילית, מכירת ענק של חד פעמי. כמו עוד מכירות רבות המתקיימות בעיר. 5 חבילות כוסות ח"פ ב 10 שקל. צלחות / קערות מרק- 4 חבילות ב 10 שח. גם יעלו המיסים, אנשים ימצאו את הדרך להשיג בזול.

אגב, זאת הזדמנות להצביע על תופעה נפלאה של מכירות רחוב. ארגונים שונים עושים מכירות רחוב בהם אנשים עושים הזמנה טלפונית - ובשעה מסויימת כל השכונה מגיעה לקחת את המוצרים שהם הזמינו. זה זול יותר כי חוסכים עלויות של מיקום אחסון, פרסום. מדובר על מכירות בהיקפים של מיליארדים. כשכל ילדי השכונה מביאים את הדברים הביתה.

מכירת חד פעמי שצילמתי הבוקר במודיעין עילית (משה מנס)

אז מה אני מציע? הסברה!

בגדול, החרדי הוא אידיאליסט שמוכן לוותר על הנוחות שלו בשביל דברים שהוא מאמין בהם. אם הוא היה משוכנע שהפחתת השימוש החד פעמי היא ציווי הבורא של "תן דעתך שלא תחריב את עולמי" (קהלת רבה פרשה ז) הוא היה עושה את זה גם אם החד פעמי היה חינם. אממה, יש פחות מודעות וידיעה בעניין. ובעיני, העלאת מיסים לא באמת תעבוד במקרה הזה.

ובמאמר המוסגר, אני אישית בקושי משתמש בחד פעמי בבית. זה התחיל בכלל משיגעון של אחד הילדים שבשבת אחת לא הסכים להשתמש בצלחת רגילה. ואז נפל לי האסימון שאני מגדל ילדים מפונקים סתם, אז התעקשתי על מעבר לרב פעמי. ואגב, כשאני הייתי ילד הייתה לנו תורנות שטיפת כלים. זה זכור לי כדבר נהדר - לפחות יותר מתורנות של זריקת הזבל. אז יאללה באופן חד פעמי אני מבקש מכולם להשתמש רק ברב פעמי ולשמור על הסביבה. כזה אני - ידוע כ0מולני יפה נפש שדואג לצבים יותר מאשר לבני אדם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר