אופטימיים יותר משלמים יותר

המחירים עולים, אנחנו משלמים יותר אבל מרוויחים פחות, ועדיין אנחנו מאמינים שמצבינו הכלכלי יהיה טוב יותר. זה טוב לבריאות אך האם זה טוב לפרנסה? ואיך אופטימיות היתר שלנו מובילה אותנו לשקוע בקרקעיתו החמימה של האוברדפט? באו ללמוד איך להישאר אופטימיים בלי להפוך לפושטי יד.

שושי מילר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

אנחנו קמים בבוקר פותחים את העיתון (או את האינטרנט הכשר) ומוצפים בידיעות קשות: “אירן מאימת למחוק את ישראל" "מצבו של הרב אלישיב קשה מנשא" “ילדים נהרגו בתאונה", ואנחנו עדיין נשארים אופטימיים.

מדוע?

מחקרים מראים שאנשים אופטימיים עובדים יותר, מרוויחים יותר, הלחץ הנפשי שלהם קטן משמעותית משכניהם הפסימיים, ולכן הם גם בריאים יותר. אפילו חולי סרטן אופטימיים שורדים לזמן ארוך יותר. בקיצור משתלם מאוד להיות אופטימי.

נכון, אופטימיות היא מידה טובה אבל עודף ממנה עלול להוביל אתכם לאסון כלכלי.
על פי תוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת "בן גוריון" נראה כי אופטימיות יתר, גורמת לאנשים להשליך את יהבם על המדינה, על מקום העבודה או על בני משפחה, שיכלכלו אותם לכשיצאו לפנסיה, מה שברוב המקרים מתברר כלא נכון, מכיוון, שהאחריות על החיסכון הפנסיוני היא על החוסך עצמו, ואם אותו קשיש לא חסך ל"יום שאחרי" לעתים קרובות ימצא את עצמו בחוסר כל.

החלטות כלכליות אופטימיות גרועות

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", שפורסם בינואר, מראה, כי על אף האטה במשק ועליית המחירים הצרכנים מאמינים כי מצבם הכלכלי האישי ישתפר.

האמונה כי המצב הכלכלי ישתפר מניעה אותנו להחלטות שגויות. אחרי שנים שגרנו בכוך שכור במרכז העיר מצאנו את דירת חלומותינו. אם אנחנו אופטימיים סיכוי סביר כי לקחנו משכנתא הגדולה על מידותינו, וברור מדוע, הרי מצבינו הכלכלי ישתפר, נקבל קידום בעבודה ובכלל "הקדוש ברוך הוא יעזור" ומה עם השתדלות? “יהיה טוב".

סטטיסטיקות שנערכו בנושא מראות כי הסיכונים לאסונות כלכלים אינם זניחים, יתכן כי הפיטורין הכואבים יתרחשו בדיוק בעת שהחזרי המשכנתא הגדולים על מידותינו מעיקים על העו"ש, ותוך חודשים ספורים אנחנו כבר בבעיה כלכלית. גם החשיבה החיובית שלנו בזמן שלקחנו את המשכנתא מסתבר שתתברר כמוטעת ומשם הדרך לגמ"ח קצרה.

גם הרצון שלנו לרכוש מוצר גורמת לנו להיות אופטימיים או בלשון פחות עדינה – לא רציונלים. אנחנו מאוד רוצים לשפץ את הדירה אז תמיד שנעשה את החישוב נמצא את העלויות נמוכות במיוחד "מוישי למה לא להוציא מרפסת זה עולה רק 5780 ש"ח".

אנחנו כורתים הסכמים ארוכי טווח בהתקשרויות עם חברות בלי לשים לב לתנאים הדרקוניים שחלים עלינו במידה ונפר את ההסכם, “אחרי הכל למה לחשוב שלילי מילא לא תחזור לנו הוראת הקבע".

בקיצור - אופטימיות היא צורה של מחסור ברציונליות.

איך נמנעים מהחלטות אופטימיות שגויות

אחרי הכל חשוב גם להישאר אופטימיים ככה נהיה בריאים יותר נרוויח יותר (ונוציא יותר) וכל הברכות יחולו על ראשנו.

אבל אנחנו רוצים גם להימנע מהחלטות שגויות שמקורן בחשיבה בלתי רציונלית, לכן חשוב להיות מודעים להחלטות שגויות שנעשו בעבר בגלל אופטימיות יתר. לאחר שאנחנו מודעים למקרה בו החלטתנו הייתה שגויה, ננתח את ההחלטה נבין מה היות גורמיה ונוכל להמנע בעתיד ממקרים כאלו ודומיהם.

השיטה שלעיל היא יקרה מאוד כי על כל החלטה שגויה אנחנו משלמים, לכן כדאי לשים לכם לכלל בזמן קניות לראות את הצד הגרוע. למשל, אם אתם לוקחים משכנתא בדקו את הרף המינימלי של ההכנסות שלכם, אם הסכום הקטן ביותר שתוכלו להכניס גם בעתות מצוקה הוא 8000 ש"ח עשו את החישוב כמה עולים לכם ההוצאות השוטפות, אם הסכום הפנוי לרכישת דירה הוא 1500 אל תקחו משכנתא גבוהה מסכום זה.

גם אם אתם ממש לא יכולים לראות את הרע בעולמו של הקב"ה, אם תיקחו את הזמן לפני כל החלטה או הסכם. ותקראו אותו היטב יצופו לכם השאלות הפשוטות שיחסכו לכם אלפי שקלים בעתיד. אם אתם מאוד רוצים את המוצר/נכס כדאי לכם לקחת פסק זמן גדול יותר בשביל להחליט.

בהצלחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר