מוצר נשלט

הוזלה בדרך? תיפתח תחרות בשוק הקטשופ

עד כה, שלטו בשוק הקטשופ בישראל - שמגלגל כ-220 מיליון שקלים בשנה - בעיקר החברות אוסם והיינץ. שינוי מזערי בצו הגנת הצרכן, עשוי לבשר על תחילתה של תחרות (כלכלה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תיקון לצו הגנת הצרכן, שקבע הגבלות על יבוא מוצרים תחת השם קטשופ, נחתם היום (רביעי) על ידי שר האוצר והכלכלה, משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן. טרם התיקון, קבע הצו דרישות ייחודיות אודות המרכיבים בתוך הקטשופ, שלמעשה היוו חסם יבוא משמעותי שמנע פתיחת תחרות הוגנת בשוק הקטשופ.

הצעד שנעשה היום, הוא בהמשך להמלצות הוועדה להגברת התחרות והסרת החסמים ביבוא ובמסגרת הצעדים שמבצע השנה משרד הכלכלה בתחום הסרת החסמים ביבוא. עד כה הצו כלל דרישות ייחודיות אודות המרכיבים בתוך הקטשופ, כגון דרישה למינימום 10 מעלות בריקס - מדד למדידת כמות המוצק בתוך הנוזל - בתכולה שמקורה בעגבניות, כידוע.

באיחוד האירופי או בארה"ב או בכל חקיקה או תקינה במדינות מפותחות אחרות אין דרישות שכאלו. לכן קיומן היווה חסם יבוא קריטי עבור מוצרי קטשופ שלא עומדים בתקן הישראלי אף שבתקינה בינלאומית הם כן עומדים, כאמור.

כידוע, שוק הקטשופ בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה. 69 אחוז מהשוק נשלט על ידי חברת אוסם, 27 אחוז על ידי חברת היינץ, אחוז אחד בידי שופרסל ועוד שלושה אחוזים בידי יצרניות קטנות ופחות מוכרות. ההיקף הכללי של שוק הקטשופ עומד היום על כ-220 מיליון ש"ח בשנה.

כמובן שכעת הציפייה בקרב מקבלי ההחלטות, היא שתיקון הצו יגביר את התחרות בשוק, יכניס חברות חדשות לשוק ולפחות יביא להגדלת הנתח של החברות האחרות ששליטתן כעת זניחה למדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר