יוקר המחייה 2022

הפרשן חושף שערורייה: למה כ"כ יקר פה?

נכון, בכל מדינות העולם יש לאחרונה התייקרויות, אך לטרפת המחירים בארץ הקודש, מסתבר יש סיבה אחרת, והיא חזירות הגובלת באי-חוקיות של יצרני מזון בינלאומיים שרואים בישראל "תרנגולת המטילה ביצי זהב", כך חשף הפרשן (חדשות)

בני סולומון | כיכר השבת |
קניות בסופרמרקט | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 )

יוקר המחייה בישראל הוא בלתי נתפס, ולמרות שבכל העולם יש בשנה האחרונה התייקרויות, עדיין, בישראל יקר הרבה יותר.

הפרשן של 'ידיעות אחרונות', נדב איל, חושף את אחת הסיבות המרכזיות שגורמות למחירים המטורפים בישראל. לדבריו, הוא שוחח עם גורמים בכירים שחשפו לו, כי היבואנים הגדולים בעולם מצאו את ישראל כ"תרנגולת המטילה ביצי זהב".

"אותם יבואנים", חשף הפרשן בטורו בעיתון והיום, ברדיו ללא הפסקה, "נאבקים במלוא העוז נגד ירידת המחירים ובמידה ורשתות מסוימות רוצות לשווק ברשתות שלהן ייבוא מקביל, אותם יצרנים מגיעים עם צ'ק שמן של כחצי מיליון שקלים לרשתות - כדי שלא ישווקו ייבוא מקביל - מה ש"חלילה" עלול לגרום לירידת מחירים".

מה הפתרונות? לדברי איל, "זה דבר לא חוקי והמדינה חייבת להתערב. הבעיה שישראל נמצאת במצב בעייתי, גם בגלל שאנחנו מדינת אי וגם בגלל השוק הריכוזי ששולט בישראל - כמה משפחות שולטות לנו על כל השוק. הדבר המטופש הזה שיש מוצרים שיש להם תקנים אמריקניים וקנדיים והם חייבים גם תקן ישראלי - זה אחד מהגורמים".

כפי שדווח מוקדם יותר היום, החל מהבוקר המחירים בשורה של מוצרי יסוד משתנים. מחיר החשמל עולה בכמעט 9 אחוזים, כך גם מחירי החלב שעולים כמעט ב-5 %. גם הרפורמה בתחבורה הציבורית והחוק לרכישה במזומן נכנסים לתוקף. מחירי הדלק, לראשונה אחרי חודשים ארוכים של עלייה רצופה, יורדים. 'כיכר השבת' עם הפירוט המלא על העלויות שמשתנות דרמטית הבוקר.

מחיר החשמל

רשות החשמל הודיעה כי החל מהיום עולה תעריף החשמל ב-8.6%. מדובר בעלייה ממותנת מעט מההתייקרות שעליה דובר והייתה אמורה לעמוד על 9.6%. הירידה הקטנה בעליית המחירים נזקפת לזכות השימוע הציבורי שנערך בשבועיים האחרונים. יחד עם זאת, עדיין מדובר בעלייה שעשויה לגרום לגל של העלאות מחירים שבהם השימוש בחשמל גבוה.

מרשות החשמל נמסר בשבוע שעבר: "המשך לשימוע שפורסם על ידה, החליטה רשות החשמל הערב על עדכון העלות המוכרת של חברת החשמל באופן שמעלה את התעריף לצרכן הביתי הממוצע בכ-8.6%. ההחלטה ממתנת מעט את העלייה שפורסמה בשימוע, זאת לאור צמצום מגבלת היתר הפליטה של יחידות הגז בתחנת הכוח אשכול, ומאמצים נוספים שייתכן ויבשילו לכדי צמצום מסוים של השימוש בפחם בטווח הקצר".

ברשות החשמל - שאינה כפופה לממשלה, הסבירו לפני כשבועיים וחצי את הרקע למהלך: "במחצית השנייה של 2021 החל משבר אנרגיה עולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים. הסיבות לתחילת המשבר היו מגוונות, אך הוא הוחרף עקב מלחמת רוסיה באוקראינה שהחלה ברבעון הראשון של שנת 2022. כתוצאה מכך מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות בעולם עלו משמעותית".

"בניגוד למדינות רבות בעולם", מסבירים ברשות, "ההשפעה של משבר האנרגיה על ישראל היא מוגבלת, מכיוון שמרבית הייצור מסתמך על גז, אך עדיין הוא מסתמך גם על פחם (23%), בשל כך, שבחודשים האחרונים המשיכו לזנק מחירי הפחם בשיעור של למעלה מ-140% ביחס למחיר עליו התבסס עדכון התעריף בתחילת השנה".

"בתחילת חודש יולי, הגיעה עליית המדדים והמחירים לגובה של כ-20% מהעלות שנלקחה בחשבון בתחילת השנה. על כן נוצר צורך לעדכן את התעריף לצרכן כבר באמצע השנה, על מנת לוודא כי לא נוצר פער משמעותי בין התעריף לעלויות בפועל".

"עם זאת, בשל המדיניות והפעולות המתוכננות לצמצום הייצור בפחם עד כדי הפסקה מלאה בסוף שנת 2025 ולאחר בחינת תרחישים שונים, החליטה הרשות לעדכן את העלות המוכרת בשיעור חלקי ולא במלוא ההתייקרות בפועל", הסבירו ברשות החשמל. יצוין, כי בשל הזינוק במחירי הפחם, מחיר החשמל היה אמור לעלות ב-15 אחוזים, אך ברשות החשמל החליטו לפרוס את ההתייקרות עד לשנת 2026.

מחירי החלב ועוד מוצרים

מחירי החלב עולים בשיעור של 4.9%. כך למשל מחיר לליטר חלב 3% בקרטון יעלה ל-6.23 שקלים, גבינה חצי קשה עמק (רגילה) 28% שומן תעלה 44.79 שקל לק"ג ועוד.

למרות זאת, משרדי החקלאות והאוצר המוחזקים על ידי שרים ממפלגת ישראל ביתנו בראשות איווט ליברמן, דווקא מתגאים בעליית המחירים וטוענים כי הצליחו למנוע עליה דרמטית יותר של 14%.

במקביל לעליית מחירי החלב בפיקוח, מחירי הגבינות היקרות דווקא יירדו משמעותית בעקבות ההחלטה לביטול המכס על ייבואם לישראל.

מחיר הדלק

מחירו של הדלק, כאמור, לראשונה אחרי חודשים ארוכים של עלייה רצופה, יורד באופן משמעותי. החל מהלילה המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.58 ש"ח לליטר, כאשר מדובר בירידה של 1.5 ש"ח מחודש קודם.

תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם. המחיר יתעדכן בחצות הלילה בין ראשון לשני.

חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה: "הירידה שנרשמה במחירי הבנזין החודש, הינה הירידה החדה ביותר בישראל בחודש אחד. הירידה הקודמת, בהיקף של שקל, הייתה בראשית הקורונה באפריל 2020. כמו כן, ירידה של 86 אגורות הייתה ב'משבר הסאבפריים' בשנת 2008".

"הסיבות המרכזיות לירידה הן קודם כל הפחתה במיסים, אשר נובעת מההחלטה על ירידה במס הבלו וירידה בהתאמה של מרכיבי המע"מ. כל אלו ירדו רק בחודש אוגוסט ויעלו חזרה בתחילת ספטמבר. הירידה במחיר הבנזין עצמו נמשכת לאורך כל החודש במחירי ובמוצרי הדלק בעולם. הירידה במחירי הבנזין הייתה המשמעותית ביותר ונובעת בין השאר מחששות בשווקים ממיתון והאטה בכלכלה העולמית, גם בגלל העלאות ריבית של הבנקים המרכזיים בעולם, בעקבות עליית מחירים וזינוק באינפלציה העולמית".

שירותים נוספים

גם חוק המזומן נכנס מהיום לתוקף, ובמסגרתו, במסגרת מלחמת רשות המיסים בשוק השחור בישראל, לא תתאפשר רכישה בבתי עסק בסכום של יותר מ-6000 שקלים במזומן. עד עתה מותר היה לשלם במזומן עד 11 אלף שקלים. עסקה בין שני אנשים פרטיים יהיה ניתן לבצע במזומן עד 15 אלף שקלים ולא עד 50 אלף כפי שהיה עד עתה.

גם הרפורמה בתחבורה הציבורית נכנסה הלילה לתוקף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר