האינפלציה דוהרת

יש בלימה במחירי הדיור? לא בערים הגדולות | כל הפרטים

שיא של 20 שנה: האינפלציה בשנת 2022 עמדה על שיעור חריג במיוחד - 5.3%. מדד תשומות הבניה ממשיך לזנק אולם ללא השפעה ממשית על מחירי הדיור. מחירי השכירות לעומת זאת, רושמים זינוק אדיר. כל הפרטים (כלכלה, חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
בלימה מסויימת במחירים. דירות בניה (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ראשון) את מדד המחירים לשנת 2022 והבשורות אינן מעודדות אם כי נרשמת בלימה מסויימת במחירי הדירות במרבית הערים בארץ. בתל אביב, ירושלים וחיפה המחירים ממשיכים לזנק כאשר ירושלים מובילה בזינוק מחירי הדירות בה.

מחירי הדירות בצפון רשמו ירידה קלה בחודשיים האחרונים של שנת 2022 בשיעור של כמעט 1% שלם, אולם בהשוואה לשנת 2021, מחירי הדירות מצפון מובילים את התייקרות הדירות במשק. סך הכל מחירי הדירות בצפון עלו בשנת 2022 בשיעור של 21.7%! במרכז וחיפה מחירי הדירות משלימים עלייה של 21% בתוך שנה, ירושלים משלימה עלייה של קרוב ל-16% ותל אביב רושמת עלייה של 18% במחירי הדירות.

אולם אם מסתכלים על המגמה של החודשיים האחרונים, הרי שבצפון כאמור נרשמה דווקא ירידה במחירים. גם במרכז נרשמת ירידה של כחצי אחוז לעומת ירושלים שרושמת עלייה של 2.4%. חיפה גם היא מזנקת בשיעור של קרוב ל-2%, לעומת ערי הדרום שרושמים ירידה במחירים בשיעור של 1.4%.

מחירי שכירות הדירה מזנקים גם הם בשיעור ניכר. בקרב שוכרים אשר ביקשו להאריך את חוזה השכירות בדירה בה הם כבר דרים נרשמת עלייה בשיעור של 4.4%, אולם בקרב השוכרים החדשים המבקשים לשכור דירה, הזינוק חד בהרבה - 8.2%... אם המצב מדאיג אתכם, תוכלו להתנחם בכך שמחירי ההלבשה וההנעלה רושמים ירידה כוללת בשיעור של 4.6%. עכשיו נשאר לכם לשכור מחסן לבגדים והנעליים שלכם. בהצלחה.

נשיא התאחדות התעשיינים אמר בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן: "עלייה זו מביאה את האינפלציה לרמה של 5.3% בחישוב שנתי, נתון הנמוך באופן משמעותי מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות. גם שיעורי העלייה במדדי המחירים מוכיחים כי המשק מראה ניצנים לבלימת האינפלציה במדד הנוכחי שנמוך משמעותית מהציפיות על פי יעדי בנק ישראל. משמעות הדבר היא שככל הנראה כבר עברנו את שיא עליות המחירים, ובנק ישראל הצליח במטרתו למתן את שיעור האינפלציה". כמו כן הוסיף נשיא ההתאחדות כי "כזכור, מגזין ה-Economist דירג את ישראל במקום הרביעי בדירוג "הכלכלות המצליחות" לשנת 2022. זאת בעיקר הודות לאינפלציה הנמוכה ביחס לעולם. אמנם בנק ישראל צופה צמיחה של 2.8% לשנת 2023, אולם גם צמיחה זו אינה מובטחת ואנו נמצאים במציאות שברירית שעלולה בכל רגע להחריף, ועל כן יש למנוע העלאות ריבית נוספות. יו"ר קרן המטבע הבינלאומית צופה כי שליש מהמדינות יכנסו למיתון בשנת 2023. החשש ממיתון קיים גם בקרב שותפות המסחר העיקריות של ישראל ולכן גם ישראל עלולה להיפגע. לכן הדבר הנכון לעשותו למען העסקים בישראל הוא להקל על המשק ולמנוע מחנק מימוני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר