שנת המס מסתיימת: מה מותר ומה אסור?

שנת המס 2010 עומדת לפני סיומה, מה מותר ומה מומלץ לעשות רגע לפני סיום השנה כדי לנצל את מלוא הטבות המס * הקדמת הוצאות, דחיית הכנסות, החזרי מס לשכירים, ניכויים, זיכויים וכל השאר * תכנון מס נכון מטרתו להקטין את תשלומי המס בדרך חוקית ולגיטימית. מדריך חובה

רו"ח שלמה רעני | כיכר השבת |

סוף שנת המס הוא מועד חשוב לתכנון חבות המס של הנישומים - עצמאיים ושכירים, תכנון מס נכון פרושו פעולות שניתן לבצע במהלך השנה ובסופה על מנת להקטין את חבות המס במסגרת החוק.

בפסקי דין של בתי המשפט בישראל נקבע כי זכותו של נישום לתכנן את עסקיו במטרה להקטין את חבות המס ובלבד שהעסקה אינה מנוגדת לדפוסים כלכליים מקובלים. במטרה להאבק בתכנוני מס אגרסיביים הוסמך שר האוצר לקבוע בתקנות רשימה של פעולות המהוות תכנון מס שחייבות בדיווח ובגילוי נאות

סעיף 216 (8) לפקודת מס הכנסה קובע כי אי דיווח על פעולה שהיא תכנון מס החייב בדיווח נחשב לעבירה פלילית שדינה שנת מאסר או קנס או שני העונשים כאחד.

הקדמת הוצאות ודחיית הכנסות

קיימות שתי שיטות לדיווח על הכנסות והוצאות - דיווח על בסיס מזומן המתייחס לתזרים המזומנים בפועל ודיווח על בסיס מצטבר המתייחס למועד ביצוע העסקה ללא קשר למועד התקבול או התשלום.

למדווחים על בסיס מזומן (בעלי מקצועות חופשיים ועסקים אשר אין ברשותם מלאי) יש אפשרות להקדים את הוצאותיהן ולדחות את הכנסותיהן בהתאם למועד ביצוע התשלום או התקבול אך הכל במבחן הסבירות וההיגיון. באשר לדחיית ההכנסה על ידי דחיית קבלת הכסף יש לשים לב כי לעיתים דחיית התקבול עלולה לגרום להפסד כלכלי לעסק.

שיעורי המס אצל חברות ואצל יחידים אמורים לרדת - בחברה יעמוד שיעור המס בשנת 2011 על 24% ואצל יחידים ירדו שיעורי המס בהדרגה עד לשיעור של 39% בשנת המס 2016. משמעות הדבר שדחיית ההכנסות לשנת 2011 תוביל להפחתת מס.

הפקדות לקופות גמל קצבתיות ולביטוחי חיים

שכיר ועצמאי או בן זוגם זכאים לקבל הטבות מס בגין הפקדות לקופות גמל קצבתיות ולביטוחי חיים. הטבות אלו מתורגמות בשני אופנים ניכוי וזיכוי. ניכוי זהו סכום המקטין את ההכנסה החייבת לפני חישוב המס ואילו זיכוי זהו סכום המקטין את תשלום המס. שכירים ועצמאיים יכולים ליהנות מהניכוי ומהזיכוי במלוא ההטבות וזאת בכפוף לשיעורים ולתקנות המצוינים בחוק.

לכן מומלץ להפקיד עד תום שנת המס סכומים עד לתקרות המזכות בהטבות מס מרביות.

קרנות השתלמות

תשלומים לקרן השתלמות מותרים לעצמאי עד 7% מההכנסה השנתית של העצמאי עד לתקרה של 17,010 ש"ח, ההוצאה המוכרת עבור ההפקדה בקרן השתלמות היא עד 4.5% מתקרת ההכנסה המזכה - עד לסכום של 10.935 ש"ח . אם קרן ההשתלמות היא עבור עובד שכיר אזי הניכוי אצל המעביד מותנה בכך שהעובד והמעביד מפקידים ביחס של 2.5% הפרשות העובד ו- 7.5% הפרשות המעביד עבור העובד.

קרן ההשתלמות הינה אחת הדרכים היחידות לחסוך לטווח בינוני ולקבל את סכום ההשקעה כסכום חד פעמי - הוני פטור ממס ובו זמנית ליהנות מהטבות המס הקבועות בחוק.

לכן מומלץ להפקיד עד סוף השנה סכומים עד לתקרה המזכה בהטבות מס מרביות.

החזרי מס לשכירים

שכירים שאינם חייבים בהגשת דוחות למס הכנסה זכאים לקבל החזרי מס בגין אירועים או פעולות שהתרחשו במהלך שנות המס 2009 - 2004.

קיימות סיבות רבות להחזרי מס כגון: קבלת נקודות זיכוי נוספות, עבודה לא רצופה במשך שנת מס אחת (סטודנטים, נשים בחופשת לידה, פנסיונרים וכיוצ"ב), עבודה נוספת, פיצויי פרישה, אבטלה, לידה, תשלומים לקופ"ג וביטוחי חיים, תרומות, חייל משוחרר, עולה חדש, מחלה קשה, ישוב ספר/פיתוח , חד הורי, תשלום מזונות , סיום לימודי תואר או מקצוע ועוד.

הזכאות להחזר מס מוגבלת ל- 6 שנים שקדמו להגשת הבקשה, לכן מומלץ להגיש בקשה להחזרי מס עד 31.12.2010 .

הקמת חברה בע"מ

שיעורי המס של חברה בע"מ נמצא במגמת ירידה ובשנת 2011 יעמוד על 24%. במקביל עלתה תקרת ההכנסה החייבת בביטוח לאומי. אי לכך מומלץ לבעלי הכנסות גבוהות (לאחר קבלת יעוץ מתאים) להתאגד כחברה בע"מ ובכך לחסוך המס הכנסה ובביטוח לאומי, כמו כן התאגדות כחברה בע"מ מאפשרת תכנוני מס רבים.

יודגש כי בית המשפט קבע שלנישום יש זכות לפעול במסגרת חברה בע"מ גם אם התוצאה היא הפחתת מס.

יש לציין כי מבחינה משפטית יש לחברה בע"מ יתרון משמעותי בשך אחריותם המוגבלת של בעלי מניות.

(הכותב הוא בעל משרד לראיית חשבון, מוסמך במשפטים, מגשר ומרצה במוסדות לימוד אקדמאיים).

לתגובות: raani@bezeqint.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר