האם זה באמת נורא לשחד או להעניש ילדים בעזרת אוכל?

שימוש בתגמולים ובעונשים, במטרה לגרום לילדינו להיענות לנו, הוא טקטיקה שכיחה בקרב הורים, אך מומחים מייעצים להימנע ממנו, כדי לא לפתח בקרב צאצאינו התייחסות שגויה לאוכל. אז מה הפתרון? (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מי מאיתנו לא רדף אחרי פעוט שובב בגן שעשועים והבטיח לו גלידה, אם יעצור? למעשה, שימוש בתגמולים / שוחד / תמריצים, כמו גם באיומים / עונשים, במטרה לגרום לילדינו להיענות לבקשותינו, הוא טקטיקה שכיחה ונפוצה בקרב הורים רבים שמרגישה כמעט כאינסטינקט, אבל מומחים רבים מייעצים לנהוג אחרת כדי לא לפתח בקרב צאצאינו התייחסות שגויה לאוכל שיכולה לגרום להפרעות אכילה.

אז האם זה באמת כל כך גרוע להשתמש באוכל כאמצעי תגמול, לטוב ולרע?

כן, אם עושים זאת בקביעות. השימוש במזון בכדי לשלוט בהתנהגות - המכונה גם "האכלה אינסטרומנטלית" - מבלבל את הילדים. "ילדים שומעים שהם אמורים ליהנות ממזונות שטובים להם ולהימנע ממאכלים בעלי ערך תזונתי דל", מציינים המומחים במרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר. "אם אומרים להם שיכולים להנות ממאכלים שרעים להם, כתגמול על עשיית משהו טוב, מעבירה מסר מעורב. הם עשויים גם להתחיל לקשר מזונות לא בריאים למצבי רוח מסוימים - כשאתם מרגישים טוב עם עצמכם, למשל, זה בסדר לאכול מתוק".

ילדים רוצים בסך הכל את האישור של ההורים שלהם, לא עוגיות. לכן, כשאנחנו מערבים גם את הרגשות שלהם וגם את בלוטות הטעם שלהם (שמטבע הדברים נוטות להעדפות מתוקות יותר), אנו מחדדים בפניהם את העובדה שדברי מאכל לא בריאים הם הנחשקים ביותר.

שלילת אותם מאכלים על ידי כעס, מעבירה מסר חזק באותה מידה: אם הקינוח לא היה הדבר הטוב ביותר, היקר והמיוחד ביותר, מדוע נטרח להסתיר אותו, כדי להפגין את אי הסכמתנו? לדברי הדיאטנית מריאן ג'ייקובסן, שימוש במזון לשליטה על התנהגות, מעלה את הסיכון לאכילה רגשית והעדפות של מאכלים עתירי שומן ועתירי סוכר, תוך הפחתת היכולת לווסת צריכת מזון.

"שימוש חוזר ונשנה באוכל, על מנת לתגמל ולהעניש", מוסיפה ג'ייקובסן, "מלמד את הילדים שמזון קשור לרגשות טובים ורעים... שממתקים הם הדבר הטוב ביותר שיש ואותו אוכל מסייע בפתרון בעיות. זה מלמד את הילדים לאכול כשהם לא רעבים. זה משאיר אותם לא מוכנים לעולם עם שפע האוכל בו אנו חיים".

ויש גם את הקטע ההתנהגותי. אם אתם מציעים נואשות ממתקים באמצע התקף זעם, אתם לא באמת מכבים את האש; אתם מתדלקים אותה. "אל תציעו את הפרס באמצע ההתנהגות הבעייתית, מכיוון שאקט זה מאמן את הילדים להתנהג בצורה לא נכונה כדי לאלץ אתכם לתת להם פרס", כותבת מומחית ההורות, לורה מרקהאם.

היא תומכת בהצעת תגמולים לילדים כדי לחזק התנהגות טובה, עם האזהרה שאתם מציבים את המטרה ומגדירים את הפרס לפני כן. המפתח הוא ש"התמריצים האלה נקבעים מראש, לא נשלפים תחת לחץ כשיש ילד שמתנהג לא כשורה". בכל מקרה, כדאי שהפרס לא יהיה אכיל.

לסיכום, המומחים ממליצים לייעד שני לילות בשבוע כ"לילות פינוקים" ובכל הלילות האחרים, להגדיר מחדש את הקינוח כפרי, גרנולה עם דבש או אפשרויות בריאות אחרות. אם אתם מגישים קינוח, כולם מקבלים אותו, בלי קשר לאופן שבו הם התנהגו. ואם כבר אתם עמוק בתוך עניין השוחד באוכל, אולי אפילו כדאי שתשקלו להגיש קינוח לצד ארוחת הערב כדי לעזור להוציא חלק מההתרגשות ממנו. בעולם אידאלי, השולחן יהיה מקלט להזנה ורגיעה, בו משפחות מתחברות ללא מסכים או מאבקי כוח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר