זו הנוסחה המנצחת

הבן שלכם 'שקרן' וזה מפריע לכם? כך תחנכו אותו לדבר אמת

"תסתכל לי בעיניים - אתה משקר", מכירים את המשפט הזה? כמעט ואין הורה שלא מתמודד עם תופעת ה'שקרים', אצל ילדיו | כיצד מלמדים את הילדים, וגם את עצמנו לומר אמת? (חינוך ילדים)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אמירת אמת היא ערך שמוסכם כמעט בכל תרבות בעולם. כהורים - אנחנו מאמינים שחשוב ללמד את הילדים שלנו לומר את האמת גם כשהמחיר יהיה יקר, אולם לא מעט פעמים אנחנו עומדים חסרי אונים מול סיטואציות שבהן אנחנו יודעים שהילדים שלנו לא אמרו את האמת.

האם יש נוסחה או דרך שתגרום לילדים שלנו לומר את האמת גם אם הם ישלמו על כך מחיר שגדול יותר מהשקר?

לפני שנענה על השאלה הזו חשוב לדבר על המניע של ההורים לגרום לילדים שלהם לדבר אמת - בחלק מהמקרים, השקר פוגע באופן אישי בתחושת השליטה של ההורים: אף אחד לא אוהב שמרמים אותו גם כשלא מדובר בילדים שלו. כמובן שכשמדובר במניע של שתלטנות, ההורים לעולם לא יצליחו להקנות לילד הרגלים של אמירת אמת.

לעומת זאת יש מניע נוסף של אמירת אמת שהוא המניע הערכי: מדוע הערך של אמת חשוב לנו? מכיוון שאם אנחנו מתרגלים לשקר, בסוף אנחנו משקרים גם לעצמנו. תפיסת המציאות שלנו את העולם תותאם באופן אינטואיטיבי לתפיסת העולם שהיינו רוצים למצוא במקרים שבהם אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם האמת, והחיים שלנו ייהפכו לרצף אחד של שקרים שאנחנו מספרים לעצמנו, ומציאות מעוותת שאותה אנחנו מדמיינים בצורה שתתאים למציאות שהיינו רוצים לפגוש.

שננו לעצמכם שני כללי בסיס שיסייעו לכם ללמד את הילדים לומר אמת:

א. הקפידו שהסיטואציה שבה אתם דורשים מהם לומר את האמת תאפשר להם לומר את האמת ולהתמודד עם המחיר: הם אולי ידעו שלא תשמחו לשמוע את האמת, אבל תהיו מסוגלים להכיל אותם ולאהוב אותם גם באותו הרגע של חשיפת האמת. זה יגרום להם להיות מסוגלים לקבל את עצמם למרות האמת הכואבת - וכתוצאה מכך הם יעדיפו להתמודד בהצלחה עם אמת כואב - מלחיות עם שקר מכביד.

ב. שוחחו איתם על התחושה הטובה של התמודדות עם אמת כואבת, מול התחושה הלא טובה של שקר שיגרום להם להסתבך - ולאורך זמן יגרום להם לתחושה הרבה פחות טובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר