מהפכת הנדל"ן

איש העסקים משה עידן עלה על המציאה הלוהטת בירושלים

שטחים רבים בירושלים נמצאים בחכירה והם למעשה בבעלות של כנסיות בעיר. יזמים פרטיים שהשקיעו חכם, רכשו את החכירה וזכו ברווח יוצא דופן: בעלות על דירות יוקרה בלב העיר (חרדים, נדל"ן)

נדל"ן בירושלים. אילוסטרציה ( Nati Shohat/Flash90)

טלטלה בשוק הנדל"ן: הסכמי החכירה בשטחי שכונות בירושלים עומדים לפוג עוד כמה שנים, והיזמים הפרטיים שיקפצו על המציאה יוצאת הדופן, יהיו הבעלים של דירות יוקרה בליבה של העיר.

כך למשל איש העסקים משה עידן, יהודי חרדי שמקושר פוליטית עם מפלגת ש"ס והייצוג המזרחי. עידן, רכש את החכירה על בניין "ראש רחביה" אשר מכיל בתוכו 32 דירות יוקרה. בעוד 18 שנים יפוג מועד החכירה ועידן יהיה הבעלים של הנכס בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

הסכמי החכירה משויכים לשטחים שבבעלות כנסיות שונות שברחבי ירושלים. הרכישות הגדולות בוצעו לפני כמעט 200 שנה על שטחים רבים מחוץ לעיר העתיקה.

בשנות ה30 של המאה הקודמת, החליטו שני יזמים לרכוש מגרש בשכונת רחביה שבבעלות המנזר הרסטיבוני. העסקה בוצעה לא דרך רכישה רגילה, אלא בחכירה ל99 שנה. אם בעבר זה היה נראה כעתיד רחוק, היום הדיירים צריכים לחשוש: בעוד 18 שנה יפוג הסכם החכירה, בשנת 2034.

בפני הדיריים עומדת הבחירה: למכור את בתיהם עתה, או שמחירי הדירות ירדו ככל שיתקרב מועד סיום החכירה. כאשר יגיע הזמן הדיירים יצטרכו לפנות את בתיהם, ללא כל תמורה.

קק"ל בסיוע המדינה ניסתה להגיע לפרשה עם השטחים שבבעלות הכנסייה, אשר על פי ההערכות אלפי אנשים נמצאים בבתים על שטחים מוחכרים, אך לשווא. בעלי המקום מעוניינים למכור ליזמים פרטיים, ולכל המרבה במחיר.

לפני 16 שנה, דיירי בניין "ראש רחביה" פנו לארבעה יזמים פרטיים כדי שינהלו מו"מ אל מול בעלי השטח המוחכר, כדי לדון בהארכת החכירה או ברכישת השטח באופן סופי. אולם רק יזם אחד נשאר "במשחק" - משה עידן.

איש העסקים הצליח לרכוש את הזכות לחכירת הקרקע לעוד 200 שנים, מה שמותיר אותו עם בעלות עכשווית על דירות היוקרה. עידן שילם על העסקה, על פי הערכות, ביותר ממיליון דולר. ההשקעה החכמה הביאה אותו להיות הבעלים על החכירה בדירות בשווי עשרות מיליוני שקלים.

בעקבות השקעת הענק, הציע עידן לדיירים לרכוש את הדירות ב50% משווים בשוק, בידיעה שערכם הולך ויורד עד תום מועד החכירה, בשנת 2034. אם הדיירים לא יסכימו להצעתו, בעוד 18 שנה הוא יהיה הבעלים היחידי על דירות היוקרה במתחם.

לעיתון "הארץ" אמר עידן שהדיירים היו יכולים להתאגד ולנהל מו"מ עצמאי מול הכנסייה, אך כשלו בכך: "יש גבול שלא נחצה, אנחנו יהודים ולא נזרוק אנשים מהבית" אומר עידן, "אני לא מנצל אף אחד, אני מבקש סכום נורמלי".

כך או כך, עידן רכב על גל הנדל"ן בהשקעה מחוכמת, והוא צפוי להרוויח מהעסקה פי כמה וכמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר