המינוי, החשש והפגישות החשאיות

פטור מגיוס לבנות: מאחורי הקלעים של המאמצים לפתרון

פגישות חשאיות עם רבנים "קיצוניים", דיונים עם חברי הכנסת, לימוד של הסוגיה לעומקה והגאון רבי יוסף אפרתי שמנצח על הכל - בהוראת הגר"ח • כך מתנהלים המגעים למניעת 'גיוס בנות' (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי יוסף אפרתי (באדיבות המצלם)

סוגיית תקנות הגיוס והפטור לנשים דתיות משירות בצה"ל ממשיכה לעורר דיון ער בציבור החרדי כאשר ברקע עומד החשש משינוי המצב שהיה נהוג במשך עשרות שנים.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", מונה לאחרונה חבר ועדת הרבנים של 'דגל התורה', הגאון רבי יוסף אפרתי, על ידי מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי לטפל בסוגיה הרגישה.

הגר"י אפרתי שהיה יד ימינו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, חמיו של שר התורה, ידוע כמי שבמשך שנים ארוכות עסק בנושאים ציבוריים ונשלח למשימות רגישות ע"י גדולי ישראל זצ"ל ושליט"א.

בנוסף, החוק המדובר טופל ע"י הרב אפרתי זאת כשליחו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, בשנת 2010.

ח"כי 'דגל התורה' בהתייעצות אצל מרן הגר"ח קנייבסקי, אמש

במהלך השבועות האחרונים נכנס הגר"י אפרתי לעובי הקורה ונפגש יחד עם ח"כ אורי מקלב עם רבנים מכל החוגים והעדות במטרה ללמוד את הסוגיה לשורשה.

בעוד הצבא טוען שיש להסדיר את הנושא זאת בשל החשש שבנות שאינן דתיות משקרות ומצהירות שהן דתיות על מנת להשיג פטור משירות בצה"ל, הרי שהעסקנים החרדים חוששים מפני תקדים שיאפשר פגיעה בסטטוס קוו הנחשב בנושא זה למקודש שכן מדובר בסוגיה עליה הכריעו גדולי ישראל שהינה ביהרג ובל יעבור.

לדברי העסקנים, "מדובר בעיקר בבנות מהפריפריה חלקן בתהליכי חזרה בתשובה שהצבא יוצר להם קשיים ואינו מוכן להגדירן כדתיות ללא סיבה".

בנוסף, החשש הוא שההסדר הישן עלול להיפגע ובסוף גם בנות חרדיות ייפגעו חלילה ויקשה עליהן לקבל את הפטור. לדברי גורם ביהדות התורה, "הצבא יכל להרים קשיים דווקא בגלל שהתקנות לא היו מוסדרות ויש 'שטח אפור' שם הוא פועל".

ח"כי 'דגל התורה' בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, אמש

כעת המטרה של הנציגים החרדיים הינה לתקן הכל וכן להשפיע על אופי והרכב הוועדה שתכריע בנושאים הללו כך שיהיה משקל רב לעמדה החרדית.

ל"כיכר השבת" נודע כי מי שהעלו את הבעייתיות שהתקנות החדשות עלולות לגרום הינם בעיקר רבנים ספרדיים הנחשבים ל"קיצונים" יחסית בסוגיית המאבק בגיוס כדוגמת הרב יעקב כהן, הרב אברהם כהן, הרב אהרון ירחי ועוד.

הרבנים פנו לגדולי ישראל במטרה להעמיד אותם על חומרת הבעייה ובנסיון לפרסם "קול קורא" שיבהיר את האיסור לבנות להגיע ללשכות הגיוס אפילו לצורך תשאול או בירור פרטים.

בין היתר הגיעו חברי המשלחת גם אל ביתם של רבנים ליטאיים ונפגשו עם גורמים בעלי משקל והשפעה וכן לבתי חלק מחברי מועצת חכמי התורה של ש"ס לשם אותה מטרה.

במקביל, כפי שנחשף ב"כיכר השבת", נפגש הגר"י אפרתי עם חברי הכנסת משה גפני אורי מקלב ומאיר פרוש וכן עם רבנים מחוגים שונים על מנת ללמוד לעומק את הסוגיה ולגבש פתרון שיוסכם ויוכרע על-ידי גדולי הדור.

פגישה דרמטית במיוחד התקיימה ביום רביעי שעבר במשרדיו של הגר"י אפרתי בבניין המכון למצוות התלויות בארץ בה השתתפו נציגי חסידויות גור, ויז'ניץ וסלונים לצד סגן השר מאיר פרוש וח"כ אורי מקלב.

בפגישה נכחו הרב אברהם צבי ראשגולד נציג חסידות גור, הגר"מ ברזובסקי בן הרבי מסלונים וכן הרב יעקב חזקי הגר נציג חסידות ויז'ניץ זאת לצד יועצים משפטיים.

בעקבות הפגישה הוחלט להציג את כל התלבטויות בפני גדולי הדור ולקבל את הכרעתם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר