'גזירת החינוך'

פגישה נדירה: זקן ראשי הישיבות בארמון וסטמינסטר. צפו

כשהוא נושק לגיל 100, צעד זקן ראשי הישיבות רבי אליקים שליזנגר לארמון וסטמינסטר, שם נועד יחד עם רבנים נוספים לפגישה היסטורית עם שר החינוך הבריטי. תיעוד • כל הפרטים (חרדים)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הרבנים בהגעתם לארמון (צילומים: באדיבות המצלם)

מחזה היסטורי ונדיר נצפה בצהרי יום חמישי האחרון בבית הפרלמנט הבריטי ברובע וסטמינסטר בבירת הממלכה המאוחדת, כאשר שלושה מגדולי וזקני הרבנים בבריטניה צעדו יחדיו לתוך הארמון הענק והעתיק, שם נועדו עם שר החינוך הבריטי ובכירי משרדו, נוכח גזירת החינוך המרחפת על היהדות החרדית ברחבי אנגליה.

שלושה הרבנים: ראש ישיבת 'הרמה', הגאון הישיש רבי רבי אליקים שליזנגר; חבר הבד"ץ של התאחדות קהילות החרדים, הגאון רבי שלום פרידמן, וגאב"ד ראדומישלא הגאון רבי דוד הלפרין.

השלושה הגיעו לפגישה ההיסטורית והמלכותית עם שר החינוך הבריטי, על מנת להשפיע עליו שיורה על ביטולה של הגזירה הקשה עליה חתום משרד החינוך הבריטי, המכריחה את כלל מוסדות החינוך העצמאיים ללמד את הילדים תכנים שאינם הולמים חינוך תורני.

בשנתיים האחרונות, ולאור לחץ כבד שהופעל על השלטונות על ידי ארגונים אנטי-דתיים, דורשת הממשלה מהמוסדות היהודיים ללמד גם תכנים לא ראויים.

כך למשל נדרשים מוסדות החינוך להתחייב שאם מלמדים בחומש בראשית על בריאת העולם, הם יידרשו ללמד במקביל גם על תיאוריית דרווין, ולחנך את התלמידים כי שתי השיטות הן אפשריות ולגיטימיות. בנוסף נדרשים המוסדות ללמד דברים אסורים וגרועים ביותר, שלבטח אינם תואמים את אורח החיים החרדי האמון על כללי הצניעות.

הגר"א שלזינגר בהגעתו לארמון

בציבור החרדי בלונדון שוררת דאגה רבה ועמוקה בפרט בתקופה האחרונה שבה מתרבים המסרים המאיימים שמועברים למוסדות על ידי משרד החינוך, כששם מדווחים על חשש הולך וגובר מסגירת מוסדות לימוד.

רק בשבועיים האחרונים הופיעו פקחי משרד החינוך לביקורי פתע במוסדות של חסידי ויז'ניץ, סקווירא וסאטמר, וכן במוסדות של קהילות נוספות, כשהם דואגים להותיר מאחוריהם הוראות קשוחות, שלדברי העסקנים, מכניסות את מוסדות החינוך למצב של חוסר וודאות באשר לעתידם ולעתיד אלפי התלמידים הולמדים בהם, דבר שכאמור מהווה איום חמור ביותר על עולם התורה ברחבי אנגליה ועל עצם קיומו של הציבור החרדי ברחבי הממלכה.

לפגישה ההיסטורית - שעד למועד קיומה נשמרה בסוד, קדמו הכנות מיוחדות של הרבנים המשתתפים. מביתו של הרב שלזינגר מסרו, כי חרף גילו המופלג גזר על עצמו הרב יום תפילה ותענית להצלחת הפגישה. כמו כן, יום קודם לכן שב הרב פרידמן מביקור בהונגריה, שם השתטח על ציונו של רבי ישעי'לה מקרעסטיר זי"ע והעתיר בתפילה להצלחתה של הפגישה.

בתום אסיפת הכנה, שנערכה בביתו של הרב שלזינגר, שבה שבו הרבנים והדגישו כי אין מקום לפשרות ולשינויים, יצאו הרבנים לבית הפרלמנט, שם המתינו לבואם שר החינוך הבריטי ובכירי משרדו. בהופעתו לפגישה ציין שר החינוך הבריטי, כי נערך באופן מיוחד לפגישה עם הרבנים, והביע אליהם הערכה רבה.

אסיפת ההכנה

בפגישה נשא הרב שלזינגר דברים מרגשים אותם הכין מראש, שעה שהוא מחזיק בכתב יד מיוחד של מרן החתם סופר זי"ע כסגולה ולשמירה.

רגע מיוחד נרשם כשהרב שלזינגר פרץ בבכי במהלך נאומו, אשר ריגש את כל הנאספים והותיר רושם עז על שר החינוך הבריטי ובכירי משרדו. כן נשא דברים הרב פרידמן, שהרחיב על בריאת העולם מזווית עינו של כל יהודי מאמין, והוסיף כי אין ולא קיימת דרך אחרת ללמד את הילדים אודות בריאת העולם, וכי הדבר אינו נתון לפשרות כלשהן.

גם הגר"ד הלפרין והרב עקיבא אדלר הזכירו את הפעולות של פקחי משרד החינוך, המושפעים מאותם ארגונים אנטי-דתיים, ומתנהגים באגרסיביות יתירה כלפי מוסדות החינוך, והפצירו בשר שיטפל בעניין, שמצידו הבטיח כי אכן יעשה זאת. יחד עם זאת ביקש השר מהרבנים, כי מסקנות הפגישה העיקריות יישארו בין כותלי הפרלמנט, וכי לא יודלפו לציבור.

יצויין, כי עסקנים שליוו את הרבנים בדרכם לפגישה ההיסטורית תיארו את הרגעים ככאלו שהזכירו את התיעוד הנדיר שבו נראים גדולי רבני אירופה של תחילת המאה ה-20, ובראשם החפץ חיים, כשהם מגיעים לאירוע 'הכנסיה הגדולה הראשונה' לדון בבעיות של היהדות בשנת 1923.

בפגישה

אחד מבכירי העסקנים הפועל רבות בעניין, סיפר, כי "הפגישה היה מעמד היסטורי שהפך לשיחת היום ברחבי לונדון בשל העובדה שזו הפעם הראשונה שנערכת פגישה כזו שבו יורדים משלחת רבנים להפציר בבכירי הממשל למען היהדות החרדית ועתידה הלוטה בערפל.

"על היהדות החרדית מרחפת גזירה עצומה ואיומה שמשאירה שתי אופציות בלבד. או שציבור היראים לדבר ה' יצטרך לברוח בסופו של דבר, או שיסרבו בתוקף ליישם את ההוראות, ויצטרכו ללמד את הילדים באופן בלתי ליגאלי, דבר שכמובן יהפוך כל יהודי חרדי לעבריין שמקומו ע"פ חוק בכלא.

"ייתכן שזה נשמע כמו משהו ששייך לפעם, לפני 80 שנה ויותר, אך זו המציאות בפועל. ממש אבסורדי. כאן בלונדון מאוד מאוד חוששים".

עוד הוא מוסיף, כי "ביטול הגזירה הוא משימה קשה ביותר, לאור העובדה שאותם ארגונים לוביסטיים כבר חדרו עמוקות בכל חור אפשרי ושולטים בכל המסדרונות, וכעת לאחר פגישת הרבנים ההיסטורית מקווים שנמצאה הדרך דרכה יצליחו לפעול לישועה גדולה במהרה. אחרת המצב הקיים עלול להתדרדר במהירות למקומות שירעידו אמות הסיפים, וזה מאוד מאוד קרוב. זקוקים לישועה גדולה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר