פרסום ראשון

חילול מחפיר של קבר רבן גמליאל; גם בשבת

קברו של התנא הקדוש רבן גמליאל, הממוקם ביבנה, נהפך לאתר בילוי מקומי - בשל מיקומו האטרקטיבי • "גם על הקבר של אבא שלכם הייתם עושים 'על האש'?", כועס תושב המקום, בשיחה ל'כיכר השבת' (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
קבר רבן גמליאל ביבנה, היום בבוקר (צילום: באדיבות המצלם, ניר בן שטרית)

פרסום ראשון: קברו של רבן גמליאל בעיר יבנה מהווה במשך כל השנה מוקד משיכה ועליה לרגל לאלפי האנשים הפוקדים אותו דבר יום ביומו, אך נראה כי לאף אחד לא מפריע מה שקורה שם לאחרונה במהלך סופי השבוע - כולל שבת - ובלילות, לאחר שהמקום נסגר.

תושב יבנה בשם אורן מדר, המתגורר בעיר יותר מ-40 שנה, מתאר ל'כיכר השבת' מה קורה במתחם הקבר: "המיקום של הקבר נמצא ליד גן הסנהדרין, וחלק מהתושבים שמגיעים לבלות במקום עושים את זה דווקא ליד הקבר, כולל מסיבות קריוקי, מוזיקה רועשת ועוד דברים חמורים שהשתיקה יפה להם - כל זה בסמוך לציון הקדוש!".

"אני לא יודע מה מושך אותם למקום קדוש עם ספרי תורה, אך אני חושש שהם עושים את זה כדי להראות לנו, החרדים, שהם יעשו מה שהם רוצים, ואיפה שהם רוצים".

לדבריו, "הבעיה המרכזית מתחילה בליל שבת קודש, כאשר ביום שישי לקראת השקיעה מתחם הקבר נהפך למוקד בילוי הכולל הפעלות וג'ימבורי לילדים פתיחת מנגלים ו'על האש' עם מוזיקה בקולי קולות".

"פניתי להנהלת המקום, ולשיטור העירוני הנמצא ממש מול, אבל לאף אחד לא איכפת", הוא טוען.

"אני עצמי, החלטתי לכבוד השבת, לשלם מכיסי ולתלות באנרים ושלטים המסבירים על קדושת המקום, ועל כך שלא ראוי לערוך במקום כזה דברים שלא הייתם עושים על הקבר של האבא שלכם, אך ראו זה פלא, כשעה אחרי תליית השילוט שלי, היה מישהו שכבר דאג להסיר אותו. אני לא יודע מי ביצע את זה, אך אני יכול לנחש...".

"אני וחברי הצענו להקים במקום כולל אברכים כדי שיישמר הצביון התורני של המקום, אך קיבלנו מיד סירוב מהגורמים האחראים. גם כשניסינו לארגן מניין שחרית במקום כל יום, זכינו ל'ריקושטים' מההנהלה".

אברהם ניסים, המתגורר אף הוא ביבנה, מציין בשיחה ל'כיכר השבת' ענין נוסף, שערורייתי לדעתו: "ניסיתי לפני כחצי שנה לארגן עצומה לפתוח את מתחם הקבר למתפללים הרבים שמגיעים למקום בשעה 17:00, אך נתקלתי בסירוב מצד הגורמים האחראיים".

לדבריו, "פשוט הזוי שמתפללים מגיעים לפה כל יום אחר הצהריים באוטובוס אחרי חמש בערב, ונתקלים במקום סגור; זה התנא היחיד שיש לנו באזור המרכז, ואנשים נאלצים להתפלל מחוץ למתחם הקבר כי יש 'שעות פתיחה'".

"מאחורי המתחם יש מקומות עם ספסלים השייך למתחם, ונתקלתי במהלך השבת בקבוצה שעושה שם 'על האש',. כשבאתי להעיר להם ולהבהיר להם את קדושת המקום והשבת, התחילו להרים עלי ידיים, עד שנאלצתי לברוח משם", מצטרף ניסים לאורן בתיאור חילול הקודש.

חנה אביטן, מהנהלת הציון, משיבה לטענות: "בתור אישה חרדית, גם אני מזועזעת מחילול השבת המתרחש במקום הקבר הקדוש, אבל ידי כבולות ואין ביכולתי לעשות כלום".

"אני לא עובדת בשבת, וגם אם אני אעבוד בשבת זה לא באחריותי לפנות את מי שעושה 'על האש' בתוך המתחם. ראש העיר התחייב בפני כבר מזמן שכל שעה עגולה בשבת יעברו פקחי השיטור העירוני במקום, לראות אם אין אזרחים המפרים את הסדר המקומי".

"הטענה שלא הסכמנו לפתוח כולל או מניינים במקום נכונה, אבל זה בגלל שאנחנו לא יכולים, ואין לנו מקום טכני לפתוח כזה דבר. על כל בורג שאנחנו מתקינים במקום, חייבים אישור מיוחד".

מעיריית יבנה נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה, כי "חל איסור מוחלט לקיים פעילויות כפי שתואר בכתבה והבערת אש במתחם הקבר. כל מקרה חריג המדווח בזמן אמת למוקד העירוני, מטופל מיידית על ידי השיטור העירוני. על-מנת להבטיח שמירה על הסדר הציבורי והניקיון, מתבצעים באזור סיורים קבועים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר