הנגיד והגט

התפתחות: המעגן טוען - "הגט מוכן בבית הדין"

הרשי פריד, נגיד מוכר בחסידות וי'זניץ, החליט לפני תקופה להפקיד גט עבור רעייתו, סוזן ויזל - לאחר שש שנים בהן הוחרם, ותוהה בשיחה עם 'כיכר' לאן היא נעלמה (אקטואליה)

(צילומים: באדיבות המצלם)

התפתחות בסאגה: הרשי פריד, שהוכתר בשנים האחרונות כבעל המעגן את אשתו והוחרם בשל כך, הפקיד את הגט המבוקש בבית דין בניו יורק - אך תוהה מדוע היא אינה באה לקחתו.

כזכור, הרשי (הרמן) פריד (68), דמות מוכרת כנגיד בחסידות ויז'ניץ ומקורב לאדמו"ר הקודם, בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, היה נשוי לסוזן (מלכה) ויזל (66) במשך למעלה מעשרים שנה, עד שזו ביקשה להיפרד ממנו, אלא שהוא סירב לתת גט.

לטענתו של פריד, שכאמור יצאה עליו הודעת חרם מצד בית הדין הרבני הגדול, הסיבה לסירוב לתת גט היא סוגיות כספיות שבינו ובין רעייתו - הממאנת לדון עמו בדבר ודורשת לקבל גט ללא תנאים ודיונים מוקדמים.

כך או כך, פריד שעבר מאז לגור בארה"ב החליט לפני מספר חודשים להפקיד את הגט בבית דין בברוקלין שבניו יורק, בשם 'בית יוסף'. דייני בית הדין קבעו כי יש להסיר את החרם ואת הסנקציות מעל הבעל, וכי הגט יימסר לסוזן אם היא תגיע לבית הדין לדיון משותף עם בעלה.

לטענתו של פריד, עתה סוף סוף נעשה צדק כאשר עד עתה פעל בית הדין הרבני הגדול תחת לחץ מצד ארגונים פמיניסטיים. לטענתו זו הוא מצרף פסקי הלכה, ביניהם של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, שלפיהם אין להגדירו כבעל מעגן אם האשה אינה רוצה לבוא ולדון עמו בבית דין על פי הלכה בענייניהם הכספיים.

בבית הדין 'בית יוסף' שבו הפקיד פריד את הגט, פסקו: "הרינו להודיע בזאת להאשה מרת מלכה / סוזי תחיה, שבאם רצונה לקבל את הגט, עליה להתקשר לבית דיננו לסדר זמן לחתום שטרי בירורין, ולעמוד בדין עם בעלה, ולקבל הגט אחר קיום פסק הדין, או כפי ראות בית הדין על פי דין תורה.

פריד עם ה'ישועות משה' מויזניץ זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

"עוד הננו להודיע בזאת שמאחר שהבעל השליש גט עבור אשתו בבית הדין, אין עוד שום מקום לאשמת עיגון נגד הבעל מו"ה צבי / הערשי פריד נ"י, ועל כן איסור חמור הוא לרדפו, לצערו ולהזיק לו בכל דרך, וכל-שכן שאסור להחרימו רח"ל, ואין שום מקום ל'הרחקות דרבינו תם'".

על הפסיקה חתמו שלושת הדיינים הרב ראובן פנחס אלט, הרב שמואל חיים גורביץ והרב אשר ברוך לנדא.

בשיחה עם 'כיכר השבת', מסביר הרשי פריד כי 'בית יוסף' דן דין תורה לאמיתה, ובהיותו פרטי - אינו כפוף לחוק חילוני ועל כן מדובר כעת בהעמדת ההלכה על תילה.

פריד תוהה בשיחה, כיצד יתכן כי הגט עומד מוכן בבית הדין כבר חודשיים - ואשתו לא באה לקחתו. לדבריו, "כל שנותר כעת הוא שה'עגונה' תגיע לבית הדין לקבל את הגט, אך כעת, לאחר שהושמצתי והוכפשתי במשך שנים, מסתבר שפתאום הגט לא חשוב לה מספיק".

לשאלתנו, מה גרם להתפתחות זו ומדוע רק עתה בחר להפקיד את הגט, משיב הרשי: "בעצת דייני 'בית יוסף' הסכמתי להשליש את הגט עבור אשתו אצלם, ועל ידי כך לבוא לקראתה. ביה"ד 'בית יוסף' הוא הראשון שהיה מוכן להקשיב לרצון הלגיטימי שלי שיתקיים דיון בין שנינו על פי תורה על ענייני הממון".

בית הדין הרבני, מנגד, אינו מכיר בפסיקה של דייני 'בית יוסף'. הוא טוען כי הוראתו בעינה עומדת וכי הרשי פריד הוא עדיין בגדר מעגן.

"אין כל תוקף לכל חוות דעת, פסק דין, החלטה או מכתב הקשורים לענייני הנישואין והגירושין של מר הרמן פריד וגב' סוזן פריד - ובפרט להרחקות דרבנו תם שהוטלו עליו, אלא אם כן ניתנו על ידי ביה"ד הרבני בישראל", נכתב בפסיקה של בית הדין הרבני בערב חג הפסח.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "בית הדין נלחם וימשיך להילחם למען העגונות בארץ ובעולם. הרשי פריד הוא אחד מסרבני הגט הקשים ביותר עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים. מדובר בבעל המעגן את האישה שנים רבות ומסרב להוראת בית הדין לשחררה באמצעות תרגילים ואמתלות שונות במקום לשחררה מעגינותה באופן פשוט ומיידי. אנו קוראים להרשי פריד לשחרר את אשתו ללא דיחוי ולתת לה גט באופן מיידי וללא הצבת תנאים ודרישת עם התניות שונות".

תגובת בא כוח האשה, תתפרסם כאן אם וכאשר תתקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר